باشگاه میلیاردی‌ها در بازار کساد سینما

  میلیاردی‌های ناپلئونی

«شنای پروانه» نخستین ساخته محمد کارت از اولین فیلم‌هایی بود که در بحران کرونا و در میان وحشت مخاطبان در آن روزها به‌عنوان فیلم نوروزی سال ۹۹ به چرخه اکران اضافه شد. فیلمی که سانس‌های فوق‌العاده چندین و چندباره‌اش در جشنواره سی‌وهشتم و البته نقش‌آفرینی متفاوت امیر آقایی و جواد عزتی باعث شده بود سینماداران امید به اکران پر مخاطب این فیلم ببندند و برایش فروشی قریب به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تخمین بزنند؛ خیالاتی که البته خیلی زود نقش بر آب شد. البته «شنای پروانه» موفق‌ترین فیلم اکران‌شده در طول دوسال گذشته است، فیلمی که اکران آنلاینش بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را نصیب سازندگانش کرد و مجموع فروشش در گیشه اکران عمومی هم طبق آمار رسمی تا پایان خرداد ۱۴۰۰ قریب به ۳میلیارد و ۶۵۰میلیون تومان بوده ‌است. براساس آنچه در چند روز گذشته از حمایت‌های سازمان سینمایی منتشر شده، این فیلم ۳۰۰ میلیون تومان نیز تحت عنوان بسته حمایتی از این سازمان دریافت کرده است.

«خوب، بد، جلف۲» ساخته پیمان قاسم‌خانی دنباله‌ای بر «خوب، بد، جلف» در نمایش اینترنتی بختی بلند داشت و از اولین فیلم‌هایی بود که توانست فروش میلیاردی را در همین بستری که پیش از کرونا راه بسیاری برای راغب کردن سینماگران برای عرضه فیلم‌هایشان داشت، تجربه کند. این فیلم توانست با فروشی بالغ بر ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان از رکوردداران اکران اینترنتی باشد. «خوب، بد، جلف۲» اما هرچند از امیدهای سینماداران بود و در شرایط معمولی می‌توانست از رکوردداران گیشه هم باشد، اما تا پایان خرداد ۱۴۰۰ توانست یک‌میلیارد و ۵۷۰میلیون تومان عایدی داشته باشد. این درحالی است که این فیلم ۴۰۰ میلیون تومان به‌دلیل خسارت‌های کرونا از سازمان سینمایی حمایت دریافت کرده است.

«آقای سانسور» نخستین ساخته علی جبارزاده اما از معدود فیلم‌هایی بود که در مهرماه سال ۹۹ برای نمایش عمومی اعلام آمادگی کرد. در کشاکش تعطیلی‌های پی‌درپی سینما، این فیلم هم وقفه‌ای چهارماهه را تجربه کرد و درنهایت در بهمن‌ماه سال ۹۹ دوباره روی پرده به خود دید و از زمان نمایشش تا پایان خرداد ۱۴۰۰ توانسته یک‌میلیارد و ۳۲۰میلیون تومان به‌دست بیاورد. این فیلم از سازمان سینمایی هم یک‌میلیارد و ۱۹۰میلیون تومان به‌عنوان حمایت دریافت کرده است که رقم قابل‌توجهی است. «آقای سانسور» اما در اکران آنلاین هم توانست یک‌میلیارد و ۲۴۷میلیون تومان به‌دست آورد.

«دیدن این فیلم جرم است» هم با همه فرازونشیب‌ها تا پایان خرداد ۱۴۰۰ یک‌میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان از گیشه به‌دست آورد؛ فیلمی که سانس‌های ویژه‌اش در جشنواره سی‌وهفتم پخش‌کنندگان و سینماداران را امیدوار به فروشی ویژه می‌کرد؛ اما تلاطم کرونا و البته مجادلات صاحبان فیلم و سازمان سینمایی مانع از آن شد. نکته ویژه اما این است که بر خلاف پافشاری‌هایی که صاحبان آثار در این دو سال برای تضمین سرمایه فیلم‌شان دارند و هنوز هم وعده‌های ۵/ ۲میلیاردی این سازمان را نمی‌پذیرند، «دیدن این فیلم جرم است» هیچ حمایتی از سوی سازمان سینمایی دریافت نکرده است. «دیدن این فیلم جرم است» اما در بسترهای آنلاین اقبالی بلندتر داشت. این فیلم در اکران آنلاین یک‌میلیارد و ۸۵۰میلیون تومان برای صاحبانش به همراه داشت.

«خورشید» ساخته مجید مجیدی را می‌توان یکی از پرفروغ‌ترین فیلم‌های ایرانی در این سال‌های کرونایی دانست؛ فیلمی که بعد از حضور در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر و کسب چند سیمرغ، به هفتادوهفتمین جشنواره ونیز راه یافت و جایزه مارچلو ماستریانی را برای روح‌الله زمانی بازیگر نوجوانش به ارمغان آورد. «خورشید» از جمله آثاری بود که در باکس نوروزی اکران سینماها قرار گرفت تا به همراه چند فیلم دیگر فروش ویژه بهار ۱۴۰۰ را رقم بزنند. این اما دومین سالی است که اکران پرمخاطب نوروزی با در نظر نگرفتن تمهیداتی ویژه از میان می‌رود.

غول قاچاق اما به‌رغم همه تلاش‌ها در این سال‌ها دوباره سر برآورده و آثار تصویری را می‌بلعد. «خورشید» هم طعمه‌اش شده و با همه تقلاهای صاحبانش نتوانسته از آن گریزان باشد، فیلم خیلی زود در کانال‌های تلگرامی قرار گرفت تا روزنه‌های امید برای فروشش افول کند با همه اینها اما «خورشید» تا پایان خرداد ۱۴۰۰ توانسته به باشگاه میلیاردی‌ها بپیوندد و چیزی قریب به یک‌میلیارد و ۱۲۰میلیون تومان از گیشه سینماها به‌دست بیاورد. طبق آمار اعلام‌شده از سوی سازمان سینمایی نیز این فیلم یک‌میلیارد و ۳۹۰میلیون تومان از این سازمان حمایت دریافت کرده است. این فیلم هنوز به زنجیره فیلم‌های اکران آنلاین نپیوسته است و باید دید در ادامه این بستر چه فروشی را برای این فیلم به همراه خواهد داشت.

«هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به همراه «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی، «تکخال» ساخته مجید مافی و «خورشید» ترکیب اکران نوروزی را تشکیل دادند؛ اما به‌نظر می‌رسد مشغولیت شاه‌حسینی در «می‌خواهم زنده بمانم» و البته موفقیت سریالش توجه او را از اثر سینمایی‌اش کاسته است تا آنجا که تاکنون نه تیم تبلیغاتی این فیلم علاقه چندانی به معرفی‌اش داشته‌اند و نه عواملش پیشگام این موضوع شده‌اند. در این فیلم که تهیه‌کنندگی آن را مستانه مهاجر به عهده دارد، همسرش پژمان بازغی در کنار بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، رعنا آزادی‌ور و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» که همچنان بر پرده سینماست در این سه ماه اکران، یک‌میلیارد و ۱۱۶میلیون تومان در گیشه کسب کرده است. مجموع حمایت دریافتی این فیلم از سازمان سینمایی نیز یک‌میلیارد و ۵۰میلیون تومان است.

این فیلم هنوز در بستر آنلاین به نمایش درنیامده است.