کشمکش سیاسی بر سر «گاندو»

 ماجرا چه بود

ساخت و پخش سری اول سریال گاندو از تیر ماه سال گذشته واکنش‌های متعدد و متنوعی برانگیخت. اما این حواشی با پایان فصل اول سریال نیز تمام شد. با این همه ساخت فصل جدید «گاندو» در سکوت خبری، تصمیم دقیقه نودی برای پخش آن در مناسبت نوروز و توقف یک‌باره پخش، در کنار انتقادها و پاسخ‌هایی که از همان قسمت‌های نخست شکل گرفت، باعث شد که سری دوم این سریال همانند فصل اول آن، با حاشیه‌های جدی و فراتر از مرزهای یک سریال معمول تلویزیونی همراه باشد. معمولا در ایام نوروز سریال‌هایی در ژانر کمدی مناسب‌ترین گزینه برای پخش تشخیص داده می‌شوند و اگرچه گاه ملودرام‌های عاشقانه و اجتماعی هم در کنداکتور نوروزی قرار گرفته‌اند؛ اما انتخاب سریال امنیتی جاسوسی اتفاقی کم‌نظیر برای تلویزیون تلقی شد.

انتخاب نام «صابونچی» برای یکی از شخصیت‌های سریال و شباهت آن با اسامی واقعی دو تن از اعضای تیم مذاکره‌کننده از نخستین حاشیه‌های «گاندو ۲» بود؛ به نحوی که وقتی پخش قسمتی از این سریال با تاخیر مواجه شد، برخی آن را ممانعت از رفتن روی آنتن تلقی کردند که البته ادامه یافتن قسمت‌ها، این پیش‌فرض را موقتا کنار گذاشت.

در همان زمان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامی خود، در شرح آن نوشت: «منو بشناس که من ایرانم». که انتشار این ویدئو و این جمله، از سوی برخی رسانه‌ها، واکنش احتمالی به سریال «گاندو ۲» تعبیر شد. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور از دیگر شخصیت‌هایی بود که به پخش گاندو واکنش نشان داد و در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «ای کاش ضداطلاعاتی داشتیم که جرأت می‌کرد تحلیلی واقع‌بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه‌های گاندو ارائه کند. ای کاش آقای ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن کنند و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام می‌کرد. نباید کوتاه‌بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد.»

با این همه، انتقادهای گاندو به برجام ادامه‌دار بود و واکنش دولتی‌ها هم دامنه‌دار. برخی از وزرای دولت و حتی محسن رضایی نیز به حواشی این سریال واکنش نشان دادند.

 توقف سریال

با این همه سرانجام «گاندو» همان‌طور که به یک‌باره روی آنتن آمد، یک‌باره هم به پایان موقت رسید تا برخی پایان این سریال در قسمت سیزدهم را به فشارها به صداوسیما نسبت دهند. هرچند حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور با رد این ادعا در توییتر خود نوشت: «صریح باشید و بازی نکنید بگویید چه کسی از کجا و چه زمانی درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صداوسیما فشار آورده است؟ آیا صداوسیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته است؟»

البته این اظهارات همچنین از سوی مجتبی امینی، تهیه‌کننده سریال تلویحا تایید شده بود؛ چراکه امینی پس از پایان «گاندو ۲» بر تولید و پخش ادامه قسمت‌ها تاکید کرده و گفته بود: ما برای رسیدن به پخش نوروز به‌خاطر درخواست‌های زیاد مردم و پاسخ دادن به نیاز مخاطب در شرایط سخت کرونایی و با تلاش یک گروه دویست نفری سعی کردیم سریال را برای پخش در نوروز آماده کنیم که پخش در قسمت سیزدهم سریال موقتا به اتمام خواهد رسید.

کوروش کمره‌ای، مشاور مدیر شبکه سه سیما نیز طی توییتی اعلام کرد که «ادامه گاندو بعد از انتخابات» خواهد بود و در حقیقت با این جمله که «سخن بسیار است»، تلاش کرد تا به حواشی پایان دهد. اما ماجرا دوباره از جای دیگری شعله کشید؛ این بار از مجلس. ۱۶۰ نماینده مجلس با انتشار نامه‌ای از سازندگان این سریال تشکر کردند تا در صف منتقدان دولت به حواشی سریال ادامه دهند. با این همه انتقاد ضمنی رئیس‌جمهور از سازندگان سریال آخرین ماجرای چالش‌های ساخت گاندو ۲ تا امروز بوده است.