رفتگان عالم سینما

آزاده نامداری: آزاده نامداری، مجری جوانی که همیشه دوست داشت به تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سرک بکشد، پایانی غیرمنتظره داشت. او در دهه هشتاد و اوایل دهه نود حضوری موفق در تلویزیون داشت اما ممنوع‌‌‌‌‌‌‌‌‌التصویری سد راهش شد و او را از عرصه اجرا دور کرد. اجرای تازه‌ها با استقبال مخاطبان که بیشترشان خانم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خانه‌دار بودند مواجه شد. نامداری پس از ۴ سال ‌در سال‌۱۳۸۸ با تازه‌ها خداحافظی کرد و با برنامه جدیدی به‌نام غیرمنتظره به حوزه اجرا برگشت. او در روز ۶ فروردین به دلیل مسمومیت دارویی در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

محسن قاضی‌مرادی: محسن قاضی‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرادی از هنرمندان پرکار سینما و تلویزیون ایران بود. وی یک‌بار به دلیل نقش‌آفرینی در فیلم ما همه خوبیم به‌کارگردانی بیژن میرباقری جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد را دریافت کرد. این فیلم در سال ۱۳۸۳ ساخته شد. وی فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران بود و پیش از بازیگری به‌عنوان معلم در آموزش و پرورش به تدریس مشغول بود. قاضی‌مرادی با کت جادویی در سال ۱۳۷۸ دیده شد و پس از آن در سریال همسایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها،‌ هزاران چشم و پشت کنکوری‌ها به شهرت رسید. آخرین حضور او در سریال هیولا به‌کارگردانی مهران مدیری بود.

علی سلیمانی: درگذشت علی سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا به کرونا یکی از تلخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین اخبار سال‌گذشته بود. بازیگر توانای کشورمان که بیشتر به بازی در فیلم‌هایی چون به‌وقت خماری و تنگه ابوقریب شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد، بامداد پنج‌شنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۰به دلیل درگیری ریه ناشی از پیشروی ویروس‌کرونا، چشم از جهان فروبست. سلیمانی که ۱۰ آبان ۱۳۴۹ در تهران متولد شد، فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیل کارشناسی رشته نمایش گرایش بازیگری بود و حرفه خود در عرصه نمایش را از سال‌۷۱ و به‌عنوان تدارکاتچی در پشت صحنه آغاز کرد. وی از سال‌۷۳ برای اولین‌بار در نمایش صبح طلوع نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند روی صحنه تئاتر رفت و بعد از چند اجرای تئاتر در سال‌۷۴ با فیلم سفر به چزابه برای اولین‌بار جلوی دوربین رفت. این بازیگر مستعد در سال‌۹۰ با سریال سقوط یک فرشته به شهرت رسید.

فتحعلی اویسی: زندگی کاری مرحوم اویسی را می‌توان به دو نیمه تقسیم کرد. در فصل اول زندگی سراغ کارهای جدی و درام رفت و در فصل دوم این شهامت را داشت که به سمت کمدی تغییر جهت دهد. او همان مدیر بامزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بود که در روزنامه شهرقشنگ خطاب به عکاسش فریاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌زد: دیجیتالم کجا بود! اویسی فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال‌۱۳۵۳ بود. وی در همان سال‌ به ایران بازگشت و آغاز فعالیت سینمایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش، بازی در فیلم قدغن از علیرضا داوودنژاد در سال‌۱۳۵۷ بود، پس از اتمام تحصیل عضو سیمای جمهوری اسلامی ایران شد و در دهه ۱۳۶۰ در فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری بازی کرد. بدون شرح، باغچه مینو و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌کمربندها را ببندیم از جمله سریال‌هایی بودند که اویسی با بازی در آنها و خواندن قطعه «می زند باران به شیشه» به محبوبیت رسید. فتحعلی اویسی پیشکسوت سینما و تلویزیون پس از طی دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بیماری در ۷۶ سالگی به دلیل عارضه مغزی و قلبی درگذشت.

عزت‌الله مهرآوران: این بازیگر سینما و تلویزیون بر اثر سکته قلبی ناشی از کرونا در ۷۲ سالگی درگذشت. او از پنجم مهر ۱۴۰۰ به علت ابتلا به کرونا و درگیری بالای ۹۰‌درصد ریه در بیمارستان آتیه بستری بود و مدتی را بنا به‌نظر پزشکان با توجه به شرایط درگیری ریه در خواب مصنوعی به‌سر برد. شروع کار این هنرمند با درخشش در ادوار ابتدایی جشنواره تئاتر فجر در مقام کارگردان، نمایشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویس و بازیگر بود. بازی در فیلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سینمایی خوابم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آد، آتیش‌بازی، بانوی من، مومیایی ۳، سیب سرخ حوا، آژانس‌شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، تارهای نامرئی و سریال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی چون لیسانسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، ایراندخت، ناخونک، هیولا، ریکاوری، فوق‌لیسانسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، زیر همکف، پدر پسری، خوب، بد، جلف: رادیواکتیو، می‌خواهم زنده بمانم، بچه‌مهندس۴، زن زندگی مرد زندگی، ساخت ایران ۳ از دیگر فعالیت‌های این بازیگر پر کار و خوشنام کشورمان بود.

ارشا اقدسی: این هنرمند بدلکار ایرانی اوایل مرداد‌ماه به دلیل سانحه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حین فیلمبرداری در لبنان به کما رفت و یک هفته پس از آن درگذشت. ارشا اقدسی بدلکار و بازیگر برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گوناگون سینما، تلویزیون و تئاتر، ششم مرداد در حال فیلمبرداری به‌عنوان بدلکار یک فیلم سینمایی خارجی در بیروت دچار حادثه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای خطرناک و راهی بیمارستان شد. اقدسی از شاگردان مرحوم پیمان ابدی، بدلکار شناخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده ایرانی بود که با ادامه‌دادن بدلکاری توانست سرمربی کلاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بدلکاری او شود و به‌دنبال آن سکوی بانجی جامپینگ احداث کرد و عنوان اولین مربی بانجی جامپینگ و تونل باد صبا در ایران را از آن خود کرد.

فرشته طائرپور: فرشته طائرپور تهیه‌کننده نام‌آور سینمای ایران به دلیل درگیری ریه پس از ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و با وجود اینکه از بیمارستان مرخص شده بود، اما دوباره به بیمارستان برگشت و از دنیا رفت. این هنرمند در هفته اول مرداد ۱۴۰۰ به ویروس‌کرونا مبتلا شد در ۲۶مرداد چشم از جهان فروبست.

زهره فکورصبور: قطار ۱۴۰۰ در آخرین ایستگاه خود، اسفندماه زهره فکور صبور را پیاده کرد. پرواز این بازیگر جوان یکی از تلخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین اخبار هنری سال‌۱۴۰۰ بود. زهره‌فکور صبور بازیگر تلویزیون و سینما در سن ۴۳ سالگی درگذشت. وی در سریال‌هایی چون دلنوازان، مسافری از هند، روزگار جوانی، دردسرهای عظیم، دنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌وفنگ و... ایفای نقش کرده است. زهره فکور‌صبور مشغول ایفای نقش در سریال تلویزیونی بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌همگان به‌کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگی مهران مهام بود.