وزارت ارشاد کوتاه آمد، پایان‌بندی فیلم «من مادر هستم» تغییر می‌کند
پایان‌بندی فیلم سینمایی «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی تغییر می‌کند. مهدی عظیمی سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت:

مطابق نظر شورای عالی اکران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور وزیر محترم تشکیل شده است برای جلوگیری از هر گونه سوءتفاهم یا برداشت نادرست در خصوص حکم حیات‌بخش قصاص، تغییر و حذف لازم در انتهای فیلم سینمایی «من مادر هستم» تعیین و ابلاغ شد.
وی ادامه داد: ضمن تشکر از سازندگان فیلم، اصلاحیه‌های مورد نظر اعمال شده و تمام کپی‌های نمایش را در سطح کشور دربرخواهد گرفت.

مخالفان و موافقان فیلم سینمایی من مادر هستم به کارگردانی فریدون جیرانی روز شنبه مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمع کردند.
به گزارش خبرآنلاین، انصار حزب‌الله از جمله مخالفان سرسخت اکران تازه‌ترین فیلم جیرانی طبق وعده‌ای که داده بودند دیروز پیش از ظهر مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در میدان بهارستان تجمع کردند.
انصار حزب‌الله با سر دادن شعار‌هایی مثل نماینده مجلس، نظارت، نظارت، وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، حزب‌الله بیدار است، از ابتذال بیزار است، این سینما مروج فساد است، تعطیلی‌اش برای ما ثواب است و ما اهل کوفه نیستیم، پول بگیریم بایستیم، خواستار توقف اکران من مادر هستم شدند.
از سوی دیگر موافقان اکران فیلم من مادر هستم که چهره‌هایی چون حبیب‌ کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش، علی سرتیپی، خسرو امیرصادقی، رضا رخشان، عبدالله علیخانی، سیدضیاء هاشمی، سیدجمال ساداتیان، نازنین مفخم، فرهاد اصلانی (بازیگر من مادر هستم)، سعید سهیلی و غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده من مادر هستم)‌ در میان آنها دیده می‌‌شد، همزمان با گروه انصار حزب‌الله مقابل سازمان وزارت ارشاد تجمع کردند.
به گزارش مهر، تحصن موافقان و مخالفان فیلم تازه فریدون جیرانی که دقایقی برای اقامه نماز ظهر و عصر متوقف شده بود، پس از اقامه نماز جماعت توسط دو گروه با همان شعارهای قبلی ادامه پیدا کرد.


نکته جالب در این باره اینکه گروه معترضان و موافقان فیلم هر یک نماز جماعتی مستقل از گروه دیگر برگزار کردند که بین دو نماز نماینده طیف معترضان در سخنانی کوتاه ضمن آرزوی سلامتی برای تمام اقامه‌کنندگان نماز تاکید کرد: ما نقاط مشترک بسیاری داریم که این نماز یکی از آنها است ولی متاسفانه برخی از ما بازی خورده جریان های قدرت و ثروت شده‌ایم.
همزمان طرف دیگر و در میان دو نماز موافقان فیلم با صلوات پاسخ سخنان نماینده معترضان را دادند. پس از اقامه نماز تجمع با شعارهایی از جنس «مرگ بر غارتگر بیت المال» از سوی مخالفان و «شعار دولت باکفایت حمایت حمایت» از سوی موافقان فیلم ادامه پیدا کرد.
دیگر نکته قابل توجه پس از اقامه نماز افزایش تعداد معترضان به فیلم بود. همزمان با این افزایش طیف حامی فیلم که جمعی از سینماگران آنها را نمایندگی می کردند با توزیع برگه ای به عنوان بیانیه پایانی خود به تجمع خود خاتمه دادند.در بیانیه این سینماگران آمده است: با استعانت از خداوند بزرگ و پیروی از رهبر معظم انقلاب و با رهپویی از شهدای مظلوم انقلاب اسلامی ما اهالی سینه سوخته سینما با گردهمایی خود در مقابل وزارت ارشاد و در مقابله با گروهی که خود را انصار می‌نامند اعلام می داریم اگر کسی راجع به فیلمی اعتراض دارد نباید در کف آسفالت خیابان و با اعتراض به مسوولان و دیگران به آن بپردازد. مگر زمانی که ما به گرانی ارز اعتراض داشتیم به خیابان‌ها ریختیم؟
در پایان این بیانیه آمده است: ما از مسوولان فرهنگی و سیاسی می‌خواهیم قرص و محکم بر مواضع برحق خود بایستند و از این حرکت‌های انحرافی سیاسی هیچ‌گونه هراس نداشته باشند.
پس از قرائت این بیانیه جمعیت حامیان فیلم و به‌ویژه سینماگران پرچم دار این حرکت از مقابل وزارت ارشاد متفرق شدند.
از نکات قابل توجه در این میان حضور سینماگرانی چون سعید سهیلی و فرهاد اصلانی در میان جمع مدافعان فیلم جیرانی بود.
سعید سهیلی که پوستر دو فیلم «ازدواج در وقت اضافه» و «گشت ارشاد» به کارگردانی وی بر روی بیلبوردهای اعتراضی معترضان دیده می‌شد، پیش نمازی اقامه نماز ظهر و عصر را در گروه مدافعان این فیلم برعهده داشت.
با پراکنده شدن گروه مدافع فیلم جمعیت معترضان که با افزایش قابل توجهی نسبت به صبح اعتراض خود را ادامه دادند بار دیگر تاکید کردند: تحصن خود را تا رسیدن به پاسخی قانع کننده از سوی مسوولان فرهنگی ارشاد ادامه خواهند داد.
هفت جمعه شب به جنجال کشیده شد
بخش ویژه برنامه هفت جمعه شب گذشته به فیلم «من مادر هستم» و حواشی به وجود آمده پیرامون اکران و اعتراضات نسبت به آن تعلق داشت. به گزارش مهر، بخش پایانی برنامه سینمایی هفت شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام حمید رسایی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی و سید ضیاء هاشمی؛ رییس شورای صنفی نمایش درباره حواشی و واکنش‌ها به نمایش فیلم «من مادر هستم» فریدون جیرانی برگزار شد.
رسایی درباره مشکلاتی که برای فیلم «من مادر هستم» پیش آمده توضیح داد: برخی از افرادی که در مورد این فیلم شکایت دارند به بند «م» وصیت‌نامه امام خمینی (ره) اشاره می‌کنند، اما به نظرم اجرای این بند در حال حاضر جایز نیست. چون این بند متعلق به زمانی است که همه نهادها در غفلت باشند.
هاشمی نیز عنوان کرد: در این فیلم دختر قصه در طول داستان پدر و مادرش را به اسم کوچک صدا می زند و از به کار بردن نام مادر هم اکراه دارد جیرانی می‌خواسته در این فیلم گسستگی خانواده‌ها را به نمایش بگذارد.
در ادامه برنامه غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم پشت خط آمد و در این باره توضیح داد: من بسیار خوشحالم که رسایی از بند «م» وصیتنامه امام (ره) نام برد چون اجرای این بند به هیچ عنوان در این شرایط جایز نیست. متاسفانه کسانی که به فیلم معترض بودند بیشترشان این فیلم را ندیده‌اند چون این اثر نه درباره خیانت و نه فقر و فحشا است این فیلم سبک زندگی غربی را به چالش
می‌کشد.
متاسفانه این مساله که افرادی بدون دیدن فیلم آن را مغرضانه نقد می‌کنند نشان دهنده وجود دست‌های سیاسی در پشت پرده است. در بخش دیگری از برنامه نیز وحید جلیلی که از معترضان به این فیلم است روی خط آمد و تا انتها با لحنی که حکایت از عصبانیت بیش از حد داشت سخن گفت به طوری که مجری برنامه مجبور شد حرف‌های او را روی آنتن قطع کند.