مجموعه تلویزیونی امام خمینی (ره) تولید می‌شود

کل بضاعت ۳۳ ساله سینمای پس از انقلاب، برای ساخت فیلم‌هایی درباره بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی تنها ساخت دو فیلم «فرزند صبح» و «صنوبر» بوده است؛ دو فیلمی که دوران کودکی و نوجوانی ایشان را روایت می‌کنند و هیچ کدام هم اکران نشده‌اند! این در حالی است که کشورهای صاحب سینما در دنیا که حداقل ادعایی درباره سینما متعالی و انقلابی ندارند، بهترین فیلم‌ها را با بودجه‌های عظیم و حمایت‌های همه‌جانبه درباره رهبران معنوی‌شان که گاه حتی تاثیرگذاری مثبت‌ آنها در اجتماع دارای ابهاماتی بوده، ساخته‌اند... اما درحالی‌که سینمای ایران پس از انقلاب و در زمانی‌که برخی از تعطیلی کامل آن سخن می‌گفتند، درواقع حیات خود را مدیون نظر بنیانگذار انقلاب بوده است، به‌ویژه با دو اظهارنظر ایشان پس از تماشای فیلم «گاو» داریوش مهرجویی آن بحث‌ها پایان یافت.

به گزارش ایسنا اساسا یکی از کارکردهای سینما، ثبت تاریخی وقایع و زندگی شخصیت‌های ماندگار است که نمونه‌های بسیار و البته بسیار قدرتمندی از این دست آثار در سینمای دنیا می‌توان یافت. در همین راستا، سینمای ایران هم در مقاطعی برای ایفای چنین نقشی در ثبت تاریخی لحظات حساس تاریخی و زندگی بزرگان کشور تلاش کرده است؛ اما بسیار اندک، بعضا ضعیف و گذرا.

«فرزند صبح» ؛ فیلم هیچ‌کس!

قطعا می‌توان «فرزند صبح» بهروز افخمی را جدی‌ترین تصویر سینمای ایران از زندگی امام خمینی (ره) دانست که دوران کودکی ایشان را نمایش می‌دهد. این پروژه سینمایی که به تهیه‌کنندگی عروج فیلم (وابسته به مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)) ساخته شد، یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های پس از انقلاب بود.

داستان «فرزند صبح»، مربوط به زمان تولد تا ۷ سالگی حضرت امام(ره) و تحولات اجتماعی و سیاسی آن مقطع زمانی است. فیلمبرداری این فیلم پس از مراحل تحقیق مهرماه ۸۳ آغاز شد و در ادامه با یکی دو بار تعطیل شدن، دوباره بالاخره در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر (سال ۸۹) به نمایش درآمد.

اما تکلیف یکی از دو فیلم سینمای ایران درباره امام خمینی (ره) چه می‌شود؟ اکران عمومی یا بایگانی؟

سیدعلیرضا سجادپور درباره اکران عمومی «فرزند صبح» به ایسنا می‌گوید: «ما به عنوان اداره نظارت و ارزشیابی چون درخواستی برای اکران فیلم نیامده است، از پروانه نمایش آن اطلاعی نداریم. در هر صورت باید درخواست نمایش این فیلم ارائه شود تا شورا آن را ببیند و نظر نهایی‌اش را بدهد؛ اما در هر صورت در حدود یک سال و نیم گذشته هیچ درخواستی به ما ارائه نشده است.»

«صنوبر»به نام سینما، به کام تلویزیون

دیگر فیلم سینمایی که درباره حضرت امام خمینی (ره) ساخته شده، «صنوبر» به کارگردانی مجتبی راعی بود که این پروژه هم در موسسه «عروج فیلم» و شبکه اول سیما ساخته شد.

نسخه سینمایی «صنوبر» برای اولین بار در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۱) به نمایش درآمد و نسخه تلویزیونی آن هم در ۶ قسمت با نام «سال سخت در خمین» بار‌ها از تلویزیون به نمایش درآمد.

اما چرا «صنوبر» اکران نشد؟ کارگردان آن معتقد است که «این فیلم صاحب نداشت و کسی که دلش بسوزد و دنبال کار برود، نبود و ما تنها بودیم.»

۲ فیلم اکران نشده درباره امام

در ۳۲ سال سینمای پس از انقلاب!

به گزارش ایسنا، کل بضاعت ۳۲ ساله سینمای پس از انقلاب برای ساخت فیلم‌هایی درباره بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ساخت همین دو فیلم بوده است؛ دو فیلمی که هیچ کدام اکران نشدند! ضمن آنکه هنوز کارگردانی نتوانسته است تصویری از بزرگسالی و بحبوحه مبارزات ایشان را به تصویر بکشد و هر دو فیلم «فرزند صبح» و «صنوبر» درباره مقاطع کودکی و نوجوانی امام خمینی (ره) بوده‌اند. حتی مجموعه «آفتاب و زمین» که جواد شمقدری برای تلویزیون آماده کرد هم به زمان تولد ایشان می‌پردازد.

به هر حال عملکرد سینمای ایران را در ساخت فیلم‌هایی درباره امام خمینی (ره) می‌توان نامناسب و نافرجام و تلاش‌های در این زمینه را بسیار اندک، بدون تاثیرگذاری و ماندگاری حداقلی توصیف کرد.

مجموعه تلویزیونی امام خمینی (ره) ساخته می‌شود

تازه‌ترین خبری که در این مورد رسیده این است که مجموعه تلویزیونی امام خمینی (ره) با موضوع بررسی و شرح زندگی رهبر فقید انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی در شبکه سوم سیما تولید خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سیما، کار مطالعات اولیه این مجموعه فاخر که در برگیرنده دوران زندگی و مبارزات امام خمینی (ره) است ، آغاز شده و قرار است پس از انجام مقدمات لازم ، تهیه کننده ای مجرب به همراه کارگردان و بازیگران برجسته تلویزیون و سینما این اثر بزرگ هنری را تولید کنند.

در مجموعه تلویزیونی امام خمینی (ره) زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به تصویر کشیده خواهد شد.

معاونت سیما تاکنون چند مجموعه تلویزیونی با محور چهره‌های برجسته اسلامی - ایرانی، تولید و پخش کرده است.