شیوه برخورد با رنج‌های زندگی

در حقیقت، «موهبت» یک کتاب روان‌شناسی داستانی-تاریخی و نوعی خودزندگینامه است که برای دست‌کشیدن از الگوهای ذهنی مخرب و افکار محدودکننده برای رسیدن به رهایی راه‌حل ارائه می‌دهد.  ادیت اگر با شرح سرگذشت بعضی از بازماندگان آشویتس می‌گوید: «من می‌توانستم قربانی همیشگی شرایطی باشم که خارج از اختیارم بود اما انتخاب کردم که التیام یابم و چیزی نگذشت که دریافتم رهایی راستین فقط با بخشش، رها‌کردن و پیش‌رفتن اتفاق می‌افتد.» به عقیده‌ «اگر»، ما باید پناهگاهی در درون برای خود حفظ کنیم تا بتوانیم در روزهای پرتلاطم زندگی، روحمان را مصون نگه داریم. او به ما کمک می‌کند پناهگاهی از ذهن خود بسازیم که فقط مختص ماست و هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند آن را از ما بگیرد.

او می‌گوید مهربانی را باید از دوست‌داشتن خود آغاز کرد چراکه هرگز نسخه‌ دیگری از ما وجود نخواهد داشت و تنها کسی که ما تا آخر عمر خواهیم داشت، خودمان هستیم. او به خوانندگان کمک می‌کند مشکلاتی چون خشم و آزردگی را در خود شناسایی کنند و می‌گوید اگر کسی با خودش خوشحال نباشد، با فرد دیگری نیز خوشحالی را تجربه نخواهد کرد.  ادیت اگر که اکنون از مشهورترین روان‌شناسان آمریکاست و همچنان از آسیب‌های جسمی آشویتس رنج می‌برد، با رویکردی چندگانه از جمله رفتاردرمانی شناختی، به سربازان، افرادی که دچار آسیب جسمی و روانی شده‌اند و کسانی که به اختلال اضطراب پس از سانحه دچارند مشاوره می‌دهد و به آنها می‌آموزد چطور تسکین و بهبود یابند.  وی در کتاب «موهبت» به‌هیچ‌وجه رنج‌های زندگی را انکار نمی‌کند بلکه معتقد است که می‌توانیم انتخاب کنیم چطور با آنها برخورد کنیم و البته، روش‌های موثری برای روبه‌روشدن با آنها پیشنهاد می‌کند.

در حقیقت، کتاب «موهبت» فشرده‌ای از مطالبی است که او در جایگاه روان‌شناس از تجربیات زندگی خود و مراجعانش در اتاق مشاوره نقل می‌کند. این کتاب رویکردی همدلانه، خردمندانه و طنزآمیز دارد و به ما می‌آموزد بهترین مواجهه را با رنج‌های طاقت‌فرسای زندگی داشته باشیم. نویسنده این رنج‌ها را انکار یا کوچک‌شماری نمی‌کند بلکه کمک می‌کند مخاطب بتواند تصمیم بگیرد بهترین انتخاب را داشته باشد. او در مخالفت با پنهان‌کردن رنج‌ها پشت شیرینی‌ها می‌گوید: «سیر را داخل شکلات نزنید، مزه‌ خوبی نمی‌دهد.»  

در بخشی از کتاب آمده است: «ما نمی‌توانیم رنج را از بین ببریم. نمی‌توانیم اتفاقی را که افتاده تغییر بدهیم اما می‌توانیم انتخاب کنیم در زندگی‌مان «موهبت» بیابیم. می‌توانیم بیاموزیم زخم‌ها را گرامی بداریم. یک ضرب‌المثل مجارستانی می‌گوید: تاریک‌ترین سایه‌ها زیر نور شمع پیدا می‌شود. تاریک‌ترین و روشن‌ترین مکان‌ها، سایه‌ها و نورهای ما در هم تنیده شده‌اند. نمی‌توانم بگویم هر اتفاقی می‌افتد علتی دارد و در بی‌عدالتی یا رنج‌بردن هدفی هست، اما می‌توانم بگویم درد، دشواری و رنج، «موهبت»‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند رشد کنیم، بیاموزیم و کسی بشویم که قرار است باشیم.»

بعضی از عنوان‌های این کتاب عبارتند از: در اردوگاه مرگ پروزاک وجود نداشت، یک نفر دو صندلی، دوست دارید با خودتان ازدواج کنید؟، روبه تحول دارید یا تغییر؟ نازی درون شما، ...  «موهبت» دومین کتاب این نویسنده پس از کتاب «انتخاب» است که در سال ۲۰۱۷ با مضمون مشابهی نوشته شده بود. چاپ ششم «موهبت» با ترجمه آرتمیس مسعودی در ۲۲۰ صفحه به تازگی از سوی نشر آموت روانه بازار کتاب شده است.