زلزله در خانه سینما

استعفای دو تن از فعالان و مسوولان خانه سینما در روزهای اخیر به حاشیه‌ها دامن زده است. از سویی دیگر خبرگزاری‌ ایسنا نوشت چهره‌هایی همچون فرهاد توحیدی، مجید برزگر و ... از نامزدی انصراف داده‌اند. حکایت‌ها از این قرار است که این انصراف‌ها به این دلیل بوده که به صورت غیررسمی خبر عدم تایید‌صلاحیت به آنها اعلام شده است. به دنبال این اتفاق خبر استعفای منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم منتشر شد.  برخی این استعفا را به اعتراض نسبت به ردصلاحیت دو کاندیدای هیات‌مدیره خانه سینما نسبت داده‌اند، و برخی دیگر اعلام کردند این موضوع به اختلافات صنفی و عدم حضور تهیه‌کنندگان در انتخابات پیش روی خانه سینما ارتباط دارد.

 بلافاصله بعد از استعفای شاهسواری، محمدعلی نجفی، رئیس هیات‌مدیره خانه سینما، مصاحبه کرد و گفت استعفای مدیرعامل پذیرفته نشد. یک روز بعد اما نجفی هم استعفا کردو در نامه‌ای نوشت: «با توجه به دوگانگی و تشتّت مستمر در تصمیم‌گیری‌های هیات‌مدیره و همچنین شائبه دخالت‌های فراقانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که منجر به جمود و سکون و دفع انجام وظایف محوله صنفی هیات‌مدیره و بالاخره استعفای مدیرعامل محترم خانه سینما شده است، اینجانب به عنوان رئیس و مسوول هیات‌مدیره نیز، استعفای خود را از عضویت در این هیات اعلام می‌کنم؛ تا مشخص شود که نماینده کانون کارگردانان و منتخب مجمع عمومی محترم خانه سینما نمی‌تواند کارشکنی اقلیت جریان‌های متاثر از دخالت‌های خارج از صنف و مخالف موجودیت فراگیر خانه سینما را همراهی کند.»

ابهام درباره موضوع استعفاها همچنان ادامه دارد و برخی معتقدند دعوا بر سر اتحادیه تهیه‌کنندگان است که به دلیل نداشتن شناسه، امکان حضور قانونی در مجمع عمومی خانه سینما را ندارند. اعتراض ابوالحسن داوودی و غلامرضا موسوی، از اعضای این اتحادیه، و درخواست برای حضور در مجمع آغاز‌گر حاشیه‌های خانه سینما در این روزها بوده و ممکن است ادامه آن به نهم شهریور و موعد انتخابات هیات‌مدیره خانه سینما هم برسد. برخی نیز معتقدند چنان‌که در نامه استعفای نجفی هم آمده است، دخالت‌های فراقانونی وزارت ارشاد در انتخابات خانه سینما علت اتفاق‌ها و استعفاهای اعضای این نهاد صنفی است. به نظر می‌رسد با وضعیت موجود، انتخابات نهم شهریور‌ماه هم تحت‌تاثیر این استعفاها قرار بگیرد.