بازی فوتبال به نفع سینما

تصمیم آخر

پیش از برگزاری جام جهانی اما‌و‌اگر درباره احتمال پخش فوتبال‌ها در سالن‌های سینما زیاد بود. کمتر کسی امید داشت این اتفاق بیفتد و درهای سینما به روی تماشاگران فوتبال باز شود. همین اتفاق هم افتاد. در آستانه برگزاری بازی‌ها خبر رسید که سینماها فوتبال اکران نمی‌کنند. اما به‌رغم این تصمیم، روز سه‌‌شنبه خبر رسید با موافقت رئیس سازمان سینمایی همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، سینماها پذیرای مخاطبان و مشتاقان فوتبال و بازی ایران و آمریکا خواهند بود. حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت، با اعلام این خبر گفت: به پیشنهاد انجمن سینماداران و تقاضای بخش‌هایی از جامعه، با تمهیدات صورت‌گرفته برای استفاده حداکثری علاقه‌مندان فوتبال هماهنگ شد ظرفیت سینماهای کشور به پخش مسابقه فوتبال جام جهانی قطر و بازی ایران و آمریکا اختصاص یابد. در زمان کوتاهی بلیت‌های بسیاری برای تماشای فوتبال در سینماها فروش رفت و طبق آماری که روز گذشته منتشر شد، نمایش بازی فوتبال ایران و آمریکا در سینماهای ایران با فروش بلیت به ۱۴هزار و ۳۳۷ نفر توانسته حدود ۶۱۰میلیون تومان درآمد داشته باشد. برخی کارشناسان معتقدند اگر امکان پخش این مسابقه پیش‌تر از این‌ها اعلام می‌شد طبیعتا جمعیت بیشتری در سالن‌ها به تماشای فوتبال می‌نشستند و درآمد سینماها از این رویداد دست‌کم به یک میلیارد تومان می‌رسید. حالا اگر فرض کنیم دو مسابقه دیگر ایران هم در سینماها نمایش داده می‌شد، بازار اکران می‌توانست حدود ۳میلیارد تومان کسب کند. اگر دیگر رقابت‌های مهم این دوره مانند مسابقه‌های نیمه‌نهایی و رده‌بندی و... هم نمایش داده می‌شد احتمالا سینماها جان تازه‌ای می‌گرفتند و بازار اکران تکان می‌خورد. باری، البته این اتفاق نیفتاد، تیم فوتبال ایران هم شکست خورد و از جام‌جهانی بیرون رفت و سینماها به همان ۶۰۰ میلیون تومان قناعت کردند.

سهم سینما از فوتبال

پخش فوتبال در سینماها مسبوق به سابقه است. اگرچه امسال این اتفاق رخ نداد اما پیش از این برخی مسابقات فوتبال در سینماها نمایش داده و موجب درآمدهای قابل‌توجهی می‌شدند. از همان زمان البته کیسه‌های زیادی برای این درآمدها دوخته شده است. برخی فیلم‌ها که سانس‌های خود را به پخش مسابقات فوتبال دادند، اعلام کردند بخشی از درآمد بلیت‌فروشی باید به صاحبان فیلم‌ها برسد. حالا هم دوباره همین ماجرا درگرفته است. صاحبان فیلم‌ها معتقدند بخشی از درآمد باید به آنها برسد. غیر از این برخی پخش‌کننده‌ها نیز معتقدند از درآمد سینماها باید سهمی به پرداخت معوقات برسد. یک پخش‌کننده فیلم با اشاره به فروش قابل‌توجه پخش مسابقه فوتبال ایران و امریکا در سینما، ابراز امیدواری کرد سینمادارها پول‌های معوقه از اکران فیلم‌ها را به صاحبان آثار پرداخت کنند. سعید خانی با بیان اینکه سینماها از بلیت‌فروشی برای پخش فوتبال در شب هشتم آذر حدود ۷۰۰میلیون تومان فروش داشته‌اند بیان کرد: امیدوارم سینمادارها پورسانت فیلم‌های اکران‌شده قبلی را از این میزان فروش به پخش‌کننده‌ها بدهند. ما چهار سال قبل تجربه تلخی از پخش مسابقات جام‌جهانی در سینماها داشتیم که البته در آن مقطع هر سه مسابقه ایران پخش شد ولی همان زمان هم حدود ۹۰درصد سینماها پول صاحبان فیلم‌هایی را که در سانس نمایش آن‌ها فوتبال پخش شده بود، ندادند. او که تهیه‌کنندگی فیلم «دوزیست» را نیز برعهده داشته، ادامه داد: «دوزیست» در ماه‌های اخیر اکرانش نزدیک به ۲۰میلیارد تومان بلیت فروخته ولی فقط یک‌چهارم پورسانت خود را گرفته‌ایم، آن هم در روزگاری که پول بی‌ارزش می‌شود. با وجود گذشت زمان از ساخت و بعد اکران فیلم اهمیتی برای پرداخت سهم صاحب فیلم دیده نمی‌شود.

خانی که خودش در کنار مدیریت دفتر پخش «خانه فیلم» مدیر پردیس سینمایی «صبامال»  نیز است، گفت:‌ با توجه به تجربه جام‌جهانی قبل، من بعید می‌دانم سینمادارها از فروش دیشب بابت پخش فوتبال، پول یک سانس فیلم‌هایی را که الان روی پرده هستند بدهند، اما دست‌کم می‌توانند پورسانت فیلم‌ها را بدهند. البته اساسا معتقدم سینما جای فیلم است نه نمایش فوتبال، اما در شرایطی که سینما با توجه به وضعیت جامعه اوضاع خوبی ندارد باید برای حفظ آن کمک کنیم. نباید این‌طور باشد که سینمادار فکر کند هر تصمیمی بخواهد، می‌تواند بگیرد. وی تاکید کرد:‌ ما این روزها در سینما شرایط بدی را پشت سر می‌گذاریم و حفظ سالن‌های سینما از همه چیز مهم‌تر است اما گاهی صاحبان سالن فکر می‌کنند هرچه می‌فروشند برای خودشان است و یادشان می‌رود ۵۰درصد سهم فروش برای پخش‌کننده است. صاحبان فیلم‌ها نیز در دوران کرونا کم هزینه ندادند پس باید همه به هم کمک کنیم تا سینمادار و تهیه‌کننده و پخش‌کننده با حفظ منافع یکدیگر در کنار هم  این پیچ بحرانی را پشت سر بگذاریم.