این جشنواره که از سال ۱۹۵۴ آغاز به‌کار کرده است، به سینمای کشورهای آسیایی و جزایر اقیانوس آرام اختصاص دارد و منطقه آسیا پاسیفیک ۷۱ کشور را شامل می‌شود و ۲۱ کشور عضو فیاپف هستند. به گزارش «ایسنا»، نامزدهای نهایی جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در حالی اعلام شد که در این رویداد دو نماینده از سینمای ایران در بخش بهترین فیلم بلند و بازیگر مرد حضور دارند و پیش از این هم فیلم «اسکی‌باز» فریدون نجفی در بخش بهترین فیلم بلند جوانان به‌عنوان نامزد معرفی شده بود. نامزدهای نهایی یازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در حالی اعلام شد که در بخش بهترین فیلم «لِرد» ساخته محمد رسول‌اُف و در شاخه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی، نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» نامزد کسب جایزه شده‌اند.

  لرد

لِرد به معنی دُرد یا ته نشستِ مایعات، فیلمی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد رسول‌اف است که در سال ۱۳۹۵ تولید شده است. این فیلم که ششمین فیلم سینمایی محمد رسول‌اف محسوب می‌شود پیش از این برنده جایزه اصلی بخش نوعی نگاه هفتادمین جشنواره فیلم کن، که دومین بخش مهم این جشنواره به شمار می‌رود، شده بود. ماجرای این فیلم که به موضوع فساد اقتصادی می‌پردازد درباره مردی به نام رضا است که با دوری جستن از شهر، در مزرعه خود مشغول به کار است. او به همراه خانواده در دامن طبیعت زندگی آرامی دارد. او در اداره مزرعه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و می‌کوشد این مشکلات را با دوری از زنجیره روابط فاسد محلی پشت سر بگذارد. در این فیلم  رضا اخلاقی‌راد، سودابه بیضایی، نسیم ادبی، میثاق زارع، زینب شعبانی، ژیلا شاهی و مهدی مهربان بازی می‌کنند. در شاخه بهترین فیلم علاوه بر «لِرد» از ایران، فیلم‌های «فرشته‌ها سفید می‌پوشند» به کارگردانی «ویوین کو» از چین، «یک موجود آرام» ساخته «سرگی لازنیتسا» (فرانسه، آلمان، لیتوانی و هلند)، «کشور شیرین» به کارگردانی «وارویک تورنتون» (استرالیا) و «فاکسترات» از «ساموئل مائوز» برای کسب جایزه اصلی رقابت می‌کنند.

  فیلم «اسکی‌باز»

اسکی باز اولین فیلم بلند سینمایی فریدون نجفی است که در سال ۱۳۹۶ در ارتفاعات زردکوه بختیاری ساخته شد. این فیلم نگاهی انسانی و عاطفی به زندگی کودکان و نوجوانان دارد و به نقد چالش‌های اجتماعی و تربیتی در این زمینه می‌پردازد. فیلم «اسکی باز» با دریافت هفت پروانه زرین، پرافتخارترین و بهترین فیلم سینمایی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران شد. داستان این فیلم درباره بزی کوهی است که به روستا پناه آورده و قرار است قربانی یک رسم محلی شود. جولی پسربچه‌ای است که تا عصر، قبل از مسابقه اسکی، فرصت دارد او را نجات دهد.

  نوید محمدزاده

نوید محمدزاده متولد ۱۳۶۵ در شهرستان مهران استان ایلام، مجری، بازیگر سینما و تئاتر ایرانی است. نقش‌آفرینی وی در فیلم عصبانی نیستم موجب تحسین بسیاری از منتقدان شد، تا جایی که بسیاری محمدزاده را شایسته دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر می‌دانستند. وی دو بار پیاپی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر و همچنین تندیس بهترین بازیگر مرد جشن حافظ شده است.  وی که چندی پیش برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افق‌های جشنواره ونیز شد، در جوایز آسیاپاسیفیک با «پابلو بالستروس» برای بازی در فیلم «زیبا بمیر» (فیلیپین)، «کوجی یاکوشو» برای فیلم «سومین قتل» (ژاپن)، «راجکومار رائو» برای بازی در فیلم «نیوتن» (هند) و «محمد بکری» و «صالح بکری» هر دو برای فیلم «واجب» (فلسطین) رقابت خواهد داشت. «بدون تاریخ، بدون امضا» اثری که محمدزاده به خاطر آن نامزد این جایزه شده است به کارگردانی وحید جلیلوند و نویسندگی او و علی زرنگار محصول سال ۱۳۹۵ است. داستان این فیلم درباره کاوه نریمان یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی است که در محل کارش با جسدی مواجه می شود که وی را پیش از این می‌شناخته است. در این فیلم علاوه بر محمدزاده، امیر آقایی، هدیه تهرانی، سعید داخ، علیرضا استادی و زکیه بهبهانی بازی می‌کنند.

  برندگان ایرانی دوره‌های پیش

درخشش هنرمندان ایرانی در جشنواره سینمای آسیاپاسیفیک در اغلب دوره‌ها دیده می‌شود آن‌چنان که در در مراسم اهدای اولین دوره‌ این جشنواره در سال ۱۳۸۶، سینماگران ایرانی در هفت رشته نامزد شدند و جوایز بهترین کارگردانی به رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب برای «خون‌بازی» رسید و هومن بهمنش برای فیلمبرداری «آن سه» و «اتوبوس شب»  به کارگردانی کیومرث پوراحمد جایزه‌ بزرگ هیات داوران را دریافت کردند.

در دوره دوم نیز رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشک‌ها» که نامزد بهترین بازیگر مرد شده بود، توانست جایزه‌ این بخش را بگیرد و مستند «تینار» ساخته‌ مهدی منیری به دلیل تلاش چشمگیر در جهت ترویج و حفظ تنوع فرهنگی جایزه‌ یونسکو را به‌دست آورد. همچنین اصغر فرهادی جایزه‌ ویژه هیات ‌داوران و جایزه بهترین فیلمنامه را برای «درباره ‌الی» از سومین دوره جایزه آسیا پاسیفیک گرفت. در دوره چهارم نیز فیلم «دیگری» ساخته مهدی رحمانی به تهیه‌کنندگی «محمد علی نجفی» با بازی محمدرضا فروتن و مریلا زارعی بود که جایزه بهترین فیلم بلند کودک را از جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک دریافت کرد.

در دوره پنجم بار دیگر کارگردان سرشناس ایران، اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرد.در دوره ششم تورج اصلانی نیز برای فیلم «فصل کرگدن»،  جایزه بهترین فیلمبرداری را کسب کرد. همچنین در این دوره منوچهر محمدی جایزه فدراسیون بین‌المللی تهیه‌کنندگان سینما را دریافت کرد.در دوره هفتم این جایزه برنده‌ای از کشورمان نداشت؛ ولی دوره هشتم مریلا زارعی توانست تقدیرنامه هیات داوران را دریافت کند و نیما جاویدی هم جایزه فیلمنامه را گرفت. رضا درمیشیان نیز جایزه استعداد جوان را به خود اختصاص داد.

سال ۹۴ نیز در دوره نهم، فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «بهمن»، نامزد بخش بهترین بازیگری از جوایز سینمایی «آسیاپاسیفیک» بود و در آن دوره از او تقدیر ویژه  به عمل آمد. سال گذشته در دوره دهم جشنواره آسیاپاسیفیک نیز در بخش بهترین مستند، «رویاهای دم صبح» نامزد کسب جایزه از این رویداد سینمایی بود که مهرداد اسکویی آن را دریافت کرد. مراسم اعطای جوایز یازدهمین دوره این جوایز سینمایی نیز روز ۲۳ نوامبر (پنج‌شنبه، دوم آذر) در بریزبن استرالیا برگزار می‌شود.

 

نمایی از فیلم« لرد»

 

نمایی از فیلم«اسکی‌باز»

 

نوید محمدزاده در«بدون تاریخ بدون امضا»