موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی فرهنگ

 مخالفان چه گفتند؟

سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اسماعیلی در کارنامه اجرایی سوابق خود مدتی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان بود، بودجه خارج از شمول استانداری اصفهان چندصد میلیون بوده است و انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان حضور ایشان مشاهده نمی‌شود و یکی از مدیرانی بودند که بیشترین میزان اعمال  ماده ۹۱ در میان استانداران در رابطه با او بوده است؛ درحالی‌که میزان بودجه‌ای که در استانداری در اختیار داشت، محدود بوده و در حال حاضر اگر سکانداری وزارت ارشاد را در دست بگیرد حدود ۸۵درصد بودجه آن خارج از شمول است و هیچ ترتیب قانونی بر آن مترتب نیست و به تشخیص رئیس دستگاه با یک یادداشت می توان به فرد یا نهاد موسسه فرهنگی بودجه داد. یزدی‌خواه افزود: اسماعیلی در مدت محدود فعالیت در استانداری چندین پرونده داشته که برخی از آنها مختومه و تبرئه شده؛ البته یک یا  دو تای آن هنوز باز است و این نشان می‌دهد انضباط مالی در آن حوزه وجود نداشته یا کمتر بوده است.

محمد علی‌پورماکو، نماینده چالدران پلدشت و شوط هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: فرهنگ مانند هوا است، چنانچه مسموم باشد، برای انسان مشکل ایجاد می‌کند. امروز کشور ما به اشکال مختلفی مورد تهاجم قرار می‌گیرد که یک از اشکال آن تهاجم فرهنگی است. علی‌پور یادآور شد: در برنامه وزیر پیشنهادی راهکاری برای جبران خسارت اهالی فرهنگ در دوران کرونا دیده نشده است، اهالی فرهنگ در دو سال گذشته در حوزه‌های مطبوعات، فرهنگ و هنر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند که در این زمینه هیچ برنامه عملی ارائه نشده است.

مسلم صالحی، نماینده مردم اقلید نیز در مخالفت با محمدمهدی اسماعیلی گفت: یکی از ضعف‌های برنامه آقای اسماعیلی کلی بودن، فاقد راهکار و استراتژی بودن برای رسیدن به نقاط هدف است. قرار بود برنامه شما بر مبنای نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های وزارتخانه تدوین و به مجلس ارائه شود؛ اما امروز مشاهده کردیم هیچ خبری از این موارد نیست و همانند برنامه وزرای قبلی شاهد کلی‌گویی بودیم.

علی‌اصغر خانی، نماینده شاهرود به‌عنوان مخالف تاکید کرد سوابق وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با بدنه این وزارتخانه ندارد.

 موافقان چه گفتند؟

عفت شریعتی‌کوهبنانی، نماینده مردم زرند و کوهبنان در موافقت با برنامه های اسماعیلی گفت: تعیین‌تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور یکی از محورهای برنامه این وزیر پیشنهادی است. اسماعیلی به درستی یکی از مشکلات اساسی دستگاه‌های فرهنگی کشور را احصا و برای رفع آن برنامه دارد و آن هم تعدد مراکز تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ و هنر است. همچنین سیدرضا تقوی در موافقت با این وزیر پیشنهادی گفت رسالت فرهنگ این است که در رفتار انسان‌ها در راستای نظام ارزشی و آرمان‌های جامعه تغییر ایجاد کند. مدیریت این حوزه باید آزاداندیش باشد که آقای اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در مقوله فرهنگ اعتقاد دارد. فرهنگ مقوله‌ای عام دارد و در تعامل انسان‌ها باید به نتیجه برسد. بنابراین نیاز به جلب مشارکت مردم دارد. کمال حسین‌پور، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر هم در موافقت با برنامه‌های اسماعیلی با تاکید بر اهمیت حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جای جای برنامه ایشان بر رسیدگی به وضع معیشتی هنرمندان، تقویت صندوق هنر و پرهیز از تصدی‌گری دولتی و پرداختن به امور نظارتی، هدایتی و حمایتی آن تاکید شده است. حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد، نماینده کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان موافق گفت اسماعیلی آمده تا تمام توان و ظرفیت‌های خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به کار ببندد و اوضاع آنها را سامان ببخشد.

  وزیر پیشنهادی چه گفت؟

محمدمهدی اسماعیلی در تشریح برنامه‌های خود با بیان اینکه ایران امروز طلیعه گام دوم فرصت‌های طلایی را پیش رو دارد، گفت: در این چند روزی که بحث وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای من مطرح شده است، بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من اظهار لطف کرده‌اند و بسیاری دیگر هم نکات، پیشنهادها و انتقاداتی را بیان کرده‌اند که همه آنها را شنیده و احترام می‌گذارم. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام مجاهدت‌های مجاهدان از عرصه علم و فناوری تا عرصه سلامت و سازندگی و... ریشه در فرهنگ دارد. بنابراین امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌ها، تقابل فرهنگ اصیل توحیدی برابر فرهنگ‌های غیرتوحیدی، تقابل فرهنگ جهاد و ایثار و خدمت به مردم در برابر فرهنگ خودخواهی و دنیاخواری و فرهنگ انقلاب اسلامی در مقابل فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌‌داری و فرهنگ نشاط و امید در برابر فرهنگ الحاد و پوچ‌گرایی وجود دارد. اسماعیلی تاکید کرد: امروز تمام دلبستگان انقلاب اسلامی و مستضعفان جهان اسلام در تمام دنیای زورگویان و مستکبران و شبکه‌های شیطانی قد علم کرده‌اند و ایستادگی می‌کنند و شهیدان و ایثارگران و خانواده‌های عزیز و ملت صبور و شکور در خط مقدم این تقابل بزرگ تمدنی و تاریخ‌ساز قرار دارند؛ البته که پیروزی از آن مومنان و مستضعفان است. وی اظهار کرد: در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه فرهنگ و هنر، عرصه سینما، نمایش و تئاتر، ادبیات، شعر و موسیقی، هنرهای تجسمی و همه این موارد سنگرهایی هستند مهم، راهبردی و بلکه مقدس برای ما؛ زیرا امروز جنگ اصلی در دنیا، جنگ شناخت‌ها، تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات سینما و... تلاش می‌کند باور، جهان‌بینی، گرایش، اراده قلبی، رفتار انسان‌ها و ملت‌ها را به نفع منافع استکباری و سلطه‌خواهانه خود دستکاری کند و به زور پول و تزویر و رسانه‌های جهنمی‌شان ملت‌ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و بلکه منزجر کنند.