بزرگان موسیقی در خانه تنبور نوازان

دنیای اقتصاد: نخستین جشنواره کهن آواهای تنبور که از صبح روز دوشنبه در یکی از روستاهای شهرستان دالاهو آغاز شده بود، کارش را به پایان رساند. در این جشنواره ۷۰ نوازنده تنبور و مقام‌خوان در دو بخش گروه‌نوازی و تک‌نوازی و مقام‌خوانی حضور داشتند و رده‌های سنی ب و ج روی صحنه رفتند و ساز زدند و برگزیدگان این رویداد در مراسم اختتامیه معرفی شدند. بخش مهم و حاشیه‌ای این جشنواره اما احداث «خانه تنبور» بود که سرانجام پس از سال‌ها با تلاش‌های علی‌اکبر مرادی، نوازنده و مقام‌‌دان موسیقی کردی نتیجه‌ داد و این خانه با حضور گسترده بسیاری از بزرگان موسیقی ایران و با آوازخوانی شهرام ناظری در روستای بانزلان از توابع کرمانشاه افتتاح شد. گذشته از مردمی بودن این مراسم حضور هنرمندان برجسته‌ای چون حسین علیزاده، کیهان کلهر، علی‌اکبر شکارچی، محمدرضا درویشی، نوید افقه، علی بوستان و علی ترابی قابل‌توجه بود. به گزارش «ایلنا»، در این مراسم حسین علیزاده با اشاره به حرکت ارزشمند علی‌اکبر مرادی که خانه تنبور را در ملک خصوصی‌اش و با هزینه‌های غیرارگانی ساخته، گفت: «فکر می‌کنم در میان اتفاق‌هایی که برای ملت ایران افتاده، اتفاق امروز بسیار مهم است.

امروز در برگزاری این مراسم هیچ تشنجی نیست و حضور این مردم در اینجا نیاز به هیچ مساله حفاظتی ندارد. ما ایرانی هستیم و تنبور به همه ما تعلق دارد. ایران یکی از سرزمین‌های مهم دنیاست که فرهنگ‌های مهمی را در خود جای می‌دهد. ما از نظر فرهنگ موسیقی ثروتمند هستیم. هر نقطه‌ای از ایران فرهنگ موسیقی خاص خودش را دارد. چیزی که من می‌گویم تنها یک ادعا نیست و در سطوح دانشگاهی و تحقیقی این مسائل اثبات شده است.» این موسیقیدان افزود: «متاسفانه سال‌های درازی است که به موسیقی کم‌لطفی می‌شود اما می‌بینیم که این هنر در میان مردم جریان دارد. موسیقی مانند نفس است و نفس را نمی‌توان از مردم گرفت.» وی ضمن اشاره به‌عنوان «شوالیه» که طی سال‌های اخیر به برخی هنرمندان ایرانی اهدا شده و خود او از گرفتنش امتناع کرده است، عنوان کرد: «من به کرمانشاه غیرت دارم و از عاشقان موسیقی این منطقه هستم. امروز شهرام ناظری و کیهان کلهر دو نفر از استادان موسیقی که هر دو هم اهل کرمانشاه هستند، در میان ما حضور دارند. این دو هنرمند در جهان معروفند.»

وی ادامه داد: «خود فرانسوی‌ها به ما می‌خندند وقتی می‌بینند هنرمندانمان را با لقبی صدا می‌زنیم که آنها به ما داده‌اند. من خودم نشان «شوالیه» را از دولت فرانسه قبول نکردم چراکه می‌خواستم با همین مساله مقابله کنم.» شهرام ناظری نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: « از تمام مسوولانی که این برنامه را یاری کردند تشکر می‌کنم. تاریخ، نام کسانی را که در به سرانجام رسیدن این مراسم کمک کرده‌اند به مهر یاد می‌کند. روسیاهی هم برای کسانی می‌ماند که نمی‌خواستند چنین مراسم باشکوهی برای افتتاح خانه‌تنبور برگزار شود.»