برای امنیت شغلی تدبیری اندیشیده شود

علی سرابی که به‌زودی با بازی در نمایش «نوشتن در تاریکی» به صحنه می‌رود، از انجمن بازیگران خانه تئاتر درخواست کرد برای امنیت شغلی بازیگران تدبیری بیندیشد. به گزارش ایسنا، این بازیگر تئاتر در نشست «چالش میان بازیگر و کارگردان» صحبت می‌کرد، با ابراز تاسف از تغییراتی که در نمایشنامه‌ «نوشتن در تاریکی» ایجاد شده است، گفت: در این نمایش، نقشی را بازی می‌کردم که برای ساختن آن سه ماه زمان گذاشتم. پیگیری‌ها و تحقیقات بسیاری کردم، اما وقتی نقش آماده شد شورای بازبینی از ما خواست تا این نقش کلا حذف شود. سرابی یادآور شد: از آنجا که فکر می‌کردیم نمایشنامه دچار مشکل بشود، یک ماه پیش از موعد مقرر نمایشنامه کامل را برای دریافت مجوز ارائه کردیم. در وهله نخست به ما گفتند نمایشنامه مشکلی ندارد، اما بعد از بازبینی از ما خواسته شد که ما این نقش را کاملا حذف کنیم. وی ادامه داد: بارها بازبینی رفتیم الان دیگر این نقش کاملا حذف شده است. سرابی با اشاره به زحمات بازیگران برای ساختن نقش‌های مختلف افزود: زندگی من بازی‌کردن در تئاتر است. وقتی نقشی را می‌سازم تمام اشتیاقم این است که تماشاگر بیاید و آن را ببیند، اما وقتی این را از بازیگر می‌گیرند دیگر چیزی برایش باقی نمی‌ماند. بازیگر نمایش‌هایی همچون «خنکای ختم خاطره» و «خشکسالی و دروغ»، خواستار توجه بیشتر به امنیت شغلی بازیگران شد و تاکید کرد: انجمن بازیگران خانه تئاتر فکری به حال امنیت شغلی ما بکند، در شرایط حاضر بازیگران برای ساختن نقش‌ها مدت‌ها وقت و انرژی می‌گذارند، اما آن نقش‌ها دچار تغییرات بسیار می‌شوند. این درحالی است که در نمایش «نوشتن در تاریکی» به متن ایرادی نگرفتند و گفتند نمایشنامه ایرادی ندارد؛ اما تو جوری بازی می‌کنی که باید این کاراکتر را حذف کرد. در همین رابطه ناهید مسلمی دیگر بازیگر حاضر در این نشست که دو سال پیش در نمایش «کوکوی کبوتران حرم» بازی کرده بود، یادآور شد: در آن نمایش ۱۳۵ مورد اصلاحی داشتیم. در تکمیل این سخنان محمد یعقوبی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان که از امروز نمایش «نوشتن در تاریکی» را اجرا می‌کند، با اشاره به تغییرات بنیادین این نمایش توضیح داد: در این نمایش دیگر واژه‌ها مشکل‌ساز نبودند، بلکه صحنه‌ها بودند که مشکل داشتند. او ادامه داد: در روزهای اخیر مدام این چالش را با علی سرابی داشتیم که آیا وقتی صحنه‌ای حذف می‌شود، وظیفه ما تنها این است که به تماشاگر بگوییم آن صحنه حذف شده یا اینکه نشان بدهیم که آن صحنه حذف شده؛ اما ما به زیبایی آن را آشکار می‌کنیم. یعقوبی اضافه کرد: برای ما تئاتر‌ی‌ها دو راه وجود دارد یا اینکه سراغ این موضوعات نرویم که من در این راه نیستم؛ چون راه خودم را می‌روم و آنها به من می‌گویند که چه چیزی را حذف کنم.