طعم شیرین قهوه تلخ

فرهنگ و هنر - پخش سریال به صورت هفتگی از طریق شبکه‌ نمایش خانگی، شیوه‌ جدیدی است که توانسته تعداد قابل قبولی از مخاطبان را به خود جذب کند. هر چند عرضه‌ قسمت‌های جدید در هر هفته، چندان هم از سوی سازندگان این سریال‌ها به عنوان یک ضرورت تلقی نمی‌شود و عرضه‌ نامنظم این سریال‌ها، در مواردی انتقادهایی را به سازندگان قهوه تلخ و خصوصا قلب یخی به همراه داشته است، اما با همه این اوصاف و با موفقیتی که قهوه تلخ در میان مخاطبان خود با رودررویی مستقیم با آنها ایجاد کرده است و بازخورد مستقیم از آنها گرفته است به نظر می‌رسد این شیوه عرضه نوع جدیدی از باروری اقتصادی رسانه‌های تصویری است و خیلی‌ها به این فکر افتاده‌اند که کارشان را اصلا با این شیوه عرضه کنند و بازخورد مستقیمش را از تماشاگر بگیرند.

شبکه خانگی ترجیح دارد

مدیر بازاریابی و بازرگانی نشریه‌ انگلیسی زبان یونیک (unique) درباره‌ سریال قهوه تلخ و عرضه‌ سریال از طریق شبکه نمایش خانگی به ایسنا می‌گوید: شبکه‌‌ نمایش خانگی را به تلویزیون ترجیح می‌دهم، چون بسیار خوب کار می‌کند، ولی تلویزیون برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای ندارد و این باعث می‌شود که ۹۰ درصد افراد به ماهواره روی بیاورند و به نظر من معضل خیلی‌ها فارسی‌وان شده است.وی درباره‌ قهوه تلخ نیز عنوان می‌کند: قهوه تلخ مشکلات جامعه در دوران گذشته را بیان می‌کند و کاراکتر‌های زیبایی دارد. بهتر بود که قهوه تلخ از شبکه‌ سراسری پخش می‌شد، چون شاید همه توان خرید آن را نداشته باشند.یکی از اعضای هیات تحریریه‌ ماهنامه دنیای تصویر نیز عنوان می‌کند: قهوه تلخ تا حالا بد نبوده است و من شبکه‌ نمایش خانگی را به تلویزیون ترجیح می‌دهم.

شهرستان‌ها،گستردگی بالقوه عرضه شبکه‌خانگی

نکته‌ای که همیشه در عرضه آثار ویدئویی مغفول مانده بازار گسترده شهرستان‌ها است که بالقوه می‌تواند محل عرضه میلیونی این آثار باشد، به شرطی که مساله توزیع در این مساله حل شود. کما اینکه می‌بینیم در بسیاری از شهرستان‌ها قهوه تلخ و قلب یخی عرضه درستی ندارد و مخاطبان بالقوه به مخاطب بالفعل تبدیل نمی‌شوند. مسوول اداری ـ مالی یکی از روزنامه‌های شهر اصفهان در این باره می‌گوید: قهوه تلخ بد نیست، ولی به نظرم کم‌کم یکنواخت ‌شده است. در این سریال لحن‌های زشت به کار می‌برند و شاید اگر از تلویزیون پخش می‌شد از نظر لحن بهتر می‌شد.وی ادامه می‌دهد: سیستم توزیع سریال از طریق شبکه نمایش خانگی برای افرادی مثل مهران مدیری که کارهای ۹۰ قسمتی و روتین تهیه می‌کنند بسیار مناسب است. این نوع پخش باعث شد ما بتوانیم سریال قهوه تلخ را که امکان پخش آن از تلویزیون وجود نداشت را ببینیم.

قهوه تلخ قدرت سایر کارهای مدیری را ندارد

دبیر بخش فرهنگ یکی‌از روزنامه‌های پر طرفدار هم معتقد است: قهوه تلخ نسبت به سایر سریال‌های مدیری ضعیف‌تر است و هیچ یک از کارهای مهران مدیری قوت پاورچین را در خلق طنز، موقعیت و خنده ندارند.وی خاطر نشان می‌کند: فضاسازی‌های قهوه تلخ برای مخاطبان جذابیت زیادی داشته است.او ادامه می‌دهد: در شرایطی که سینما قدرت جذب مخاطب را ندارد، سریال‌های ارائه شده در پخش خانگی رقیب جدی برای سینما محسوب می‌شوند که با قیمت و هزینه‌ پایین می‌توانند مخاطبان را جذب کنند.

وی یادآور می‌شود: فیلم‌های طنز قابل قبولی در سینما ساخته نمی‌شود، به همین دلیل طنز فاخر مهران مدیری می‌تواند این بخش را تغذیه کند.

«لطفا کپی نکنید» جواب داده است

دبیر سرویس گزارش خبر روزنامه ابتکار هم یادآور می‌شود: قهوه تلخ توانسته از کپی رایت جلوگیری و به فرهنگ کپی نکردن کمک کند.وی خاطرنشان می‌کند: وقتی مردم هر هفته می‌توانند سه قسمت از یک سریال را با پول کمی ببینند لزومی نمی‌بینند که به سینما بروند یا سریال‌های تلویزیون را دنبال کنند.قهوه تلخ به کارگردانی مهران مدیری و نویسندگی امیر مهدی ژوله و خشایار الوند، ۳۲ بازیگر اصلی دارد و داستان آن با بازی سیامک انصاری در نقش مورخ آغاز شد. او در ابتدای داستان که در دنیای امروز می‌گذرد یک فنجان قهوه تلخ می‌خورد و با خوردن آن به تاریخ سفر می‌کند. او در طول زمان به مورخی تبدیل می‌شود که در مرور خاطرات تاریخی خود، هر بار دچار مسائلی می‌شود که این مسائل داستان‌های سریال را رقم می‌زند.