یادداشت

اگر وارد سایت یا اپلیکشنی شدید و متن‌های راهنمایی توانست تمام نیاز شما را مرتفع کند، لبخند به لبتان نشاند، هیچ پرسشی بی‌پاسخ نماند و در مدت کوتاه حضور در سایت یا اپلیکیشن حس خوبی داشتید، می‌توان گفت یوایکس رایتینگ خوبی را تجربه کرده‌اید. پیش‌بینی می‌شود شمار فعالان حرفه یوایکس رایتینگ تا سال‌۲۰۳۰ حدود ۱۵‌درصد رشد داشته‌باشد، پس بد نیست درباره آن بیشتر بدانیم. یوایکس رایتینگ، راهنمای استفاده کاربر از محصول است؛ اینکه شما بدون سردرگمی، تعلل و معطلی بتوانید به خواسته‌تان برسید. بر همین اساس در نوشتن متن‌های یوایکس، کلمات به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند تا مخاطب بتواند به ساده‌ترین شیوه به هدف خود برسد.

حال این هدف می‌تواند خرید از سایت، دیدن فیلمی آموزشی در بستر وب، گرفتن تاکسی اینترنتی یا انتقال وجه از اپلیکیشن‌های پرداخت باشد. محصولات دیجیتالی در سرتاسر دنیا اغلب فاقد ارتباط انسانی هستند و یوایکس رایتینگ‌ وظیفه برقراری ارتباط بین ماشین و کاربر را بر عهده دارد. یوایکس رایتینگ باید بتواند احساسات خوشایند در کاربر ایجاد کند. برای اینکار می‌تواند از زبان طنز بهره بگیرد تا با کاربر صمیمی شود.

به همان اندازه که کپی رایتینگ در خدمت محصول است و تلاش می‌کند به هر نحو ممکن خواننده را مجاب به خرید و استفاده کند و بیشتر هدفش بازاریابی‌ست، یوایکس رایتینگ در خدمت کاربر است و تلاش می‌کند در رسیدن کاربر به هدفش کمک کند. هرقدر زبان کپی‌رایتینگ چرب و نرم است و زرق وبرق دارد، زبان یوایکس‌رایتینگ ساده و روان است. علاوه‌بر این یوایکس‌رایتینگ با نوشتن محتوا نیز متفاوت است. هدف محتوانویسی سرگرمی، آموزش و جذب مخاطب است که این مهم در متن‌های بلند محقق می‌شود. این در حالی‌است که یوایکس‌رایتینگ می‌کوشد در کوتاه‌ترین جملات کاربر را راهنمایی کند تا سردرگم نشود.

یوایکس‌رایتینگ و سئو مکمل هم بوده و در راستای یک هدف حرکت می‌کنند. با سئو مناسب و بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو، ورودی کاربران به سایت بیشتر می‌شود. بعد از آن کاربر با متن‌های کپی رایتینگی و یوایکس‌رایتینگ‌ها سر و کار دارد و موفقیت در نگه داشت کاربرد در سایت به کیفیت این متن‌ها مرتبط است. اگر سئو ضعیف باشد عملا کاربری وارد نمی‌شود تا یوایکس رایتینگ قوی بتواند نظر کاربر را جلب کرده و رتبه سایت را بهبود بخشد.  امروزه سایت و اپلیکیشنی موفق است که شناخت درستی از مخاطبانش داشته‌باشد، بتواند آنها را دسته‌بندی کند، بر اساس این دسته‌بندی‌ها نیازهایشان را رصد کند و در نهایت ‌درصدد رفع این نیازها برآید. در برنامه و استراتژی محتوا باید به ارتقای سئو و بهبود وضعیت محصول در موتورهای جست‌وجو اهمیت داد تا بتواند کاربران را به سایت و اپلیکیشن خود هدایت کند، با ui جذاب، زیبایی بصری ایجاد شود، در ux تمام نیازهای کاربر را درنظر بگیرد، با یوایکس‌رایتینگ ساده و روان کاربر را در رفع نیازش راهنمایی کند و تولید محتوا و متن‌های کپی‌رایتینگ حرفه‌ای داشته‌باشد. کاربران به محصولات برای رفع نیازهایشان فرصت بسیار کمی می‌دهند. دیگر دوران سلطنت محتوا تمام شده‌است. امروز مخاطب، پادشاه است.