پروانه معصومی درگذشت

سکینه کبودرآهنگی با نام هنری پروانه معصومی، متولد ۱۱اسفند‌ماه ۱۳۲۳ بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. او نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم «بی‌تا»، ساخته هژیر داریوش، ایفای نقش کرد و سال بعد در «رگبار» ساخته بهرام بیضایی نقش اول زن را بازی کرد. معصومی برای نقش‌آفرینی در «گل‌های داوودی» در سال ۱۳۶۳ جایزه بهترین بازیگر نقش اول جشنواره فیلم فجر و برای «جهیزیه‌ای برای رباب» و «شکوه زندگی» هر دو در سال ۱۳۶۶ لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول را گرفت. سال ۶۷ درخشش دیگری از پروانه معصومی را همگان به نظاره نشستند و آن «طوبی» خسرو ملکان بود. اما معصومی در این سال‌ها همگام با سینما در تلویزیون هم حضور داشت؛ در سریال‌های «کوچک جنگلی» بهروز افخمی نقش جواهر و «امام علی(ع)» داوود میرباقری نقش هاجر، همسر مالک اشتر، را ایفا کرد. او همچنین در «مسافر ری» و «پلیس جوان» نیز بازی کرد. سال ۸۷ در «یوسف پیامبر» هم حضور پررنگی داشت. این شب‌ها دوباره این سریال با بازی این بازیگر فقید و پیشکسوت سینمای ایران پخش می‌شود و با وجود بازپخش‌های فراوان کماکان جزو پربیننده‌های تلویزیون به حساب می‌‌آید.

همچنین «ملکوت»، «راز پنهان» و «مینو» جزو‌ آخرین کارهایی است که این بازیگر برای تلویزیون بازی کرد. البته بعدها در«شرایط خاص» ایفای نقش کرد و «معکوس» او هم به سینماها رسید. آخرین حضور پروانه معصومی در قاب تصویر، سریال «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری بود که سال ۱۴۰۰ از شبکه دو پخش شد. او گفته بود: آن زمانی که من نقش‌های محوری و اول فیلم‌ها را بازی می‌کردم تعداد بازیگران خیلی کم بود. ولی بعد خوشبختانه بازیگران زیاد شدند و آنها آمدند شروع به کار کردند. به همین جهت لازم بود بیشتر از این جوان‌ها بهره‌برداری شود. طبیعی است که جایگزین شدند و تا ابد من نمی‌توانستم نقش اول زن فیلم‌ها را بازی کنم. البته ناگفته نماند که من کناره‌گیری نکردم و این سینما بود که تقریبا من را کنار گذاشت.

پروانه معصومی برای فرار از مصائب زندگی شهری نزدیک به ۳۰ سال پیش عزم مهاجرت به یکی از روستاهای استان گیلان به نام «طاهرگوراب» کرد و تجربه‌ای خاص از زندگی را در اطراف شهرستان صومعه‌سرا و محصور در کوه‌های جنگلی سربه‌فلک‌کشیده و باشکوه برای خودش رقم زد و مشغول پرورش گل‌وگیاه و باغبانی شد. او چند روز پیش به علت پارگی روده در بیمارستان بستری شده و پس از مدتی بستری بودن، سرانجام در بیمارستان درگذشت.