احسان خواجه‌ امیری و محسن یگانه غایبان سرشناس

شاید حذف موسیقی پاپ از بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در نگاه اول برای گروه‌هایی که هر سال رویای روی صحنه رفتن را داشتند؛ خبر خوشایندی بود، اما.... با نگاهی گذرا به جدول جشنواره درمی‌یابیم که این بخش فقط به بخش جنبی رانده شده‌ و این دغدغه را به وجود می‌آورد که به‌دلیل فراگیر بودن موسیقی پاپ؛ همه مخاطبان به سمت برج میلاد کشانده شوند و این استقبال، رونق موسیقی پاپ در جشنواره را همانند سال گذشته پررنگ‌ کند. علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد در روز برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جشنواره موسیقی فجر که سوم بهمن ماه سال‌جاری در تالار وحدت برگزار شد؛ درباره‌ موضوع جنجال برانگیز این روزها یعنی حذف موسیقی پاپ از بخش رقابتی جشنواره گفت: این ژانر از موسیقی روی پای خودش ایستاده و سرمایه‌گذاران این بخش، حضور فعالی در زمینه آلبوم‌های موسیقی و کنسرت‌ها داشته‌اند به‌طوری‌که حجم برگزاری برنامه‌ها در این زمینه در مقایسه با دیگر گونه‌های موسیقی قابل مقایسه نیست. بر این اساس نبودش در جشنواره به معنای عدم ارزش‌گذاری نیست؛ چراکه این نوع موسیقی به لحاظ مالی ثبت شده و گروه‌های این نوع موسیقی به اندازه کافی شناسایی شده‌اند. از نگاه او، در بخش رقابتی سیاست‌های مدون‌تری وجود دارد و شناسایی استعدادهای جوان به آن بخش محول شده، اما موسیقی پاپ خودش این استعدادها را به خوبی شناسایی کرده که در گونه‌های دیگر هنوز این اتفاق رخ نداده است.

هر چند قرار نبود برای جشنواره امسال از گروه‌های پاپ برجسته دعوت شود اما شاهدیم که در جشنواره امسال گروه دارکوب، رضا صادقی، مازیار فلاحی، علی اصحابی، حمید حامی، نیما مسیحا، شهاب رمضان، سهراب پاکزاد و امیر طبری برنامه دارند و شاید تنها غایبان این دوره؛ احسان خواجه‌ امیری، حمید عسگری و محسن یگانه باشند.

به گزارش ایلنا، در همین رابطه بابک رضایی مدیر اجرایی این دوره از جشنواره در پاسخ بر پرسشی مبنی بر اینکه آیا حضور این گروه‌ها حتی در بخش جنبی آسیبی به اجرای گروه‌های دیگر آن‌گونه که سیاست‌گذاران جشنواره آن را پیش‌بینی‌ کرده‌بودند؛ نمی‌زند،‌ گفت: این اجراها هیچ تاثیری در فروش بلیت دیگر گروه‌ها ندارد؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون آمار فروش بلیت‌های ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی و ارکستر ملی به رهبری بردیا کیارس و گروه موسیقی رستاک از همه‌ گروه‌ها بالاتر است. وی درباره غیبت گروه‌های سرشناس پاپ در جشنواره هم گفت: جشنواره فجر یک فرصت است. ما سعی کرده‌ایم که این فرصت را به دیگر گروه‌های جوان بدهیم که از سطح نسبتا خوبی نیز برخوردار هستند. رضایی، حضور دیگر گروه‌های مهم مانند رضا صادقی و دارکوب را این‌گونه توجیه کرد: حضور این گروه‌ها برای هیجان جشنواره خوب است، اما ما خیلی دوست داشتیم که گروه‌های شاخص دیگری نیز بودند تا آنها را دعوت می‌کردیم.