رویکرد جدید اکران فیلم‌ها

رده‌بندی سنی فیلم‌ها

دیروز آیین‌نامه‌اش منتشر شد. البته همه سینمایی‌ها از پیش منتظرش بودند. در این آیین‌نامه‌ سه رده سنی ۹ سال، ۱۲ سال و ۱۵ سال برای فیلم‌ها، سریال‌ها و دیگر ‌آثار نمایشی در نظر گرفته شده است.  آیین‌نامه یاد شده صرفا به شیوه‌های اجرایی شدن این تصمیم پرداخته است. پس نباید انتظار داشته باشید با خواندنش بفهمید که فیلم‌های نامناسب برای سنین زیر ۹ سال دقیقا چه شکلی هستند و چه مشخصاتی دارند. همین طور برای زیر ۱۲ ساله‌ها و زیر ۱۵ ساله‌ها. فیلم‌های درجه‌بندی‌شده باید یک‌شانزدهم از پوستر یا هر نوع اقلام تبلیغی دیگرشان را به اخطار مربوط به رده‌بندی اختصاص بدهند.

بی‌توجهی به روان‌شناسان کودک

تعیین درجه برای فیلم‌ها، سال‌ها است که در ساختار بازارهای سینمایی جهان مورد توجه قرار گرفته است. البته در عموم کشورهای توسعه‌یافته تعیین درجه سنی برای فیلم‌ها از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود. به این معنی که دولت دخالتی در این سازمان‌ها ندارد. نکته نخست درباره آیین‌نامه سازمان سینمایی این است که یک هیات ۳۰ نفره برای تعیین درجه‌بندی فیلم‌ها معرفی شده است که عموما شامل اشخاص حقیقی است. معرفی افراد حقیقی از سوی دولت، نمی‌تواند خالی از حاشیه و شائبه باشد. چه انتظار می‌رود دولت به‌عنوان یک نهاد حقوقی، با شخصیت‌های حقوقی افراد سر و کار داشته باشد نه حقیقی. در این هیات نام‌هایی وجود دارد که البته معرفی کاملی نشده و نام‌هایی هم هستند که تعجب‌برانگیزند و انتظار نمی‌رود برای درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی صاحب‌نظر باشند.

توجه داشته باشید که درجه‌بندی سنی فیلم‌ها با توجه به تعیین سه رده سنی یاد شده، کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار داده است. جالب اینکه در انتخاب این هیات تقریبا توجهی به حضور روان‌شناسان کودک و نوجوان نشده است. اگرچه فهرست به طور کامل برای رسانه‌ها معرفی و تبیین نشده اما جست‌وجوی ما نشان داده که شمار بسیار ناچیزی از افراد این فهرست تحصیلات آکادمیک مربوط به روان‌شناسی کودک و نوجوان دارند.  نکته دیگر آن است که کلیت امر به مثابه توصیه‌ای برای خانواده‌ها تبیین شده است. یعنی الزامی برای سینمادارها و دیگر متصدیان سالن‌ها وجود ندارد که از ورود کودکان و نوجوانان به تماشای فیلم‌های درجه‌بندی شده جلوگیری کنند. در واقع به‌نظر می‌رسد چون این اقدام از نخستین راهکارها برای تعیین درجه سنی فیلم‎‌ها است تلاش شده تا زمینه‌ساز باشد و بیشتر خانواده‌ها را با موضوع آشنا کند. از این نظر آیین‌نامه یاد شده قابل‌توجه است.