نیش ترمز قیمت‌ کنسرت‌ها تا پایان محرم

همزمان با اعلام بازگشایی مراکز ستاد ملی کرونا و اکران فیلم‌ها و اجرای تئاترها و... اتفاق جالبی در فضای موسیقی کشور رخ داد. تقریبا هیچ گروه موسیقی برای اجرا در روزهای اول بازگشایی سالن‌ها اعلام آمادگی نکرد. هنرمندان معتقد بودند که با وجود هزینه‌های بالای برگزاری کنسرت و محدودیت‌های کرونایی از جمله اینکه سالن‌ها فقط مجاز به فروش نیمی از صندلی‌ها هستند، ‌برگزاری کنسرت توجیه اقتصادی ندارد، زیرا درآمد کل کنسرت نصف خواهد شد. پیش از این نیز مدیرکل دفتر موسیقی در پی مصاحبه‌ای درباره افزایش قیمت بلیت‌ها عنوان کرده بود که توافق شد سالن‌ها برای اجاره بهای خود نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد تخفیف قائل شوند و هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیت نداشته باشند تا مردم در شرایطی که هم بیماری کرونا هست و هم در مضیقه اقتصادی هستند، برای حضور در کنسرت انگیزه داشته باشند.

اما پس از فراخوان بنیاد رودکی به گروه‌های هنری برای از سرگیری کنسرت‌ها، چهار خواننده از جمله فرزاد فرزین، امید حاجیلی، مهدی احمدوند و محسن ابراهیم‌زاده وارد سایت بلیت‌فروشی ایران کنسرت شدند که قیمت بلیت هر اجرا از ۷۰ هزار تومان آغاز و تا سقف ۲۶۵ هزار تومان ادامه داشت. این ماجرا با واکنش‌های بسیار گسترده‌ای در فضای مجازی روبه‌رو شد. بسیاری از موسیقی دوستان در اعتراض به قیمت بالای بلیت کنسرت‌ها چنین نوشتند که گویا جبران زیان مالی سالن‌ها و گروه‌ها موسیقی قرار است از جیب مردم جبران شود.

با این حال تا اواسط ظهر روز دوشنبه (۹ تیر ماه) امکان خرید بلیت دو کنسرت فرزاد فرزین و امید حاجیلی وجود داشت، ولی زمان زیادی طول نکشید که کنسرت فرزاد فرزین به‌طور کلی از صفحه ایران کنسرت برداشته شد و اجرای حاجیلی نیز به لیست رویدادهای «به زودی» پیوست.

در همین راستا محمد حسین توتونچیان مدیر سایت «ایران کنسرت» گفت: سوءتفاهمی درباره افزایش قیمت بلیت بین وزارت ارشاد و یکی از تهیه‌کننده‌ها رخ داده بود؛ به این صورت که وزارت ارشاد تاییدیه افزایش قیمت بلیت را برای بعد از محرم و صفر صادر کرده بود؛ اما تهیه‌کننده‌ها فکر کرده بودند این تاییدیه برای زمان حاضر است. به همین دلیل بلیت‌فروشی کنسرت‌ها را از روی سایت برداشت تا تصمیم‌گیری نهایی صورت بگیرد و بعد فروش مجدد بلیت‌ها را با قیمت قبل از عید آغاز کنیم. او همچنین در پاسخ به برگشت پول افرادی که اقدام به خرید بلیت کرده بودند، گفت که هزینه بلیت آنها به حسابشان واریز خواهد شد.

  اما و اگرها

در همین حال محسن رجب‌پور مدیرعامل مجمع صنفی تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان آثار شنیداری گفت: این نکته را مدنظر داشته باشیم که با توجه به اوضاع بسیار بد اقتصادی و افزایش همه قیمت‌ها، برای تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان کنسرت‌ها، برگزاری کنسرت توجیه اقتصادی ندارد. کما اینکه در حوزه تبلیغات از پیج‌های اینستاگرامی گرفته تا بیلبوردها ما شاهد افزایش بسیار زیاد تعرفه‌ها هستیم که همین روند نیز ماجرا را تحت‌الشعاع قرار داده است. وی بیان کرد: ما در جلسات یاد شده به شرط اینکه از میزان اجاره‌بهای سالن‌ها کم شود، هیچ گونه توافقی برای افزایش قیمت بلیت‌ها نداشتیم. چرا که تصمیم بر این بودکه برای شکسته شدن فضای رخوت‌انگیز و سکوت حاکم بر موسیقی کشور و صدالبته به راه افتادن چرخه اقتصادی حوزه موسیقی که موجب بیکاری بسیاری از فعالان این عرصه شده، به موضوع افزایش قیمت بلیت در زمان دیگری توجه شود.این مدیر صنف افزود: در این زمینه دوستان نظرات موافق و مخالف خود را نیز اعلام کردند اما در نهایت نتیجه این شد که فعلا در روزهای کرونایی افزایش قیمتی وجود نداشته باشد. این شرایط درحالی بود که وقتی دوستان انتقادات و گلایه‌های بحق خود را درباره شرایط برگزاری کنسرت، به مدیر دفتر موسیقی ارشاد اعلام کردند، ایشان نیز موافق برخی از این گله‌مندی‌ها بود و وعده داد تا پس از دوران کرونا و ایام محرم و صفر درباره ماجرای افزایش قیمت بلیت‌ها جلسات دیگری برگزار شود. شرایطی که گویا برای برخی دوستان سوءتفاهم ایجاد کرد و برخی فکر کردند که موضوع افزایش قیمت‌ها باید از همین حالا شروع شود!

  بلیت کنسرت‌ها گران می‌شود

مجموع این اظهارنظرها نشان می‌دهد که قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی به زودی و به احتمال بسیار پس از ماه‌های محرم و صفر افزایش خواهد یافت. حذف خبر برگزاری برخی کنسرت‌ها و به تعویق افتادن برخی دیگر نیز حاکی از این است که گروه‌های موسیقی تمایلی ندارند تا در روزهای پیش‌رو و بدون افزایش قیمت روی صحنه بروند. به‌نظر می‌رسد در سال پیش‌رو اگر بیماری کرونا اجازه بدهد، بلیت کنسرت‌ها افزایش قیمت چشمگیری خواهد داشت.