رونق آثار ایرانی در حراج هنرهای اسلامی

 فروش ۳۰۰ هزار پوند آثار ایرانی در حراج بونامز

حراج‌خانه بونامز روز ۲۶ اکتبر (۵ آبان) حراج «هنر اسلامی و هند» را به‌صورت زنده در لندن برگزار کرد. در این حراج ۲۸۹ اثر از کشورهای هند، ترکیه، سوریه، پاکستان، الجزایر و... ارائه شد که ۱۰۳ اثر ایرانی شامل، نقاشی، خط، عکس، مینیاتور، کتاب، جعبه لاکی، قلمدان، کوزه‌های سرامیکی و... در میان آثار این حراج قرار داشت. با وجود آنکه ۴۰ درصد آثار این حراج خریداری نداشتند، اما حراج «هنر اسلامی و هند» بونامز در پایان به فروش کلی یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۴۶۷ پوندی دست یافت که یک‌ششم فروش کلی این حراج به مبلغ ۳۱۲ هزار و ۲۴۳ پوند به هنر ایران اختصاص داشت.

گران‌ترین اثر فروش رفته این حراج یک تخته سنگ مرمر اسپانیایی منقش متعلق به قرن ۱۰ بود که به مبلغ ۳۱۲هزار و ۵۶۲ پوند چکش خورد. گران‌ترین اثر ایرانی حراج نیز کتاب کلیات سعدی به همراه ۸ تصویر، متعلق به قرن ۱۶ بود که به قیمت ۸۵ هزار و ۶۲ پوند فروخته شد و در جایگاه پنجمین اثر ذی‌قیمت این حراج قرار گرفت. یک جعبه جواهرات منقش به گل مرغ متعلق به حسن خداداد، نقاش دوران زندیه به قیمت ۳۱ هزار و ۳۱۲ پوند؛ بطری آب سفال مینایی متعلق به قرن ۱۳ به قیمت ۱۶ هزار و ۳۱۲ پوند؛ آلبوم خوشنویسی به خط علی رضا خوشنویس دربار شاه عباس به مبلغ ۱۳ هزار و ۱۸۷ پوند و تابلوی نقاشی عصر قاجار به مبلغ ۸۸۱۲ پوند از آثار ایرانی بودند که در حراج «هنر اسلامی و هند» بونامز به فروش رسیدند.

  حراج ساتبیز و فروش ۲۰۰ هزار پوندی آثار ایرانی

حراج «هنرهای جهان اسلام و هند» ساتبیز نیز روز ۲۷ اکتبر (۶ آبان) به‌صورت زنده در حراج‌خانه ساتبیز در لندن برگزار شد. در این حراج ۱۱۸ اثر از کشورهای ایران، ترکیه، هند، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، مصر، آذربایجان و... چکش خوردند. در این رویداد نیز ۱۷ اثر ایرانی شامل، خط، نقاشی، مجسمه و کاشی از قرون ۱۴ تا ۱۹ ارائه شد که با وجود تعداد کم آثار ایرانی مبلغ ۲۱۴ هزار و ۲۰۰ پوند از فروش کل این حراج به مبلغ ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۶۱۴ پوند به هنر ایران تعلق گرفت. در این حراج هم ۳۵ درصد آثار خریداری نداشتند.

رکورددار این حراج یک فرش مصری متعلق به قرن ۱۶ میلادی بود که به مبلغ یک میلیون و ۸۵۴ هزار و ۲۰۰ پوند چکش خورد. گران‌قیمت‌ترین اثر ایرانی نیز یک مهره سنگی شطرنج متعلق به قرن ۹ میلادی بود که به قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ پوند فروخته شد.

نسخه خطی رباعیات جامی در ۳۲۰ صفحه همراه با ۴ نگاره به قیمت ۴۰ هزار و ۳۲۰ پوند؛ نگاره‌ای منتسب به میرزاعلی متعلق به قرن ۱۵ به قیمت ۲۷ هزار و ۷۲۰ پوند؛ یک برگ از شاهنامه همراه با نگاره‌ای از بیژن برای عصر ایلخانی به قیمت ۲۰ هزار و ۱۶۰ پوند؛ یک صفحه تحریرشده از مجمع‌التواریخ همراه با نگاره برای عصر تیموری به قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ پوند و نگاره‌ای متعلق به عصر صفوی به قیمت ۱۸ هزار و ۹۰۰ پوند، دیگر آثار گران‌قیمت ایرانی بودند که در این حراج چکش خوردند.

  رکوردشکنی آثار ایرانی در حراج کریستیز

حراج‌خانه کریستیز نیز روز ۲۸ اکتبر (۷ آبان‌ماه) حراج «هنر جهان اسلام و هند» را در لندن به‌صورت زنده برگزار کرد. در این حراج ۲۱۶ اثر از کشورهای هند، ترکیه، سوریه، اسپانیا، مصر، مراکش، قزاقستان، آذربایجان و... ارائه شد که ایران با داشتن ۸۹ اثر شامل نقاشی، خط، کتاب، فرش و... بیشترین تعداد اثر را در این حراج داشت. این حراج با فروش کل ۸ میلیون و ۲۸۲ هزار پوند به کار خود پایان داد و نزدیک به یک‌سوم کل فروش این حراج به مبلغ ۲ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۷۵ پوند به آثار هنر اسلامی ایران اختصاص یافت. در این حراج هم ۲۰ درصد آثار فروش نرفت.

گران‌ترین اثر فروش رفته در این حراج یک شمعدان نقره‌ای عراقی متعلق به قرن ۱۴ بود که به قیمت یک میلیون و ۴۶۲ هزار و ۵۰۰ پوند چکش خورد. در جایگاه بعدی نیز یک شمعدان نقره و برنز ایرانی متعلق به قرن چهاردهم بود که با قیمت پایه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار پوند ارائه و در پایان به قیمت یک میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ پوند به فروش رسید و در جایگاه دوم گران‌قیمت‌ترین آثار این حراج قرار گرفت.

همچنین تابلوی نقاشی ضیافت ناصرالدین‌شاه در کاخ گلستان اثر یحیی غفاری که در این حراج با قیمت پایه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار پوند عرضه شده بود به قیمت ۵۲۵ هزار پوند چکش خورد تا این تابلو نیز در جایگاه چهارمین اثر ذی‌قیمت حراج «هنر جهان اسلام و هند» قرار بگیرد. نسخه خطی سوره مریم به خط کوفی قرن یازدهم ۸۷ هزار و ۵۰۰ پوند؛ فرش ریزبافت کرمان به قیمت ۶۲ هزار و ۵۰۰پوند و دو تابلوی دختر قاجاری و دختر قاجاری در برابر پرده طلایی، هر کدام به قیمت ۵۶ هزار و ۲۵۰ پوند از دیگر آثاری بودند که در این حراج فروش رفتند.