گام بزرگ انیمیشن ایرانی در بازار جهانی

دنیای اقتصاد: سال‌ها پیش کودکان بیش از این‌که با دیدن فیلم‌های کمدی، خنده بر لب‌هایشان بنشیند با تماشای انیمشین‌های ایرانی به خنده می‌افتادند. البته بیشتر این خنده‌ها نه برای محتوای آنها که اغلب به‌دلیل پرداخت غیرحرفه‌ای‌شان بود؛ شخصیت‌هایی که دهانشان نیم‌متر باز می‌شد تا کلمه‌ای به زبان بیاورند و راه رفتنشان به راه رفتن آدم‌آهنی‌ها پهلو می‌زد. خوشبختانه نزدیک به یک دهه است که اوضاع تغییر کرده است و انیماتورهای ایرانی به مدد آموزش‌ها و استفاده از تجربیات بین‌المللی راه حرفه‌ای در پیش گرفته‌اند و آثار شایان توجهی تولید کرده‌اند که برخی از آنها در دنیا درخشیده‌اند. از آخرین این آثار که در عرصه‌های بین‌المللی مطرح شده می‌توان به «رهایی از بهشت» اشاره کرد. فیلم سینمایی «رهایی از بهشت» تندیس انیمیشن مضمونی روز در جشنواره کن امسال را دریافت کرد. این انیمیشن یکی از سه فیلمی بود که برای جوایز مضمونی ۲۰۱۷ انتخاب شدند که شامل «ژوناد» به تهیه‌کنندگی شینیچیرو کیمورا، «رهایی از بهشت» به تهیه‌کنندگی علی نوری اسکویی و «اقبال» به تهیه‌کنندگی میشل فوزلیه و بابک پیامی بود. به گزارش خبرگزاری مهر این جوایز برای ارزش‌های مثبت و پیامی که فیلم‌ها دربردارند و موجب رشد انسان‌دوستی می‌شوند به آنها اهدا ‌شد. از نکات جالب این جایزه طراحی تندیس‌های اختصاصی بر اساس عناصری از خود فیلم‌ها از طرف نقاش و مجسمه‌ساز معروف فرانسوی بود.

«رهایی از بهشت» انیمیشنی با تکنیک ترکیبی است که با خطوطی درهم تنیده از خیال‌پردازی، قصه‌گویی و واقعیت شکل گرفته است. داستان در شهری جنگ زده می‌گذرد و داستان معلم مدرسه‌ای را روایت می‌کند که اسمش ساره و نویسنده است. او سعی دارد تا دو تن از دانش‌آموزانش بتوانند پدرانشان را پیدا کنند و در عین حال با تعریف کردن قصه‌هایی این بچه‌ها را تشویق می‌کند. اما بعد متوجه می‌شود قهرمان داستان‌هایش واقعی است. پس از حضور «رهایی از بهشت» ساخته علی نوری اسکویی به عنوان فیلم افتتاحیه روز انیمیشن «کن»، این فیلم در بخش رقابتی دو جشنواره بین‌المللی دیگر با عنوان‌های «آکولید» کالیفرنیا و «یوروفست» سن پترزبورگ نیز پذیرفته شد.

در مراسم جایزه این فیلم، تهیه‌کننده «رهایی از بهشت» موفق شد تا در کنار تهیه‌کننده «زندگی من به عنوان یک کدو سبز» نامزد دو جایزه اسکار، جایزه خود را دریافت کند. فیلم سینمایی «زندگی من به‌عنوان یک کدو سبز» که نامزد دو جایزه اسکار انیمیشن بود، دیگر برنده این شب بود. این انیمیشن جایزه «بهترین شوالیه‌های جشن» را دریافت کرد و این جایزه به برونو چتلین برای تهیه آن رسید. در روز انیمیشن بازار جشنواره فیلم کن در میان بهترین‌های برندگان اخیر که در فستیوال‌های مهم و رقابت‌های سینمایی حضور داشتند «جوجه پرنده» که عنوان بهترین انیمیشن کوتاه اسکار را کسب کرده بود و نیز «زوتوپیا» که برنده بهترین انیمیشن سال اسکار شده بود نیز به نمایش درآمدند.

موفق در «کن» ناکام در «فجر»

اهدای جایزه کن به فیلم سینمایی انیمیشن «رهایی از بهشت» بار دیگر نشان داد که گاه جشنواره‌های آن‌سوی آب‌ها قدر آثار ایرانی را بهتر از خود ما می‌دانند. این فیلم که در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود بدون کوچک‌ترین جایزه یا قدردانی، به کلی نادیده گرفته شد؛ اتفاقی که همان زمان با واکنش منتقدان مواجه شد. بسیاری چنین رویدادی را بیش از آنکه نتیجه رویکرد داوران بدانند به ساختار معیوب جشنواره فجر نسبت دادند؛ همان‌طور که مجتبی اسماعیل زاده، انیماتور در همان زمان عنوان کرده بود: یک ایراد کلی به ساختار جشنواره‌های ما وارد است و آن اینکه ما یک فیلم انیمیشن را در رقابت با فیلم‌های رئال می‌گذاریم. در تمام جشنواره‌های دنیا یک جداسازی منطقی حتی بین فیلم‌های موزیکال، تراژدی و... وجود دارد.

این انیماتور ادامه داد: جشنواره فجر چند چیز را که با هم سنخیت چندانی ندارند در یک بخش گذاشته و گفته است با هم رقابت کنید. البته این اشکال فقط مختص جشنواره فجر هم نیست و در جشنواره فیلم کوتاه هم این اتفاق می‌افتد و فیلم‌های انیمیشن و مستند معمولا در کنار فیلم‌های داستانی در بخش‌هایی مثل تدوین، صداگذاری و...نادیده گرفته می‌شوند. اسماعیل‌زاده با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است، توضیح داد: فیلم «رهایی از بهشت» در هیاهوی فیلم‌های سینمایی به کل نادیده گرفته شد. اگر هم در بخش‌های مجزا این فیلم دیده نشد خوب بود که هیات داوران به این فیلم به‌عنوان یک سرمایه ملی نگاه می‌کردند و حداقل یک جایزه ویژه برای تقدیر به فیلم می‌دادند تا انیماتورها هم دلگرم شوند.

وی افزود: «این حمایت هاست که باعث می‌شود بخش انیمیشن ما بتواند رشد کند و در گیشه هم بتواند به فروش میلیاردی برسد. در همین جشنواره هاست که می‌توانیم بگوییم فیلم انیمیشن هم وجود دارد و دارد نفس می‌کشد.» وجود چنین تفکیکی در جشنواره‌ معتبر «کن» و درخشش این انیمیشن در آن، تا حد زیادی گواه درستی چنین انتقادهایی است؛ انتقادهایی که اگر در جشنواره‌های آینده فجر جدی گرفته شوند احتمال رشد بخش‌های مهمی از سینمای ما از جمله سینمای «انیمیشن» را فراهم و عرصه را برای حضور بین‌المللی و بازار جهان هموارتر خواهد ساخت.

معرفی برندگان بخش هفته منتقدان کن

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن با معرفی برندگان بخش هفته منتقدان نخستین برندگان خود را شناخت.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در مراسمی که پنج‌شنبه شب برگزار شد فیلم فرانسوی «ماکالا» داستانی درباره زندگی در کنگو، ساخته امانوئل گراس جایزه اصلی بخش جنبی هفته منتقدان کن را دریافت کرد. این فیلم با دریافت جایزه بزرگ نسپرسو یک جایزه نقدی ۱۵ هزار یورویی را نیز از آن خود کرد.در بخش هفته منتقدان که برای کشف استعدادهای جدید اهدا می‌شود، هفت فیلم بلند داستانی حضور داشتند.«گابریل و کوهستان» به کارگردانی فیلیپ گامارانو باربوسا برنده جنبی هفته منتقدان بود که جایزه ویژنری شبکه ۴ فرانسه را دریافت کرد. این جایزه به فیلم بلند داستانی اول یا دوم یک کارگردان که از خلاقیت چشمگیر برخوردار باشد اهدا می‌شود.فیلم فرانسوی «آوا» به کارگردانی لیا میسیوس هم جایزه SACD را از جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک دریافت کرد.فیلم اسپانیایی «محروم از ارث» ساخته لورا فرس نیز جایزه لایکا سینه دیسکاوری را که به فیلم‌های کوتاه اهدا می‌شود از آن خود کرد.جایزه کانال پلوس برای فیلم‌های کوتاه نیز به فیلم لهستانی «بهترین آتش‌بازی» ساخته الکساندرا ترپینسکا رسید.