پرسش اساسی آیدین آغداشلو درباره هنر ایران
به گزارش «ایسنا» در حاشیه برگزاری نمایشگاه «کلکسیونر ۴»، نشستی با حضور آیدین آغداشلو، با موضوع هنر کلاسیک ایران و در قالب گفتوگویی میان این هنرمند پیشکسوت و کیانوش معتقدی، پژوهشگر و نویسنده هنر برگزار شد. آغداشلو در این نشست درباره آن دسته از هنرمندان یکصد سال اخیر که با وجود آثار خوبی که از خود به جای گذاشتهاند اما چندان شناختهشده نیستند، اظهار کرد: مطالب زیادی در این زمینه نوشتهام و این موضوع را دنبال کردهام که این نقاط مفقوده را چطور باید پیدا کنیم و این تکهها را چطور به هم متصل کنیم تا یک شکل کلی و تصویر جامعی به دست بیاید. تا جایی که میتوانستم روی این موضوع کار کردم؛ اما من یا کسانی مثل من، همیشه به ناچار با مشکل ارزشگذاری دوگانه مواجهیم. اینکه ما به چه چیزی درست و به چه چیزی نادرست میگوییم؛ بهعنوان مثال چه زمانی که مرمت میکردم و چه زمانی که مینوشتم با تحسین و ستایش تکههای مفقوده را متصل و تماشا میکردم و لذت میبردم؛ اما حالا دیگر اینگونه نیست. در حال حاضر به این فکر میکنم که چه چیزی را میخواهم پیدا کنم و چه چیزی را میخواهم پاک کنم و آیا میارزد؟ این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: سوال این است که آثار هنر معاصر ایران همانند آثار خودِ من که با قیمتهای خوب به دیوار میزنیم، واقعا خوب هستند یا چون برای ما هستند، خوبند؟ در واقع آیا همانند مادری که پسر شرورش را دوست دارد، آنها را دوست داریم؟ بنابراین در حال حاضر باید ببینیم که میتوانیم این ارزشگذاری دوگانه را تبدیل به یک ارزشگذاری واحد کنیم.