آزمون جامع در برزخ کرونا

دانشجویان معتقدند با توجه به اوج‌گیری بحران پاندمی در این روزها و انتشار آمارهای نگران‌کننده از میزان ابتلا و مرگ میر ناشی از کرونا، برگزاری هرگونه آزمون حضوری، تبعات گسترده و جبران‌ناپذیری به دنبال دارد و جرقه ایجاد بحرانی جدید در ابتلای دانشجویان دانشگاه‌ها به جهش‌های نو و خطرناک بیماری کروناست.

تصمیم دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری حضوری این آزمون در شرایطی است که به گفته ایرج حریرچی، معاون اول وزیر بهداشت، آمارهای فزاینده مرگ و میر کرونایی دست‌کم تا یک ماه آینده ادامه خواهد داشت. اما آیا مدیران دانشگاه آزاد، با درک اهمیت حیاتی کنترل بیماری و حفظ جان و سلامتی دانشجویان، در این روزهای نزدیک به برگزاری آزمون، در تصمیم خود تجدید‌نظر خواهند کرد؟

 ماجرا از چه قرار است؟

ابتدا قرار بود که آزمون جامع این دوره، در تیرماه و به صورت حضوری برگزار شود اما بعد از گذشت زمانی، برگزاری آن به تعویق افتاد تا اینکه به تازگی دانشگاه آزاد اسلامی طی دستورالعملی زمان برگزاری آزمون جامع دوره دکترای تخصصی (غیرپزشکی) را اعلام کرد.

براساس این دستورالعمل و پیرو شیوه‌نامه اجرایی آزمون جامع دوره دکترای تخصصی (غیرپزشکی) نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ واحدهای دانشگاهی که به دلیل وضعیت قرمز کرونا، زمان برگزاری آزمون جامع آنها به تعویق افتاده است، باید حداکثر تا پایان هفته اول شهریور‌۱۴۰۰ نسبت به برگزاری آزمون جامع نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-‌۱۳۹۹‌ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا اقدام کنند. همچنین بخش شفاهی آزمون جامع به صورت آنلاین‌(مانند نیم‌سال‌های گذشته) و از طریق سامانه‌های آموزشی مورد تایید دانشگاه برگزار می‌شود.  این درحالی بود که حدود یک ماه پیش و پس از لغو آزمون جامع تیرماه، احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد با بیان اینکه آزمون جامع جهت رفاه حال دانشجویان و استادان و سلامتی آنها در دوره پیک پنجم کرونا به تعویق افتاده است، تاکید کرده بود: در نخستین فرصت که وضعیت شهرها از حالت قرمز خارج شود، آزمون جامع با اطلاع قبلی و به صورت حضوری برگزار می‌شود.  با این حال وضعیت قریب به اتفاق شهرهای کشور در روزهای جاری قرمز است و نه تنها برآورد عمومی کارشناسان از یک ماه آینده، بهبود وضعیت نیست، بلکه همچنان که گفته شد، معاون وزیر بهداشت نیز از تداوم وضعیت فعلی دست کم تا یک ماه آینده خبر داده است.  جالب این است که بسیاری از واحدهای دانشگاهی در شهرهای مختلف کشور، برگزاری آزمون‌های جامع را به زمان بهبود وضعیت کرونایی کشور موکول کرده‌اند. اگرچه به نظر می‌رسد تصمیم دانشگاه آزاد برای برگزاری آزمون جامع مبتنی بر تنظیم امور اجرایی و اداری است، اما با توجه به اهمیت حیاتی سلامتی افراد و پیشگیری از گسترش زنجیره ابتلا، احتمال لغو مجدد این آزمون وجود دارد.  به هر روی جواد علمایی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ‌خبرگزاری مهر در پاسخ به اعتراض و مطالبات دانشجویان می‌گوید: ستاد کرونا این مجوز را داده است که تا ۱۰ نفر می‌توان آزمون را برگزار کرد. ما این موضوع را به تمام واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ کرده‌ایم که آزمون تا سقف ۱۰ نفر و با رعایت تمام پروتکل‌ها برگزار شود.  اما داوطلبان خواستار لغو این آزمون در پیک پنجم کرونا معتقدند نحوه برگزاری آزمون EPT دانشگاه آزاد که هفته گذشته به صورت حضوری برگزار شد، چندان با پروتکل‌های ارائه شده از سوی ستاد ملی کرونا همخوان نبوده و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی واحدها، نگرانی‌های زیادی را درباره آزمون پیش‌رو ایجاد کرده است.

 نامه دانشجویان

روز، سه‌شنبه ۱۹ مردادماه، دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به اعلام زمان برگزاری آزمون در هفته نخست شهریور ماه امسال، نامه‌ای به محمد‌مهدی طهرانچی، ریاست دانشگاه نوشتند و از او درخواست کردند با توجه به شیوع بسیار شدید بیماری کرونا و وضعیت قرمز کرونایی در اکثر استان‌ها و شهرهای کشور به ویژه شهر تهران و با توجه به عدم تزریق واکسن به تعداد کثیری از دانشجویان دوره دکترای دانشگاه آزاد متقاضی لغو آزمون حضوری هستند. در این نامه درخواست شده برگزاری آزمون جامع کتبی ‌مانند آزمون شفاهی به صورت آنلاین یا محاسبه میانگین ترم‌های گذرانده شده باشد. پیش از این نیز در یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری، دانشجویان دوره دکترای همین دانشگاه با ارسال نامه‌ای به رئیس دانشگاه، خواستار تعویق آزمون شده بودند.