درخشش زنان در ونیز 2021

 در این دوره از جشنواره شهرام مکری، ‌فیلم‌ساز ایرانی یکی از داوران بخش افق‌های جشنواره بود. این بخش با عنوان دقیق‌تر «افق‌های افزون» برای نخستین‌بار در این دوره از جشنواره راه افتاده است. با این حال هیچ فیلمی از ایران در رقابت اصلی فیلم‌های جشنواره حضور نداشت. در ۹ سال گذشته این نخستین‌بار است که سینمای ایران سهمی در ر قابت‌های ونیز ندارد. البته فیلم «زالاوا» ساخته ارسلان امیری در بخش مستقل هفته منتقدان جشنواره به نمایش درآمد و تحسین هم شد؛ اما این بخش خارج از بخش رقابتی جشنواره و در واقع بخشی جنبی است. به هر صورت در سال غیبت ایران در جشنواره ونیز و درحالی‌که به گفته هیات داوران جشنواره، ‌فیلم‌های بسیار خوبی روانه رقابت شده‌ بودند، فیلمی از فرانسه توانست شیرطلایی ونیز را به خانه ببرد. آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره ونیز همراه با روبرتو چیکوتو، رئیس دوسالانه ونیز در یک نشست خبری با معرفی فیلم‌های بخشی اصلی رقابت‌ها بر سر شیر طلایی، پیشاپیش به تحسین کیفیت عالی این فیلم‌ها پرداخت و گفت: ظاهرا پاندمی کرونا باعث جوشش خلاقیت‌ها شده است.

  اتفاق ونیز ۲۰۲۱

هیات داوران بخش رقابتی اصلی به ریاست «بونگ جون هو» کارگردان اهل کره جنوبی، جایزه بهترین فیلم (شیر طلا) را به فیلم فرانسوی «اتفاق» با عنوان اصلی «Happening» به کارگردانی «آندری دیوان» فیلم‌ساز زن فرانسوی-لبنانی اهدا کردند. هالیوود ریپورتر در این باره نوشت، در حرکتی که می‌تواند به‌عنوان یک پیام قوی برای حقوق زنان و برای تجلیل از فیلم‌سازان زن در نظر گرفته شود، جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۱ افتخار برتر خود، شیر طلایی بهترین فیلم را به درام سقط جنین فرانسوی اثر «آدری دیوان» با عنوان «اتفاق»، اهدا کرد. دیوان با حالت سرخوش پس از دریافت جایزه تاریخی خود گفت: «احساس می‌کنم امشب شنیده شدم!»

«اتفاق» اقتباسی از رمانی به همین نام از «آنی ارنو» داستان یک دانشجوی درخشان دانشگاهی در اوایل دهه ۱۹۶۰ در فرانسه است که وقتی باردار می‌شود به دلیل نبود گزینه قانونی، او سعی می‌کند راهی برای سقط جنین غیرقانونی پیدا کند... با توجه به شرایط کنونی در ایالات متحده، به دنبال قوانین جدید محدود کننده سقط جنین که در تگزاس به تصویب رسید، به‌نظر می رسد هیات داوران ونیز به ریاست بونگ جون هو، کارگردان کره جنوبی با انتخاب شیر طلایی برای فیلم مذکور فرانسوی پیام واضح طرفداری را ارسال کرده است. به‌طور کلی در شب اختتامیه جشنواره ونیز ۲۰۲۱ فیلمسازان زن درخشیدند و جایزه بهترین کارگردانی به نویسنده مشهور نیوزیلندی جین کمپیون برای فیلم وسترن «قدرت سگ» با بازی بندیکت کامبربچ رسید.

جایزه بهترین فیلم‌نامه به مگی جیلنهال برای کارگردانی دختر گمشده تعلق گرفت، نگاهی بی‌بدیل به مشکلات برقراری تعادل شغلی و مادری با بازی اولیویا کلمن برنده اسکار بریتانیایی. جایزه دوم شیر نقره‌ای به پائولو سورنتینو، کارگردان محبوب ایتالیایی برای فیلم «دست خدا» رسید. در ادامه مراسم اهدای جوایز، جشنواره با درام هیجان‌انگیز و قرون وسطایی «آخرین دوئل» با بازی مت دیمون و بن افلک که پیام بی‌عدالتی تاریخی نسبت به زنان را نشان می‌دهد، به پایان رسید. اما این پنه لوپه‌کروز، ستاره مشهور اسپانیایی بود که برای آخرین همکاری خود با پدرو آلمودوار، نویسنده کهنه‌کار، جایزه بهترین بازیگر زن را در ونیز به خانه برد. «مادران موازی» یک فیلم سیاسی شگفت‌انگیز است که آسیب‌های جنگ داخلی اسپانیا در دهه ۱۹۳۰ را در کنار داستان دو مادر در زایشگاه به نمایش می‌گذارد. بر خلاف پیش‌بینی‌ها هم جایزه بهترین بازیگر مرد به جان آرسیلا، ستاره فیلیپینی، برای تریلر جنایی «در کار: گمشده ۸»  تعلق گرفت.  «کلوئی ژائو» کارگردان چینی-آمریکایی، «ویرجینیا افیرا» بازیگر فرانسوی، «سینتیا اریوو» بازیگر بریتانیایی، «سارا گادون» بازیگر و تهیه‌کننده کانادایی، «ساوریو کاستانزو» کارگران ایتالیایی و «الکساندر نانو» مستندساز رومانیایی، دیگر اعضای هیات داوران جشنواره ونیز را تشکیل می‌دادند.