مدعیان اسکار 2021

در واقع پوستر بین‌المللی فیلمش را با عنوان «بچه‌های خورشید» منتشر کرده تا یادآور عنوان «بچه‌های آسمان» باشد. نکته قابل‌توجه این است که پیش از این در فهرست کوتاه بخش بهترین فیلم خارجی زبان که امسال با عنوان بهترین فیلم بین‌المللی برگزار می‌شود، ۱۰ فیلم معرفی می‌شدند؛ اما امسال برای نخستین بار ۱۵ فیلم معرفی خواهد شد. فیلم مجیدی که از شانس‌های اصلی حضور در میان این نامزدهاست و موفیت‌های بین‌المللی قابل‌توجهی هم کسب کرده است، رقبای قدرتمندی در اسکار دارد. کارشناسان بسیاری معتقدند نام ایران برای سومین بار در یک دهه گذشته در فهرست اصلی نامزدها قرار خواهد گرفت؛ اما ماجرا پیچیده است و این فیلم رقبای قدری دارد. یکی از رقبای مهم فیلم مجیدی «کلیدهای شکسته» اولین فیلم بلند جیمی کیروز از لبنان است. این فیلم درباره موسیقیدانی در شهری از سوریه است که تحت کنترل داعش است و می‌خواهد پیانوی خود را تعمیر کند. این فیلم که امسال موفق به کسب لیبل کن شد، درامی پرتنش، با موسیقی گابریل یارد هموطن مشهور کیروز است که ترکیبی از آهنگ‌های بحران زندگی واقعی و احساسات گسترده را درهم‌ آمیخته است.

اما اگر کسب جوایز جشنواره‌های گوناگون بتواند یک برنده اسکار بسازد آن فیلم باید درامی از سودان با عنوان «تو ۲۰ ساله خواهی مرد» و نیز رابطه مادر- دختری در فیلم «آسیا» از اسرائیل باشد. فیلم نماینده سودان ساخته امجد ابوالعلا در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۹ برای نخستین بار اکران شد و شیر معتبر آینده را برد. داستان این فیلم در دهکده‌ای ایزوله می‌گذرد که خرافات رایج در میان مردم آنجا زندگی سختی را برای نوجوانی در سن رشد ایجاد می‌کند و از بدو تولد در انتظار وقوع پیشگویی مرگبار مردم است. نگاهی بسیار امیدوارانه‌تر به زندگی و عشق را می‌توان در فیلم نماینده مصر یعنی «وقتی متولد می‌شویم» دید که یک درام لطیف با نگاه انسان‌دوستانه ساخته فیلم‌ساز مستقل تامر عزت است. این فیلم که از موسیقی مبتکرانه‌ای بهره گرفته سه داستان درهم‌تنیده از زندگی روزمره در مصر را به تصویر می‌کشد که ترکیبی از جاه‌طلبی‌های درگیر با هم را که به انتخاب‌های دشوار می‌انجامد روی پرده آورده است. از یونان فیلم «سیب‌ها» ساخته کریستوس نیکو در بخش فیلم‌های بین‌المللی اسکار ۲۰۲۱ خواهد بود. این فیلم سینمایی به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی نیکو به‌عنوان فیلم افتتاحیه در بخش افق‌های جشنواره ونیز به نمایش درآمد و همچنین در بین فیلم‌های جشنواره‌های تلیوراید و تورنتو قرار داشت. «سیب‌ها» داستان مردی را روایت می‌کند که می‌خواهد خاطرات خود را به یاد بیاورد. این فیلم در این هفته در جشنواره فیلم تسالونیکی که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، اکران خواهد شد. کیت بلانشت و تیم او در کمپانی درتی فیلمز تهیه‌کنندگان اجرایی این اثر هستند که در جشنواره ونیز نقدهای مثبتی را دریافت کرد.

نماینده هیجان‌انگیز تونس «مردی که پوستش را فروخت» از نویسنده- کارگردان کوثر بن هنیه (سازنده «زیبایی و سگ‌ها») ترکیبی از بحران انسانی در سوریه با غوغای بازار هنر بین‌المللی است تا سوال‌های ناراحت‌کننده‌ای درباره قیمت زندگی بشر طرح کند. پلات این فیلم درباره یک سوری  آواره است که اجازه می‌دهد یک معلم مرموز از دنیای هنر روی پشت او ویزای شنگن را خالکوبی کند تا بتواند به‌عنوان یک اثر هنری، راحت‌تر از یک پناهنده به اروپا سفر کند. بن هنیه این داستان را که به نظر برخی‌ها ممکن است خیلی دور از ذهن باشد، با قدرت و استعداد خود به چیزی تماشایی بدل می‌کند.فیلیپین «میندانائو» به کارگردانی بریلانته مندوزا فیلم‌ساز مولف را به نمایندگی از خود به اسکار فرستاده است. مندوزا یکی از سینماگران محبوب در جشنواره فیلم کن است و با فیلم‌هایی چون  “Kinatay”، “Serbis” و “Ma’ Rosa” شهرت دارد. فیلم جدید مندوزا ۶۰ ساله درباره زنی مسلمان است که از دختر مبتلا به سرطان خود مراقبت می‌کند؛ درحالی‌که منتظر است شوهرش که امدادگر است و در جنوب فیلیپین خدمت می‌کند، پیش آنها برگردد.

«فراموش می‌شویم» به کارگردانی فرناندو تروئبا کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیاییِ به نمایندگی از کلمبیا در جوایز اسکار رقابت می‌کند. این فیلم امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین به نمایش درآمد. تروئبا ۶۵ساله کارگردان فیلم «روزگار خوش» (۱۹۹۲) است که نماینده اسپانیا در بخش فیلم بلند بین‌المللی بود و جایزه اسکار این بخش را برد. «رقصنده و دزد» (۲۰۰۹) به کارگردانی او نیز نماینده اسپانیا در اسکار بود. تروئبا در ۲۰۱۲ نیز برای «چیکو وریتا» نامزد اسکار فیلم بلند انیمیشن شد. «فراموش می‌شویم» داستانی واقعی درباره هکتور آباد گومز فیزیکدان، استاد دانشگاه و فعال حقوق‌بشر کلمبیایی (با بازی کامارا) است که نظام این کشور شامل کلیسا و شبه‌نظامیان را زیرسوال برد و در آگوست ۱۹۸۷ با شلیک گلوله به قتل رسید.

«یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ کارگردان صاحب‌نام دانمارکی به نمایندگی از این کشور در بخش فیلم بلند بین‌المللی حضور دارد. این فیلم درباره چهار دوست- همگی معلم‌های دبیرستان- است که نظریه‌ای را امتحان می‌کنند؛ اینکه با نگه داشتن الکل در خون خود در یک سطح ثابت، زندگی‌های خود را بهبود ببخشند. «یک دور دیگر» بعد از «ضیافت» (۱۹۹۸) و «شکار» (۲۰۱۳)، سومین فیلم به کارگردانی وینتربرگ ۵۱ساله است که به نمایندگی از دانمارک در اسکار رقابت می‌کند. روسیه «رفقای عزیز!» به کارگردانی آندری کونچالوفسکی سینماگر کهنه‌کار را به اسکار فرستاده است. فیلم امسال در هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل را برد. فیلم کونچالوفسکی امسال در جشنواره شیکاگو نیز جایزه بهترین کارگردان را گرفت. «رفقای عزیز!» بر مبنای اتفاقاتی واقعی در سال ۱۹۶۲ ساخته شده است، وقتی که اتحاد جماهیر شوروی اعتراض‌های کارگری در شهر نووچرکاسک را سرکوب کرد.

لهستان فیلم «دیگر هرگز برف نمی‌بارد» ساخته مالگوژاتا شوموفسکا را برای نمایندگی رسمی خود در رقابت اسکار ۲۰۲۱ در بخش بین‌المللی معرفی کرده است. این فیلم، کمدی درامی است که نخستین اکران جهانی‌اش را در ونیز تجربه می‌کند. شوموفسکا با ساخت اولین فیلم بلندش در سال ۲۰۰۱ با عنوان «مرد شاد» به یکی از معتبرترین کارگردان‌های لهستانی بدل شده است. او سال ۲۰۱۸ با «ماگ» نیز بار دیگر در برلیناله جایزه خرس نقره‌ای هیات داوران را از آن خود کرد.

مراسم اسکار اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد.