حمله مجازی به عکاس کوره‌پزخانه‌ها

این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از ۱۵ عکس پرتره رنگی از دخترانی بود که در کوره‌های آجرپزی به همراه خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند و علی صوفی پیش از این درباره این عکس‌ها گفته بود برای گرفتن این عکس‌ها با بچه‌ها صحبت کردم و از آنها این سوال را پرسیدم که بیشتر دوست دارند چگونه باشند و با این عکس‌ها تلاش کردم رویاهای آنها را با حداقل امکاناتی که توانستم فراهم کنم، عملی کنم. همیشه عکس‌هایی که از بچه‌های کوره‌ها می‌گرفتم، به خودشان هدیه می‌دادم اما این بار خواستم زیبایی و رویاهای آنها را در معرض دید عموم بگذارم. بیش از ۷ سال است که به کوره‌های آجرپزی جنوب تهران رفت و آمد و از ساکنان این مناطق عکاسی می‌کنم و در این مدت توانسته‌ام ارتباط خوبی با ساکنان این کوره‌ها برقرار کنم و عکاسی از این کوره‌ها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانواده‌ها کنم و تغییری در وضعیت زندگی آنها به وجود بیاورم.  واکنش‌های منفی به این نمایشگاه گویا توسط لیلی گلستان مدیر گالری گلستان آغاز شد که در صفحه شخصی اش نوشت: «دوستان عزیز. واقعا خجالت‌آور است که یک عکاس برود به کوره‌پزخانه و لباس نو و شیک تن دخترهای فقیر کند و تاج سرشان بگذارد و از آنها عکس بگیرد و یک گالری هم عکس‌ها را به نمایش بگذارد!»

به گزارش خبرگزاری مهر، مونا خوش اقبال مدیر گالری کاما گفت: نمایشگاه تحت فشاری که با توجه به ناآگاهی و اطلاع نداشتن از جریان پروژه وجود داشت و یکسری تهمت‌های بیجا مثل اینکه عکس بی‌اجازه از کودکان گرفته شده، به‌صورت موقت تعطیل شد. وی افزود: هجمه‌هایی چون در نظر نگرفتن حرمت کودکان کار به ما وارد شد؛ در صورتی که کودکانی که از آنها عکس گرفته شده، کودکان کار نیستند. این کودکان خانواده دارند و پدر و مادرهایشان از این اتفاق خوشحال بودند. این کودکان با تکه پارچه‌ها و گل‌خشک برای خودشان آکسسوار (زیورآلات) تهیه کرده بودند و علی صوفی هم از آنها عکس گرفت. خوش اقبال در ادامه گفت: اتفاق و جریان پروژه عکاسی علی صوفی سبب شد این کودکان با یکی از دوستان من که خیر است، آشنا شوند و به لطف این خیر، تمامی بچه‌های آن منطقه تحت حمایت او قرار گرفتند و قرار شد هزینه‌های تحصیل و مراقبت از آنها تا بزرگسالی‌شان تامین شود.

وی اظهار کرد: بابت این هجمه‌های وارد شده، کنار نمی‌کشم هرچند طی چند ساعت گذشته تهدیدهای بسیاری شدم که واقعا انتظار آن را نداشتم و حتی از سوی همکاران گالری‌دار نیز مورد هجمه واقع شدیم که مطمئنم از ناآگاهی آنها نسبت به نمایشگاه است. مدیر گالری کاما بیان کرد: نیازی به نمایش این عکس‌ها نداشتیم چون یک هفته پیش همه آثار با قیمت بالایی فروش رفته بود که همه عوائد آن متعلق به کودکان آن منطقه است. حتی از اینکه آثار به‌منظور خیریه به نمایش گذاشته شوند، پرهیز کردم و مخالف این روند بودم که در گالری رویدادی با عنوان خیریه برگزار شود چراکه برگزاری خیریه‌ها نیاز به مجوز رسمی دارند. وی عنوان کرد: متاسفانه این هجمه‌ها ابتدا از سوی همکاران و برخی گالری‌داران صورت گرفت و به گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی حقوق کودکان کشیده شد.