پویش تمام‌وقت ستاره‌ها علیه ترامپ

مادونا بعد از رای دادن، عکسی از خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و از دوستدارانش خواست که به تیم بایدن/ هریس رای بدهند. یکی دیگر از ستارگان جوان دنیای موسیقی که به‌تازگی شهرت جهانی یافته و سخت علیه ترامپ تبلیغ می‌کند، بیلی‌ایلیش ۱٨ساله است که در ماه ژانویه گذشته برنده ۵ جایزه معتبر گرمی شد. ایلیش در آخرین کنسرت مجازی‌اش که ۹ روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، از طرفدارانش خواهش کرد که حتما علیه ترامپ رای بدهند. بیلی‌ایلیش که در اینستاگرام نزدیک به ۶٨ میلیون فالوور دارد بدون اینکه از جو بایدن نامی ببرد، گفت: «رای بدهید. خواهش می‌کنم رای بدهید. هیچ‌چیز بدتر از ترامپ نیست».

  طرفداران کم‌تعداد ترامپ

در نقطه مقابل هنرپیشگان و هنرمندانی که از ترامپ حمایت کرده‌ بسیار کم هستند و اکثرا بازیگرانی هستند که فراتر از سریال‌های تلویزیونی شهرتی ندارند. جان وُیت بازیگر فیلم مشهور «کابوی نیمه‌شب» که پدر آنجلینا جولی بازیگر سرشناس است جزو معدود هنرمندان مشهوری است که از ترامپ حمایت می‌کند. او که جو بایدن را «شرور» توصیف کرد در ازای حمایت خود از ترامپ، «نشان ملی هنر» را دریافت کرد. او طی نزدیک به چهار سال، تنها چهار مدال به هنرمندان داده، درحالی‌که روسای جمهوری قبلی هر سال حدود ۱٠ هنرمند آمریکایی را از این امتیاز برخوردار می‌کردند. همین موضوع انتقادهای فراوانی را درباره بی‌اعتنایی ترامپ به فرهنگ و هنر در این چهار سال شکل داده بود. کلینت ایستوود بازیگر و کارگردان مطرح آمریکایی که سال ۲٠۱۶ از ترامپ حمایت کرده بود، اخیرا از رفتار وی سخت انتقاد کرده است. در این برهه یک پیام جعلی به اسم کلینت ایستوود در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که دفاع از ترامپ بود اما کارگردان کهنه‌کار این پیام را تکذیب کرد و یک‌بار دیگر بی‌رغبتی خود را به انتخاب‌شدن ترامپ نشان داد ولی به صراحت نگفت که آیا به رقیب دموکرات رای خواهد داد یا خیر.

  بسیج نویسندگان

از تابستان گذشته گروهی از نویسندگان آمریکایی تشکلی را به نام «نویسندگان علیه ترامپ» ایجاد کردند که فعالیت خود را با نزدیک شدن موعد انتخابات بسیار گسترش داده و تبلیغات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخته‌اند. این گروه را پل آستر نویسنده مشهور راه‌انداخته و شماری از نویسندگان سرشناس آمریکا به آن پیوسته‌اند. گروه «نویسندگان علیه ترامپ» هشدار داده‌ که در صورت بروز مشکل در مرحله شمارش آرا، از طرفداران خود خواهد خواست که به خیابان‌ها بیایند. این گروه در سایت خود نوشته است: علیه بیگانه‌ستیزی، نژادپرستی و زن‌ستیزی ترامپ، علیه دولت او و علیه حزب جمهوری‌خواه متحد شویم.»

اما ریچارد فورد نویسنده آمریکایی که عضو این کمپین نیست به نحو دیگری علیه ترامپ حرکت کرده است. او همراه پنج نویسنده دیگر مقالاتی را در توصیف و شناخت آمریکای امروزی منتشر کرده‌اند و اگرچه موضوع اصلی مقالاتشان انتخابات نیست اما نتیجه گرفته‌اند که ادامه وضع کنونی سرنوشت آمریکا را به‌خطر می‌اندازد. ریچارد فورد در مقاله‌ای که ترجمه فرانسوی آن در روزنامه لوموند منتشر شده با اشاره به عظمت ایالات‌متحده آمریکا، هشدار داد که سنگینی کشتی هیچ‌گاه مانع غرق نشده است.» فورد نوشته است: «دونالد ترامپ این کودک شرور فقط نشانه‌ای از آشفتگی‌های عمیق کشور ماست.» فورد باور دارد که ادامه سیاست به شیوه دونالد ترامپ می‌تواند ایالات‌متحده آمریکا را به نابودی بکشاند.

  پیشگویی‌های فیلیپ راث

فیلیپ راث که طی پنجاه سال نویسندگی با تیزبینی غریبی رفتارهای غیرعقلانی و گاه ‌جنون‌زده آمریکا را در قالب رمان تصویر کرد، دو سال آخر عمر را در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ گذراند. او در آخرین مصاحبه‌هایش، درباره ابعاد پیش‌گویانه رمان‌هایش به خبرنگاران می‌گفت: من هیچ‌وقت شرایط کنونی را تصور نکرده بودم.» راث می‌گفت فاجعه‌بار است که وضعیت کنونی آمریکا نه به‌دست یک دیکتاتور سهمگین که توسط «یک دلقک کلاهبردار» به‌وجود آمده است.

فیلیپ راث در سال ۲٠٠۴، در رمانی به اسم «توطئه علیه آمریکا»، تصور کرده بود که چارلز لیندبرگ، قهرمان ملی آمریکا به‌جای روزولت رئیس‌جمهوری شود. لیندبرگ که نخستین خلبانی بود که به تنهایی اقیانوس اطلس را درنوردید، محبوبیتی عظیم داشت، اما به گفته فیلیپ راث یک «نژادپرست واقعی، یهودستیز اصیل و عمیقا معتقد به برتری نژاد سفید بود.» با دستیابی دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری، این کتاب فیلیپ راث دوباره پرفروش شد. برخی منتقدان ادبی می‌گفتند که راث با وصف اوضاع یک آمریکای خیالی، شرایط واقعی دوران ترامپ را توصیف کرده است.