از سوی دیگر جوان‌های کمتر شناخته شده در مقابل چهره‌های آشنا و پرتجربه چنان که انتظار می‌رفت موفق‌ بوده‌اند و استعدادهای تازه‌ای در سینمای ایران پدیدار شده است. فیلمنامه فیلم «قصر شیرین» که اولین تجربه نویسندگی دو سینماگر جوان یعنی محسن قرایی و محمد داوودی است،‌ تا اینجای کار، از موفق‌ترین فیلمنامه‌های جشنواره بوده است. وضعیت معمولا این‌طور است که از روز پنجم، ‌ششم جشنواره دیگر حساب کار دست مخاطبان جدی سینما می‌آید. انتظارها از داوران اوج می‌گیرد و رقابت‌ها جدی‌تر می‌شود. تا امروز همه فیلم‌های جشنواره روی پرده رفته‌اند و آرای مردمی هم نظم و نسق خودش را پیدا کرده و به‌صورت رسمی در سایت جشنواره اعلام عمومی شده است.  

فیلم‌های قسم،‌ بنفشه آفریقایی،‌ بیست و سه نفر، متری شیش‌ونیم، ماجرای نیمروز (رد خون)، قصر شیرین، جاندار، ‌شبی که ماه کامل شد،‌ سرخپوست و تختی بیشتر از بقیه فیلم‌ها نظر مردم را به خود جلب کرده‌اند. فعلا حاشیه پررنگی در این روزها پیش نیامده است. تنها اینکه گاهی در نشست‌های خبری فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت که سینمای نویسندگان و فعالان رسانه‌ها است، بحث‌ها بر سر منابع مالی پروژه‌ها جنجال‌ساز می‌شود. نکته دیگر هم آنکه در سومین روز از جشنواره در پردیس سینمایی ملت، تصویربرداران را که قرار است از نشست‌های خبری فیلم بگیرند، به سالن‌های نمایش فیلم راه ندادند. این اتفاق اعتراض تصویربرداران و بعضی از رسانه‌ها را در پی داشت. اما سوای این رویدادها، استقبال مردمی از برخی فیلم‌ها هم اوج گرفته است. سانس‌های فوق‌العاده بیشتر شده و صف‌های بلند دوستداران سینما جلو در سالن‌ها طولانی‌تر شده است. امروز هم فیلم‌هایی را که در دو روز اخیر بیشتر مورد توجه بوده‌اند معرفی می‌کنیم.


قصر شیرین

32 (1)

رضا میرکریمی همچنان در مسیر کارگردانی موفق است و تجربه‌های تازه به سینمای ایران معرفی می‌کند. کارگردانی پیشرو و تجربه‌گرای او در فیلم «قصر شیرین» فیلمنامه کم‌ نقص آن را به خوبی جلو دوربین برده است. در این فیلم حامد بهداد تنها بازیگر شناخته شده و معروف است و بقیه بازیگران چندان شناخته شده نیستند. این فیلم در یاسوج فیلمبرداری شده و محیطی کوهستانی و سرد را نمایش می‌دهد. نقش دو کودک فیلم به خوبی از آب درآمده است. قصه قصرشیرین درباره مردی است که پس از مرگ همسرش به خانه برمی‌گردد و در حالی که پیش‌تر از او جدا شده حالا می‌خواهد زندگی به جا مانده از او را از نو بنا کند. فیلمبرداری و تدوین فیلم سال گذشته به پایان رسیده بود. بازی حامد بهداد در این فیلم کنترل شده و قابل توجه است. او برای بازی در این فیلم یکی از نامزدهای جدی سیمرغ نقش اول خواهد بود.

 

شبی که ماه کامل شد

32 (2)

فیلم نرگس آبیار که به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی ساخته شده هم از فیلم‌های محبوب این دوره از جشنواره بوده است. البته چنان که به نظر می‌رسد این فیلم کمتر از دو فیلم قبلی او موفق بوده است با این حال همچنان مخاطبان پر و پاقرصی وجود دارند که به دیدن موفق‌ترین کارگردان زن این سال‌ها می‌روند. در فیلم آبیار الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و فرشته صدرعرفایی بازی کرده‌اند. فیلم او روایتی عاشقانه در دل یک موقعیت خشونت‌آمیز است.  این فیلم روایت واقعی از ازدواج عبدالحمید ریگی برادر عبدالمالک ریگی سرکرده گروه جندالله با فائزه منصوری است که پس از ازدواج به پاکستان فرار می‌کنند و طی ماجراهایی برادر فائزه، شهاب منصوری به دست عبدالمالک به قتل می‌رسد و... در این فیلم الناز شاکردوست راهی را در بازیگری ادامه داده است که با فیلم خفه‌گی جیرانی آغاز کرده بود

 

قسم

32 (3)

دومین فیلم محسن تنابنده برعکس فیلم اولش محبوب بوده است. تنابنده قبلا فیلم گینس را با بازی خودش و رضا عطاران ساخته بود که البته چندان که انتظار می‌رفت موفق نبود. اما گویا فیلم جدیدش نظرها را جلب کرده و به سانس فوق‌العاده هم رسیده است. فیلمنامه قسم را هم خود تنابنده نوشته و جلیل شعبانی و الهام غفوری آن را تهیه کرده‌اند. الهام غفوری تهیه‌کننده سریال پایتخت هم بود. در فیلم قفس مهناز افشار،‌ سعید آقاخانی، حسن پورشیرازی و مهران احمدی بازی کرده‌اند. هنوز درباره قصه فیلم اطلاعات چندانی گفته نشده اما خود سازندگان درباره‌اش نوشته‎‌اند: «به جان نیاز قصاص بخوای بچه رو می‌گیرم طلاقت می‌دم. جون یه دونه دخترمونو قسم خوردم که بدونی این‌کارو می‌کنم...» اگرچه کلیت فیلم محبوب بوده اما طبق نظراتی که شنیده می‌شود بازیگران فیلم چندان که از ‌آنها انتظار می‌رفته موفق نبوده‌اند.

 

جان‌دار

32 (4)

بازی خوب دیگری از فاطمه معتمدآریا این بار روبه‌روی دوربین کارگردانی مشترک حسین امیری‌دوماری و پدرام امیری. البته معتمدآریا امسال در جشنواره تقدیر شد و طبق هنجارهای جشنواره، کمی بعید است که سیمرغ هم به او تعلق بگیرد. اما اگر این مناسبات کارساز نشود،‌ به احتمال زیاد او از جدی‌ترین گزینه‌های سیمرغ بازیگری امسال است. این فیلم را کامران مجیدی تهیه کرده است. نام کارگردانان و تهیه‌کننده کار چندان شناخته شده نیست و همین موضوع مخاطبان را مشتاق دیدن فیلم می‌کند تا ببینند چه نگاه و رویکرد تازه‌ای وارد سینمای ایران شده است. منتقدانی گفته‌اند که فیلمنامه کار چندان محکمی نیست اما کارگردانی قابل قبول است. دو فیلمساز با ضرباهنگ و تسلط خوبی در کارگردانی فیلم را آغاز می‌کنند و قدرت مسلط خود را در کارگردانی به رخ می‌کشند، اما این تسلط در کارگردانی تا پایان کار همراه فیلم نیست.

 

بنفشه آفریقایی

32 (5)

نظرها درباره فیلم مونا زند حقیقی متفاوت است. برخی از این فیلم تعریف و تمجید می‌کنند و برخی دیگر می‌گویند بد بود. با این حال حتی آنها که فیلم را دوست نداشتند می‌گویند ایده اصلی فیلمنامه خوب بود و بازی‌ها درخشان. بنابراین اختلاف نظرها عمدتا درباره کارگردانی و... است. در این فیلم سعید آقاخانی، فاطمه معتمدآریا و رضا بابک بازی کرده‌اند. فیلمنامه را حمیدرضا بابابیگی نوشته و علیرضا شجاع‌نوری هم پروژه را تهیه کرده است. درباره قصه فیلم خود سازندگان آن نوشته‌اند: «شکوه به همراه همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرند تا فریدون همسر سابقش را که توسط فرزندانشان به خانه سالمندان سپرده شده‌است به خانه خود بیاورند. این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه نفر رقم می‌زند.» دوستداران فیلم از ایده و شیوه قاب‌بندی فیلم و طراحی صحنه آن بسیار تعریف کرده‌اند. امسال احتمالا در بخش نامزدهای بهترین بازیگری فجر لیست‌های بلندبالایی را ببینیم.

 

طلا

32 (6)

جدیدترین ساخته‌ پرویز شهبازی یک فیلم پربازیگر به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته است. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازیگران فیلم هستند. البته امسال فیلم‌هایی که تیم بازیگران پر وپیمانی دارند، چندان موفق نبوده‌اند. فیلم طلا البته کم و بیش محبوب بوده و مردم و منتقدان به‌عنوان فیلمی قابل توجه از آن یاد کرده‌اند. شهبازی فیلمسازی است که اگرچه خیلی کم‌کار است اما معمولا فیلم‌های متوسط به بالایی را ساخته است. داستان این فیلم سینمایی، درباره چند جوان است که در تلاش برای آغاز یک کار هستند. پرویز شهبازی پیش از این فیلم «عیار ۱۴» را ساخته است که البته آن فیلم هم چندان موفقیتی نداشت. او امسال فیلم دیگری هم در جشنواره داشت. فیلمنامه فیلم «سال دوم دانشکده من» که رسول صدرعاملی کارگردانش بود و البته نتوانست نظرهای مثبت را جلب کند، از شهبازی است.