هفته پر‌ماجرای کنسرت‌ها

 کنسرت مشترک حمید هیراد و مصطفی راغب هم قرار بود چهارشنبه ۲۴ خرداد در تالار وزارت کشور برگزار شود و تمامی بلیت‌ها هم فروخته شده بود. تعطیلی ناگهانی کنسرت‌ها واکنش‌های زیادی را به وجود آورد. مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری خطاب به وزیر فرهنگ بیانیه نوشت و تعداد زیادی از خواننده‌ها و شرکت‌های مهم برگزاری کنسرت در اقدامی هماهنگ آن را در صفحات شخصی خود به اشتراک گذاشتند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «جناب آقای وزیر در سنوات گذشته بارها بر این نکته تاکید شده که وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی صادر می‌کند، اولین مسوول و مقامی که باید از آن مجوز صیانت و حمایت کند خود وزارت ارشاد است و سپس تمامی دستگاه‌ها و مقامات لشکری و کشوری موظفند مجوز صادره را محترم شمرده و هر یک در اجرای دقیق و منظم آن با مجریان امر همکاری و همراهی کنند تا بدین ترتیب به اصل قانون و حکمرانی استوار و منسجم در کشور مشروعیت بخشیده و به تحکیم رابطه دولت و ملت به مثابه یک حکومت مدرن تحقق ببخشند.

آقای وزیر متاسفانه باید به استحضار حضرتعالی برسانیم که در دولت سیزدهم در کمال ناباوری گاه دیده شده که مجوزهای صادره از سوی وزارت ارشاد نه‌تنها از هیچ پشتوانه‌ای برخوردار نبوده بلکه در برخی شهرها ادارات کل ارشاد نیز با بی‌تدبیری و عدم‌صلابت در مدیریت فرهنگی موجبات ورود و دخالت دیگر نهادها و اعمال نظر افراد فاقد صلاحیت را پدید آورده و جایگاه واقعی اداره فرهنگ و ارشاد را به سطحی نازل فروکاسته‌اند.»

پس از این واکنش‌ها، مسوولان وزارت کشور طی مکاتباتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقص فنی در تالار این نهاد را علت لغو کنسرت‌ها اعلام کردند. اما پنجشنبه‌شب گذشته انتشار یک فیلم چند‌ثانیه‌ای از اجرای گروه لیان در تالار وحدت و رقص و شادی برخی از تماشاچیان به صورت گسترده پخش شد و حرف‌و‌حدیث‌های جدیدی را درباره احتمال لغو کنسرت‌ها در شبکه‌های مجازی به وجود آورد. در همین رابطه معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا شایعه‌ها را تکذیب کرد و گفت این شیطنت است و چنین اخباری صحت ندارد.

محمود سالاری افزود: در حال حاضر در تهران، ظرفیت سالن‌ها برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی تکمیل است و حتی دو کنسرت در کاخ سعدآباد در حال برگزاری هستند که تعداد روزهای آنها هم تمدید شده است. باید مراقبت کنیم که فضای مجازی راهبردهای ما را به بیراهه نبرد. معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رویکرد این نهاد در برگزاری کنسرت‌های موسیقی در روزهای آینده گفت: کنسرت‌ها همچون گذشته تا پیش از ماه‌های محرم و صفر برقرارند و همه خواننده‌ها برای برگزاری کنسرت، درخواست‌های خود را ارائه می‌دهند. با بررسی شرایط، مجوز دریافت می‌کنند و روی صحنه می‌روند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معاون وزیر فرهنگ توضیح داد: سال گذشته حدود ۴هزار و ۳۰۰ کنسرت موسیقی در کل کشور برگزار شد. طبیعی است که در این تعداد بعضی از کنسرت‌ها به دلیل نقص فنی سالن یا هر دلیل دیگری دچار اختلال شده باشند، اما این به معنای آن نیست که روند کلی برگزاری کنسرت‌ها دچار اختلال شده یا روند برگزاری آنها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار مانع شده است. معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت ایمنی و امنیت مخاطبان در سالن‌های کنسرت گفت: تالار وزارت کشور سالنی با ظرفیت ۴هزار نفر است و اگر اتفاقی در این مکان رخ دهد، بسیار متفاوت از سالن یکصد‌نفری است. وقتی در نامه وزارت کشور، نقص فنی سالن علت لغو کنسرت اعلام شده است، باید همکاری کنیم که برنامه تا زمان رفع مشکل متوقف شود و تا جایی که امکان دارد باید مراقبت کنیم که هیچ کنسرتی در کشور لغو و تعطیل نشود.

سالاری درباره سامانه‌های فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی و جلوگیری از بازار سیاه که هفته گذشته برای کنسرت علیرضا قربانی اتفاق افتاد هم گفت: فروش بلیت و ارائه آن بر عهده تهیه‌کننده و کنسرت‌گذار است. ما پیشنهاد کردیم که محدودیت تعداد فروش بلیت داشته باشند. وقتی یک نفر ۱۰ بلیت خریداری می‌کند باید سامانه فروش بلیتی که تهیه‌کننده خود بر آن نظارت دارد، محدودیتی در این زمینه ایجاد کند. معمولا تهیه‌کننده‌ها برای فروش بلیت‌های بیشتر این کار را نمی‌کنند.

او افزود: دخالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فروش بلیت به یک نقص مضاعف منجر خواهد شد و یک بازار سیاه جدید ایجاد می‌شود؛ بر این اساس ترجیح می‌دهیم اتحادیه تهیه‌کنندگان در این حوزه تصمیم بگیرند. جلسه‌ای با آنان در این زمینه و تعیین قیمت بلیت داشته‌ایم و مذاکراتی صورت گرفته تا بازار سیاه در این حوزه ایجاد نشود، اما دخالت ما در این حوزه به نابسامان کردن وضعیت منجر خواهد شد، چراکه ما تجربه خوبی از دخالت دولت در فرآیندهای طبیعی این موضوع‌ها نداریم.