برگزیدگان جشنواره، رتبه و بورس تحصیلی می‌گیرند

نشست خبری هجدهمین جشنواره نمایشگاه مطبوعات صبح دیروز (۲۱ شهریور) با حضور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در سرای روزنامه‌نگاران برگزار شد؛ اما در این نشست محمدزاده (معاون مطبوعاتی) نسبت به دوره‌های قبلی از نمایشگاه و جشنواره مطبوعات امسال انتقادات جدی داشت. به گزارش خبرنگار ما معاون مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی با اشاره به روند برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سال‌های قبل گفت: این نمایشگاه در سال‌های قبل کارکرد واقعی خود را باتوجه به هدف توسعه کیفی مطبوعات نداشت و این نمایشگاه نتوانسته بود توانمندی مطبوعات را نمایندگی کند و در بهترین حالت تبدیل به یک دکه بزرگ یا کیوسک روزنامه فروشی شده بود. وی ادامه داد: در نمایشگاه‌های سال‌های قبل رسانه‌هایی که وضع مالی خوبی داشتند غرفه‌های تجملاتی می‌زدند و آنها که چنین قدرتی نداشتند، امکان راه‌اندازی غرفه خوب را نداشتند به همین دلیل بازدیدکننده نمایشگاه دیدار از آن را سودی برای خود نمی‌دید.

محمدزاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه امسال از تاریخ سوم الی دهم آبان‌ماه گفت: راه‌اندازی سالن و غرفه‌های تخصصی، برگزاری نشست‌های مختلف کارگاه‌های مختلف با هدف نشان دادن توانمندی‌ها مطبوعات از جمله برنامه‌های امسال است. همچنین بعد از نمایشگاه عمومی ‌چندین نمایشگاه تخصصی تا پایان سال برگزار می‌شود.

محمدزاده با اشاره به تفکیک نمایشگاه مطبوعات و جشنواره مطبوعات در سال‌جاری گفت: امسال جشنواره مطبوعات دو ماه بعد از برگزاری نمایشگاه برگزار می‌شود؛ زیرا ما قصد داریم امسال این دو بخش را جدا از هم و به صورت کیفی برگزار کنیم. وی با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره‌های فصلی گفت: فردی که در فضای مطبوعات کار می‌کند، لازم است که حتما در معرض ارزیابی قرار بگیرد حتی اگر خود وی نخواهد امروز غالب نظر این است که ارشاد هر روز روزنامه‌ها را بررسی می‌کند تا ایرادهای ممکن را ببیند و بگوید درحالی که ما امروز ارزیابی کیفی هم انجام می‌دهیم و کارها را از لحاظ کیفی رصد می‌کنیم.

محمدزاده با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره گفت: جشنواره امسال در شش بخش سراسری، استانی، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، رسانه‌های خارجی و ویژه برگزار می‌شود که در بخش ویژه توجه به رسالت مطبوعاتی و اخلاق حرفه‌ای یکی از اهمیت‌ها است. وی ادامه داد: توجه به طرح تحول اقتصادی، فرهنگ اسلامی، جایزه صلح و عدالت، بخش ترجمه ازجمله بخش‌های ویژه است. از آنجا که یکی از مشکلات ما کم‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری است، امسال به بحث تحصیل در کنار اخلاق روزنامه‌نگاری توجه جدی شده است.

وی با اشاره به اهمیت ترجمه اخبار گفت: ما در بخش ترجمه دو ضعف اساسی داریم اول آن که اخباری که در دنیا توسط رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود عموما از نگاه رسانه‌های خارجی در کشور بازتاب پیدا می‌کند و مطالب بومی‌ نمی‌شود. دوم آنکه صدای رسانه‌های ما به بیرون از مرزها نمی‌رسد یا کمتر شنیده می‌شود؛ بنابراین باید این بخش تقویت شود.

وی ادامه داد: آثار ویژه از فروردین ۸۹ تا شهریور ۹۰ می‌توانند تا ۱۵ مهر در جشنواره شرکت کنند. جشنواره مطبوعات امسال در تالار وحدت و نمایشگاه مطبوعات در مصلی برگزار می‌شود. محمدزاده از افزایش جوایز جشنواره خبر داد و گفت: امسال جوایز جشنواره افزایش پیدا کرده و جوایزی همچون درجه‌های اداری و اختصاص بورس تحصیلی ازجمله این جوایز است؛ ضمن آنکه به همه شرکت‌کنندگان گواهی‌نامه داده می‌شود و من از همین‌جا از مدیران مسوول مطبوعات می‌خواهم که باتوجه به مشغول بودن خبرنگاران خودشان تمامی ‌آثار را در جشنواره شرکت داده و فرم‌ها را تکمیل کنند. معاون مطبوعاتی ارشاد ادامه داد: اینکه گروهی معتقدند در جشنواره شرکت نمی‌کنند درست نیست؛ زیرا ما معتقدیم آنها که در جشنواره نیستند باید ارزیابی شوند. وی با اشاره به تشکیل شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه و جشنواره مطبوعات گفت: امسال این شورا از بین اساتید روزنامه‌نگاری، مدیران برتر وزارت ارشاد و کشور انتخاب شده‌اند. محمدزاده در پاسخ به سوالی درباره سخت و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری و وضعیت بیمه آنها گفت: آیین‌نامه کار حرفه‌ای خبرنگاران به دولت رفته است و در آن تمامی‌بخش‌ها و کارهای رسانه‌ای تعریف شده؛ ضمن آنکه با راه‌اندازی سایت سامان به دنبال جمع‌آوری یک آمار درست از خبرنگاران هستیم. سایت سامان قصد ورود به حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه خبرنگاران را ندارد و فقط اطلاعات کاری آنها را ثبت می‌کند. این سایت از لحاظ نگهداری اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین در مورد وام ۳۰ میلیونی خبرنگاران در پاسخ سوال خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: این وام تامین اعتبار شده است و وام ساخت مسکن است و به محض آنکه بانک عامل آن مشخص شود؛ شرایط پرداخت اعلام می‌شود.