دنیای اقتصاد: چند سالی است که بازار هنرهای تجسمی در ایران رونق بسیاری گرفته است. برگزاری حراج تهران در شش سال گذشته موضوع ارزش، قیمت‌گذاری و فروش آثار تجسمی را بیش از گذشته در رسانه‌ها و در میان مردم مطرح کرد. اما این همه ماجرا نیست. واقعیت آن است که اولین بازار قابل اعتنا در هنرهای تجسمی ۲۵ سال پیش و در یک گالری نسبتا کوچک شکل گرفت. رویدادی به نام «صد اثر، ‌صد هنرمند» که تابستان‌های هر سال با عرضه آثار هنرمندان مختلفی، پایه‌های شکل‌گیری بازار هنرهای تجسمی را بنیان نهاد.

این رویداد هر سال در تابستان، در گالری گلستان برگزار می‌شود. امسال در روز افتتاحیه این رویداد، ۳۵ کار در مجموع به قیمت ۱۲۵ میلیون تومان به فروش رسید که به گفته لیلی گلستان، رئیس این رویداد، ۷۰ درصد این آثار متعلق به جوانان بود.اگرچه در نام این رویداد، ‌عنوان صد اثر، ‌صد هنرمند آمده اما در طول این سال‌ها با توجه به گسترش استقبال هنرمندان، تعداد آثار ارائه شده بیش از ۱۰۰ بوده و در نمایشگاه امسال نیز ۲۵۷ اثر به خریداران آثار هنری پیشنهاد شده است. در بیست‌وپنجمین «صد اثر، ‌صد هنرمند» در کنار آثار متعددی از هنرمندان جوان و معاصر، کارهایی از هنرمندان مدرنیست ایرانی از جمله علی ترقی‌جاه، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، رضا مافی، فرح اصولی، پرویز کلانتری، ایران درودی، منوچهر معتبر، سیاوش کسرایی و دو اثر بسیار منحصربه‌فرد در قطعی کوچک از محمد احصایی که مخاطب را همان دم در ورودی میخکوب می‌کنند، ارائه شده است.

این کارها از ۹ میلیون تومان، تابلوی کوچکی از فرح اصولی شروع می‌شود و تا اثر ۸۰ میلیون تومانی کلانتری پیش می‌رود. دیگر آثار ارزشمند این دیوار با قیمت‌های متنوع ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰ و ۴۵ میلیون تومان در معرض دید است.مجسمه‌ها بخش جذاب صد اثر بیست و پنجم است که کارهایی از هنرمندان سرشناس ایرانی همچون ژازه تباتبایی، محمدحسین عماد، رضا قره‌باغی و دیگران با قیمت‌های مناسب ۵/ ۲ میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان ارائه می‌کند. بیست و پنجمین صد اثر، صد هنرمند، عصر جمعه سی ام تیرماه در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ آغاز به‌کار کرده و تا ٢٥ مرداد، هر روز ازساعت ٤ تا ٨ عصر دایر است و تنها روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهد بود.اما در کنار این رویداد ۱۶ گالری دیگر در تهران نیز روز گذشته افتتاح شدند.

تهران میزبان 16 افتتاحیه و ۲۵ فرصت گالری‌گردی

آخرین جمعه از تیر ماه ۹۶، تهران از ۱۶ افتتاحیه میزبانی کرد، همچنین ۲۵ گالری در این هفته با نمایشگاه‌های پیشین خود میزبان علاقه‌مندان هستند.

نگارخانه آتشزاد: مجموعه عکس‌های حسین موسوی صدر با عنوان «کهکشان‌های کوچک» تا پنجم مرداد به تماشا در می‌آید.

گالری دید: نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «تجربه» برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از شیرین جواهری، نسترن حاجی‌عرب، نیلوفر رضوانی، مهسا شمس‌فرد، فریده عزیزی، مریم کریمی، شبنم ناصرپور، نازنین نخ‌باف و فرشته نمدکلاهی به نمایش در می‌آید که افسانه آخوندی و الهام شکیبی‌نیا گردآوری آن را به عهده داشتند. این نمایشگاه تا ۱۰ مرداد میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری ژینوس: مجموعه دوم نمایشگاه گروهی نقاشی «تقابل ذهن و رنگ» که گروه هنری مونولی برگزارکننده آن است با گردآوری محمد انصاری و لیلی علی حسینی و با ارائه آثاری از فرحناز بهار، پیمان پورحلم، محمد جاهد، ارغوان جعفری، گلایل حسینی‌نژاد، سارا رحیمی، سحر صنیعی، بهاره غلامی، محیا قبادی و بنفشه نجفی تا سوم مرداد به نمایش درمی‌آید.

گالری سایه: نمایشگاه «چگونگی» که شقایق احمدیان آن را گردآوری کرده از دیروز افتتاح شده است. در این نمایشگاه آثاری از هانیبال الخاص، حسینعلی ذابحی، کامبیز خدابنده‌شهرکی، علی قطره، شقایق احمدیان، یگانه خسروی‌منش، مهدی شریفی، سارا حقیقی، محمد لهراسبی، هما صدر، الهام فرزان‌مهر، سوگند طباطبایی، کوشا موسوی، سپیده صولتی، فرانک ژین، اصغر کفشچیان مقدم، ریحانه کفشچیان‌مقدم، طاهره جعفری، حسین فرخی، پرستو ارفعی، نسرین امیری، کیمیا ملکیان، مریم شریفی شورجه، زهرا پریاری، ویدا جیلانچی، بنفشه حیدری کهلی، مژده منصوری و بهاره رحیمی ارائه شده است. این نمایشگاه تا چهارم مرداد میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری شکوه: نمایشگاه نقاشی‌های فیروزه بختیاری با عنوان «طبیعت از نگاه فیروزه بختیاری» به نمایش درآمده و تا پنجم مردادماه برپاست.

گالری طراحان آزاد: «مردم‌سازی» نمایشگاه آثار حامد بزاززادگان است که تا چهارم مرداد میزبان علاقه‌مندان هنر است.

گالری فردا: نمایشگاه «سایه‌سار» که به نمایش آثار نقاشی نفیسه سجادیه، لادن شفیعی، سها عابددوست، علیرضا مجیدی و نگار مقیمی دهکردی اختصاص دارد روز گذشته افتتاح شد. این نمایشگاه تا پنجم مردادماه برپا خواهد بود و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ مراجعه کنند.

گالری محسن: مجموعه‌ای از آثار مجسمه، طراحی و نقاشی سه هنرمند جوان، میلاد جهانگیری، ناهید بهبودیان و سهیل مختار، با عنوان «بختک» در گالری محسن به نمایش درمی‌آید. این نمایشگاه به بررسی ارتباط بین تاریخ، طبیعت، شهود و روایت می‌پردازد. «بختک» تا ۱۸ مرداد برپاست.

گالری نگر: «زن و حافظه کم» عنوان نمایشگاه نقاشی‌های الهام خیزان است که تا پنجم مرداد به نمایش در می‌آید.

گالری هپتا: این گالری روز گذشته میزبان نمایشگاهی گروهی با عنوان «دمیک» بود. رابطه انسان با زمین به عنوان زیستگاه، دغدغه مشترک هنرمندان حاضر در این نمایشگاه است. دمیک عنوانی است که به کهن بودن این رابطه اشاره دارد؛ دَمیک صورت دیرینه کلمه زمین است. از این رو، گیاه ماده مشترک آثار این هنرمندان شده است و هر کدام از هنرمندان با نگاه شخصی و رویکردهای متفاوت نسبت به موضوع یادشده آثاری در قالب چیدمان‌های مشارکتی، عکس، ویدئو و پرفورمنس خلق کرده‌اند. در این نمایشگاه آثاری از عذرا بیکدلو، مولود پیله‌ورابریشم، علی خالقی، سارا شاه‌محمدیان، مهدیه صفی‌پور و فرناز مختاباد به نمایش در آمده و تا چهارم مرداد میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری هوم: «مارسمیولوژی» عنوان نمایشگاه نقاشی‌های میترا نابغی است که تا ۲۷ مرداد برپا است.

کافه گالری تماشاخانه ایرانشهر: مراسم افتتاحیه نمایشگاه نشانه‌های حسین حجتی‌فرید از ساعت ۱۸:۳۰ جمعه ۳۰ تیر در کافه گالری ایرانشهر با حضور و نمایش آثاری از استاد داریوش مختاری برگزار خواهد شد.همچنین در آیین افتتاحیه این نمایشگاه از این هنرمند برای سال‌ها تلاش و فعالیت در این حوزه تقدیر به عمل خواهد آمد. این نمایشگاه تا ۱۴ مردادماه دایر است.

پلت‌فرم 28: نتایج کارگاه مدرسه تابستانى Iaac در پلت‌فرم ٢٨ و آب انبار از روز گذشته به مدت سه روز به نمایش گذاشته شده است.

نگارخانه چهار: نمایشگاه گروهی آثار مجسمه و نقاشی تحت عنوان «رویای نیمه شب» از دیروز به مدت یک ماه برگزار شده است.

گالری فرهنگسرای ارسباران: نمایشگاه گروهی عکاسی احسان ادیبی، توحید بهرام پوری و بابک صابریان تا ۱۰ مرداد برپا می‌شود.

گالری علیها: «مدهوش» عنوان نمایشگاه نقاشی سوزان عظیمی است که تا ششم مرداد میزبان علاقه‌مندان است.

دور تازه گالری‌گردی در تهران

دور تازه گالری‌گردی در تهران

دور تازه گالری‌گردی در تهران