اتفاق منحصر به فرد در سینمای ایران

فرهنگ و هنر - پردیس ملت همیشه سورپرایزهای جالبی برای سینما دوستان داشته و حالا قرار است دو فیلم به نمایش درنیامده عباس کیارستمی را برای سینمادوستان تهرانی اکران کند. به گزارش کافه سینما، پردیس ملت قرار است شیرین و کپی برابر اصل را که در جشنواره‌های مختلف جهانی به نمایش درآمده‌اند، برای اولین بار در تهران روی پرده بیاورد. سال‌ها است که فیلم‌های عباس کیارستمی، سینماگر نام‌آور ایرانی در سالن‌های سینمای کشورش اکران نشده و حالا همه از این اتفاق خوشحالیم. کافه سینما خوشحال است که اولین رسانه‌ای است که خبر حضور مجدد استاد سینمای ایران بر پرده سینمای زادگاهش را به مخاطبانش می‌‌دهد.براساس آمار منتشرشده در وب‌سایت‌های مربوط به فروش جهانی فیلم‌های درحال اکران، فیلم «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی و نقش‌آفرینی «ژولیت بینوش» تا روز ‌١٢ دسامبر ‌٢٠١٠ فروش جهانی ‌٣٨٨/٣ میلیون دلار (بیش از ‌٤ میلیارد تومان) را در کشورهای نمایش دهنده داشته است. این فیلم که از روز ۷ آبان (۲۹ اکتبر) در سینماهای اسپانیا به‌روی پرده رفته است، تاکنون به فروش ‌٢/١ میلیون دلار رسیده است تا پس از فرانسه دومین کشور استقبال‌کننده از این فیلم نام بگیرد.

این فیلم اولین اثر کیارستمی بود که در خارج از ایران و در توسکانی ایتالیا فیلم‌برداری شد و کمپانی «MK۲» فرانسه به‌همراه «آنجلو بارباگالو» از ایتالیا تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشتند.داستان «کپی برابر اصل» درباره نویسنده‌ای است که کتابش برنده جایزه بهترین ترجمه سال شده است. او برای انجام مصاحبه مطبوعاتی به فلورانس آمده و عنوان می‌کند ایده کتابش را در فلورانس به دست آورده است.در این سفر او با زنی که صاحب یک گالری آنتیک است، آشنا می‌شود و بحث‌های متعددی درباره اصل‌بودن و کپی‌بودن اشیای عتیقه میان آنها انجام می‌شود و...

این فیلم ماه گذشته جایزه «خوشه‌ی طلایی» جشنواره‌ فیلم والادولید اسپانیا را برای بهترین فیلم کسب کرد،‌ برای نمایش در کشورهای نیوزلند، استرالیا، آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، شیلی، هنگ‌کنگ،بلژیک، هلند و سوئیس به کمپانی‌های توزیع و پخش فروخته شده است.

فیلم شیرین فیلم دیگر کیارستمی یک رویداد سینمایی و تصویری است. یک فیلم که براساس واکنش صورت‌ها شکل می‌گیرد. شاید بعضی‌ها مانند «اندرو پولور» منتقد روزنامه گاردین چنین اعتقادی نداشته باشند؛ «واقعا ناراحت کننده است که در سالن سینما بنشینی و واکنش عده‌ای دیگر از تماشاگران سینما را روی پرده تماشا کنی.» کلوزآپ‌های ساده از صورت‌های کسانی که دارند فیلمی ‌را تماشا می‌کنند. همه تماشاگران زن‌اند و فیلمی ‌که دارند تماشا می‌کنند داستان خسرو و شیرین است؛ یک داستان عاشقانه نیمه اسطوره‌ای ایرانی با درون مایه از خودگذشتگی زنانه. مشقت‌های شیرین سیل اشک را بر دیدگان تماشاگران فیلم جاری می‌سازد و صحنه‌های دیگر چون گاز گرفتن لب‌ها، بازی با روسری و توجه محض، همگی بیانگر روایت کلامی ‌فرعی دیگرند.