رییس سازمان سینمایی یک هفته بعد از حضور رییس حوزه هنری در برنامه تلویزیونی «هفت» در این برنامه حاضر شد و در بیش از یک ساعت به مباحث مطرح شده پاسخ داد. جواد شمقدری - رییس سازمان سینمایی - با اشاره به صحبت‌های رییس حوزه هنری در برنامه گذشته، گفت: متاسفانه دوستان در دفاع از تصمیم‌شان مبنی بر عدم اکران برخی از فیلم‌ها به جایگاه‌هایی اشاره کردند، غافل از این‌که ما همه ما تابع رهبری هستیم و کسی خلاف آن را نمی‌خواهد و کلام رهبری برای همه حجت است و چراغ فروزان راه ماست ولی نباید به گونه‌ای صحبت شود که این گونه القا شود که هر تصمیمی که گرفته می‌شود، نظر رهبری پشت آن است.

وی با طرح این موضوع که این اتفاق اخیر چقدر در جهت دفاع از ارزش‌ها بوده و چقدر هدف دیگری را دنبال می‌کرده است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مجموع قوانین وزارت ارشاد مصوبه هیات وزیران و لازم‌الاجرا است و تنها قانون از سوی مجلس وضع نمی‌شود. در حوزه اکران هم در سال‌ها قبل برنامه‌ای دست اداره کل بوده که بعد به صنف واگذار شد و حتی سال گذشته نماینده حوزه هنری، آقای فرجی هم در شورا حضور داشته و هیچ اعتراضی روی این مصوبات نداشتند.

شمقدری با اشاره به حاشیه‌‌های اکران نوروزی و توقف اکران «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» ادامه داد: حتی همین فیلمی را که از اکران پایین آوردند، به شدت دنبال اکرانش بودند و حتی آقای سجادپور پیشنهاد «قلاده‌های طلا» را داده بود که قبول نکرده‌ بودند و در شرایطی واکنش نشان دادند که در نماز جمعه اعتراض شد و بعد هم گفتند ۱۵ فیلم را اکران نمی‌کنیم.

رییس‌ سازمان سینمایی با بیان اینکه که بارها از آنها خواسته‌ایم نام این ۱۵ فیلم را اعلام کنند اما قبول نکردند، ادامه داد: حتی به صورت مکتوب از آنها خواستیم این فیلم‌ها را اعلام کنند که قبول نکردند و هنوز شهامت جواب دادن ندارند. آنها گفتند می‌خواهیم فیلم‌های ارزشی را اکران کنیم که ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. چرا که این فیلم‌ها قبلا جای اکران نداشتند و امیدواریم این دوستان روی موضع خود مبنی بر اکران این گونه آثار بایستند.

رییس سازمان سینمایی گفت: دوستان با آماری که دادند ظاهرا با ۸۰ درصد فیلم‌های تولید شده مشکل ندارند. این دوستان آن فیلم‌ها را اکران کنند و ما فیلم‌های به‌زعم آنها مشکل‌دار را جای دیگر اکران می‌کنیم. به هرحال آنها حق انتخاب دارند اما ما می‌گوییم این امر ضابطه‌مند باشد تا هرج و مرج نشود.

شمقدری ادامه داد: مبنای ارزیابی این دوستان نسخه به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر است، مانند فیلم «خوابم می‌آد» که در نسخه اکران شده ۱۷ مورد اصلاحیه به آن وارد شد و الان این نسخه با استقبال خوبی هم مواجه شده است، ولی آنها این نسخه‌ اصلاح شده را در سینماهایشان اکران نکردند.

رییس سازمان سینمایی درباره اینکه چقدر نسبت به قبل از دوران تصدی معاونت سینمایی تغییر کرده است، اظهار کرد: به نسبت آرمان‌هایی که معتقد بودم، تغییر نکردم. اما امیدوارم در مسیر کمال جلو رفته باشم.

وی از تولید فیلم‌های دفاع مقدس به‌عنوان بخشی از کارنامه درخشان مدیریتش نام برد و گفت: این سینمای دفاع مقدس در دوره اصلاحات تیر خلاص خورد و تعداد تولیدات یکی دو فیلم بیشتر نبود که آن هم مهجور واقع می‌شد اما سال گذشته هفت فیلم داشتیم که بیشترین جوایز را در فجر گرفتند.

شمقدری پاسخ داد: شما واژه‌هایی را به کار می‌برید که در مردم ایجاد سوء تفاهم می‌کند و کلی گویی چیزی را روشن نمی‌کند. سینمای ایران کاستی‌های زیادی دارد و ما کارهایی را کردیم تا سینما را از این شرایط عبور دهیم. در گذشته هم می‌گفتند سینمای ایران مرد، اما در حال حاضر معتقدم سینمای ایران به لحاظ مضمون و ارزش‌های هنری بالا رفته است اما کسانی بنا بر تقابل دارند و چیزهایی را بزرگ می‌کنند و این‌گونه القا می‌کنند که وضعیت بد است.