پایان خاطره‌ها

فرهنگ و هنر- حالا ۴۴ سال از اولین روز فعالیت گالری سیحون می‌گذرد. شاید معصومه سیحون بنیانگذار گالری هم فکرش را نمی‌کرد روزی گالری‌اش به یکی از مهمترین مراکز فرهنگی پایتخت بدل شود و هنرمندان بزرگی از آنجا به جامعه هنری معرفی شوند. حالا ۴۴ سال گذشته و این اتفاق افتاده است، اما معصومه سیحون نیست و قرار است گالری‌اش برای همیشه تخلیه شود. راستی چند سال دیگر باید بگذرد تا یک نفر شبیه سیحون همت کند و جایی را بنا نهد تا مثل گالری او این اندازه در توسعه هنرهای تجسمی‌نقش ایفا کند.

فرزند زنده‌یاد معصومه سیحون از درخواست تخلیه‌ مالک گالری «سیحون» خبر داد.به گزارش ایسنا، نادر سیحون گفت: گالری «سیحون» واقع در خیابان «وزراء» متعلق به صاحب ساختمانی است که گالری در طبقه پایین آن قرار گرفته است، تنها سرقفلی این ملک به ما تعلق دارد و مالک به دلیل نیاز شخصی از ما درخواست تخلیه گالری را کرده است. او اضافه کرد: من به مالک این ساختمان پیشنهاد دادم تا با تعیین کارشناسانی ملک مورد نظر را قیمت‌گذاری کند تا ما هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت کنیم، اما ایشان قبول نکردند و از آنجا که تنها حق سرقفلی این ملک در اختیار ما است، مجبوریم که در صورت عدم حمایت نهادهای فرهنگی _ هنری این گالری را بعد از ۴۴ سال فعالیت تخلیه کنیم. فرزند زنده‌یاد سیحون تصریح کرد: گالری «سیحون» به عنوان یکی از اولین گالری‌های شهر تهران ۴۴ سال است که در مجامع هنری فعالیت می‌کند و ۳۸ سال است که در محل فعلی مستقر شده است. در این گالری بسیاری از هنرمندان شناخته‌شده هنرهای تجسمی‌برای اولین‌بار کار خود را ارائه کردند و به جامعه معرفی شدند. او اضافه کرد: این گالری محل رفت‌وآمد، گفت‌وگو، نمایش و حتی زندگی هنرمندان این کشور است‌، به طوری که قدیمی‌تر‌ها و جوان‌ترها وقتی وارد این گالری می‌شوند با نگاه‌کردن تمام خاطرات قدیمی‌خود را مرور می‌کنند، لذا این نقل مکان چندان صلاح نیست. نادر سیحون خطاب به مدیران فرهنگی و هنری و نهادهایی هم‌چون میراث فرهنگی گفت: آیا با یک گالری ۴۴ ساله باید چنین برخوردی صورت بگیرد؟ آیا امروز نیاز نیست که چنین گالری به ثبت معنوی و ملی میراث فرهنگی درآید؟ این‌جا علاوه بر آنکه به تاریخ فرهنگ و هنر این سرزمین تعلق دارد، محل درآمدزایی این مجموعه نیز محسوب می‌شود.

سیحون در ادامه از تنظیم نامه‌ای توسط جامعه هنری خبر داد و افزود: تعدادی از هنرمندان به کمک ما آمدند و در اعتراض به این اتفاق، نامه‌ای را تنظیم کرده و از تمام همکاران خود دعوت کردند تا آن را امضا کنند. هنرمندان امروز ۲۴ آبان‌ماه در مقابل گالری جمع می‌شوند تا این نامه را به امضای دست‌جمعی برسانند و سپس به معاون هنری و وزیر فرهنگ و ارشاد ارائه دهند.

در همین رابطه «بهرام دبیری» هنرمند نقاش گفت: نادر سیحون فرزند معصومه سیحون با من تماس گرفت و اعلام کرد که از همه هنرمندان و اصحاب رسانه دعوت کرده است که امروز دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه ساعت ۱۶ مقابل نگارخانه سیحون گرد هم آیند تا نامه‌ای را به منظور حمایتشان از ادامه فعالیت نگارخانه سیحون امضا کنند. دبیری با اشاره به اهمیت فعالیت‌های نگارخانه سیحون در ۴۰ سال گذشته گفت: این تنها یک نگارخانه نیست، بلکه بخشی از هویت هنری کشور ما محسوب می‌شود و بسیاری از هنرمندان مطرح امروز ایران از این نگارخانه به جامعه هنری معرفی شده‌اند. دبیری گفت: معصومه سیحون این نگارخانه را نزدیک به ۴۰ سال پیش اجاره کرده و با تغییر و بازسازی که در فضای آن انجام داده است، آثار بسیاری از هنرمندان برجسته امروز ایران را به نمایش گذاشته و آنها را برای اولین بار به جامعه هنری معرفی کرده است. اکنون بعد از نزدیک به ۴۰ سال صاحب ملک خواستار بازپس‌گیری این نگارخانه شده است و حاضر نیست فضای نگارخانه را به نادر سیحون فرزند بانی این نگارخانه بفروشد. این هنرمند نقاش تاکید کرد: نگارخانه سیحون تنها یک زیرزمین و فضای معمولی نیست، بلکه هویت هنری شهر ماست و فردا با گردهمایی هنرمندان و اصحاب رسانه سعی خواهیم کرد به اهمیت تداوم حیات و فعالیت این نگارخانه تاکید کنیم.