خروج «وی‌اودی»ها از حضانت سیما

 اما به‌هر حال صدا و سیما توانست این بازار را در اختیار بگیرد.  درست یک سال پیش سیدعلی‌اکبر محمودی‌مهریزی، مدیرکل تامین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی صداوسیما در گفت‌وگویی با بیان تاریخچه‌ای چگونگی تغییر رویکردها و فعالیت‌های صداوسیما با ورود اینترنت در دهه ۷۰، زمینه‌های ورود این سازمان به حوزه تولیدات ویدئویی فضای مجازی را تشریح کرد و سعی کرد تا انتقادها درباره خلق‌الساعه بودن تصمیم رسانه ملی را بی‌اثر کند. اما انتقادها فراتر از اینها بود و ادامه پیدا کرد. از همان زمان یعنی از دوره دولت سابق تا همین امروز، وزارت ارشاد، خواهان بازگشت مدیریت وی‌او‌دی‌هاست. آیا در دوره مدیریت جدید رسانه ملی، مدیریت شبکه‌های نمایش خانگی و... به ارشاد برمی‌گردد؟

  مطالبه سازمان سینمایی

روز گذشته محمد خزاعی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ‌رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مغایرت ماموریت ساترا با سایر ماموریت‌های سازمان صداوسیما اعلام کرد که صفر تا صد جریان «وی‌اودی»ها باید به وزارت ارشاد برگردد. او گفت: مصوبه واگذاری نمایش‌های خانگی و پلت‌فرم‌ها به سازمان صداوسیما نیازمند بازنگری است و در حال حاضر، موضوع از طریق مجاری و مراجع ذی‌صلاح در حال پیگیری است. با این مصوبه با توجه به تکنولوژی‌های پیشرفته و همچنین، بستر وی‌اودی‌ها و توسعه فضاهای مجازی، مهم‌ترین بازوی اجرایی، نظارتی و هدایتی سازمان سینمایی در این عرصه سلب شده است. رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی وظایف خطیری دارد، افزود: رسانه ملی ماموریت‌های گسترده‌ای دارد و نیاز دارد به فکر ایجاد بسترهایی برای توسعه، پویایی و ارتقای گستره مخاطبانش باشد. با بازنگری این مصوبه مسوولیت نمایش خانگی که به مسوولیت‌های تلویزیون اضافه شده به جای اصلی‌اش برمی‌گردد. جایگاه نظارتی و شأن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی باید حفظ شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیگیری جدی این وزارتخانه و سازمان سینمایی در رابطه با موضوع پلت‌فرم‌ها تصریح کرد: این مطالبه جامعه سینمایی کشور است. در حال پیمودن مسیرها و برگزاری جلسات با مراکز ذی‌ربط هستیم و امیدواریم در مراکز قانونی تصمیم‌گیری این کار به جریان بیفتد.