این فیلم‌ها رو به کی نشون می‌دید؟
دردسر بزرگ
در پی اکران همزمان بیش از ۱۰ فیلم در سینماها، تعدادی از تهیه‌کنندگان از این روند گلایه کردند.

ناچارم به همین شیوه‌ راضی شوم
پوران درخشنده که این روزها فیلم «خواب‌های دنباله‌دار» را در اکران سینماها دارد، در ارتباط با اکران همزمان ۱۰ فیلم به ایسنا گفت: در شرایطی که حجم بالایی از فیلم‌ها به طور همزمان اکران می‌شوند، سینمادار ناچار می‌شود که سالن خود را به چند فیلم اختصاص بدهد. وی ادامه داد: در چنین شرایطی کمدی‌های سخیف از بیشترین امکانات و سانس‌ها برخوردار می‌شوند و فیلم‌های فرهنگی هم ممکن است طی چند سانس محدود به نمایش درآیند و شاید هم در مواردی تنها نامی از آنها برده شود و آن سانس‌های اندک هم به کمدی‌ها اختصاص پیدا کند. این کارگردان در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت اکران ساخته جدیدش گفت: اکنون ما وضعیت بسیار بدی در اکران داریم و به اندازه یک یا چند سالن به ما تک سالن داده‌اند. زمانی قرار بود فیلم من تابستان اکران شود، اما در نهایت گفتند که وقت نیست و تا پاییز دست نگه داریم. اکنون هم این اتفاقی است که در اکران می‌افتد. من فکر می‌کنم سینمای ایران باید از نو مورد نگاهی کارشناسانه قرار بگیرد وگرنه اتفاقی که اکنون شاهد آنیم به هیچ عنوان درست نیست. درخشنده همچنین عنوان کرد: اکنون حتی زمان تک سانس‌ها را هم سینمادار تعیین می‌کند و هیچ نظارتی روی کار آنها صورت نمی‌گیرد. وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا تن به این نوع اکران داده، توضیح داد: وقتی من زمان دیگری برای اکران ندارم ناچارم به همین شیوه‌ راضی شوم. چرا که در سینمای ما اگر فرصت کافی برای اکران داشت، ۱۰ فیلم همزمان با هم اکران نمی‌شدند.
یعنی ارزش قائل نیستیم
قاسم قلی‌پور دیگر تهیه کننده‌ای که این روزها مستند « آسمان آبی» را در حال نمایش دارد، درباره‌ اکران همزمان ۱۰ فیلم گفت: از نظر من به دلیل مجموع فعالیت‌های ما طی سال‌های گذشته اکنون سینما رفتن و فیلم دیدن گروهی در جامعه ما به دست فراموشی سپرده شده یا بسیاری با آن آشنا نیستند و جالب آنکه خودمان هم این شرایط را تشدید می‌کنیم و به عنوان مثال در جشنواره‌ها تلاش می‌کنیم که همه فیلم‌ها حضور داشته باشند. وی ادامه داد: اگر اکنون ۱۰ فیلم به طور همزمان اکران می‌شود، نشان از این دارد که برای فیلم‌ها ارزش چندانی قائل نمی‌شوند. از سوی دیگر همان‌طور که گفتم آیین فیلم دیدن به صورت دسته جمعی از یاد رفته است و مردم اغلب صبر می‌کنند که سی‌دی‌ و دی‌وی‌دی فیلم‌های روی پرده را خریداری کنند، در حالی که توزیع در شبکه خانگی تنها می‌تواند بازتابی از یک فیلم باشد، در غیر این صورت من نمی‌دانم که چگونه ممکن است
به طور همزمان فرد بتواند هم فیلم ببیند و هم به کارها و امور روزمره‌اش رسیدگی کند.
قلی‌پور در عین حال گفت: به نظر می‌رسد اکنون در عرصه‌ فرهنگی بیشتر فردگرایی حاکم است، در غیر این صورت، موسسات و نهادهای متعددی داریم که هر یک از آنها سالن‌های خوبی دارند که می‌توان از آنها جهت دیده شدن فیلم‌ها بهره گرفت. البته موسسه «سینما شهر» هم رویکرد خوبی در این زمینه دارد و در کل اگر خواست جمعی برای تماشای فیلم باشد، بحث سالن حل شدنی است. این تهیه کننده در پایان افزود: متاسفانه سینمای ما تا حدی دچار سیستم عشیره‌کشی شده و من امیدوارم که این مشکل حل شود و سینمادار، پخش‌کننده مطبوعاتی و سازنده فیلم همه خود را متعلق به یک خانواده بدانند.
« نخودی» دارد له می‌شود
همچنین فرشته طائرپور در گفت‌وگویی با گلایه از این شرایط اکران چندی قبل گفت: از هر سینمایی که فکر کند فیلم «نخودی» فقط برای سانس‌های نیم‌بهای صبح سینما است، فیلم را پس خواهم گرفت. این تهیه‌کننده سینما که فیلم «نخودی» را به عنوان فیلم برگزیده جشنواره فیلم کودک به‌صورت تک‌سانس در برخی سینماها به نمایش گذاشته است، ادامه داد: متاسفانه انباشتگی فیلم‌های هجوم آورده به اکران دارد «نخودی» را زیر دست و پا و سم اسبان بقیه فیلم‌ها له می‌کند. وی خاطرنشان کرد: اینکه «نخودی» در سانس‌های نیم‌بهای صبح سینماها برای مدارس و مشتریان عادی با موفقیت نمایش خود را ادامه می‌دهد، معنایش آن نیست که نمی‌تواند سانس‌های مناسبی برای خانواده‌ها در عصرها داشته باشد. فرشته طائرپور با اظهار تاسف از وضعیت نمایش در سینماها مطرح کرد: متاسفانه بعضی از سینماها که در این آشفتگی و انباشتگی، اساسا از برنامه‌ریزی متناسب با فیلم‌ها در سالن‌هایشان جا مانده‌اند، یا به سئانس‌های صبح برای «نخودی» اکتفا کرده‌اند یا نهایتا یک سئانس ساعت ۱ و ۲ بعد از ظهر هم به این فیلم داده‌اند که عملا و با توجه به تقارن چنین سئانسی با زنگ تعطیل مدارس، قابل هماهنگی برای هیچ خانواده یا مدرسه‌ای نیست.
برخی فیلم ها می‌سوزند
محمد احمدی تهیه‌کننده «لطفا مزاحم نشوید» نیز به ایسنا گفت: گلایه‌ای که در این باره از آقای سجادپور و شورای صنفی نمایش دارم، این است که چرا در مدت زمانی بسیار کم این حجم فیلم جدید به نمایش درمی‌آید؟! ۱۵ روز پس از شروع اکران فیلم ما ۱۱ اثر جدید به اکران درآمد که من فکر می‌کنم سینمای ما پتانسیل این تعداد فیلم در این محدوده زمانی را ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که برخی فیلم‌ها بسوزند. به عقیده‌ من لازم است که این موضوع کنترل شود. وی ادامه داد: البته در این زمینه، بخشی از تقصیر هم به عهده‌ خود ما فیلمسازان و اهالی سینما است؛
چرا که خود ما شرایط را خراب می‌کنیم. اکنون شرایط کلی خوب است، اما ما نباید یکباره همه‌مان بخواهیم که فیلم‌هایمان در این زمان محدود اکران کنیم. ما از اسفند سال گذشته در نوبت گروه «آزادی» هستیم و لازم است که فیلم‌های دیگر هم برای اکران در نوبت بمانند.

نخودی

هر چی خدا بخواد