استیفای واقعیت درباره مولانا

زمان نسبتا زیادی بعد یعنی در سال ۱۳۹۵، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با ترکیه توافق کرده‌ایم که مثنوی مولوی را به‌صورت مشترک ثبت کنیم، مولانا یکی از نقاط مشترک فرهنگی ایران و ترکیه است و این اولین قدم برای برای بازگرداندن مولانا به ایران بود. اما قدم بعدی، بیش از ۱۴ سال بعد از ثبت ملی مولانا در ترکیه برداشته شد. روزی که حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از تصویب سالگرد دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خبر داد. اتفاقی که خود او به درستی با عنوان «تولد اصلی مولانا» از آن یاد کرده است.

ایوبی در این باره تاکید کرد: این کار هوشمندانه‌ای بود که ما به جای ولادت و درگذشت، یک رویداد تاریخی (دیدار شمس و مولانا) را که در حقیقت تولد اصلی مولانای امروز ما است، مطرح کردیم؛ ما از شمس و مولانا نیز سخن گفتیم، از مرید و مراد.

ایوبی همچنین از ثبت سالروز تولد شیخ ابوالحسن خرقانی در یونسکو و بزرگداشت او خبر داد و گفت: این دو اتفاق را به همه مردم ایران و شاهرود و به‌ویژه به مردم تبریز به عنوان زادگاه و شهر خوی به‌عنوان محل بارگاه شمس تبریزی تبریک می‌گویم.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر توضیح داد: دو سال می‌توانیم در کشورهای مختلف به نام این دو شخصیت سخن بگوییم و دنیا به این دو شخصیت بشری توجهی ویژه دارد تا بداند این دو شخصیت چه ویژگی‌هایی داشتند که مورد توجه جهان قرار گرفتند. این موفقیت بزرگ را تبریک می‌گویم و از همه همکاران که برای مطرح شدن این پرونده‌ها و پشت سر گذاشتن موانع و در نهایت تصویب آن تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

ایوبی در این‌باره گفت: ثبت این مناسبت‌ها در تقویم یونسکو پس از تلاش کشور ترکیه برای ثبت ملی شخصیت و آثار مولانا، موفقیتی مهم در جهت استیفای واقعیت درباره این چهره تاریخی و مهم ایران است.ایوبی در این‌باره گفت: برای من باعث خوشحالی و افتخار است که پرونده‌ای که از مدت‌ها قبل به مناسبت هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خرقانی و هشتصدمین سالگرد دیدار شمس تبریزی و مولانا آماده شده بود تا برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار بگیرد، به ثمر نشست.

اوادامه داد: این پروژه بدون هیچ مخالفتی به تصویب رسید. برای ما باعث خوشبختی است که هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خرقانی شخصیت بی‌مانند ادبیات و فرهنگ و عرفان ایرانی اسلامی و از سویی دیدار شمس تبریزی و مولانا در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار گرفت.