واکاوی بازارکنسرت‌ها در دولت یازدهم

دنیای اقتصاد: آمار برگزاری کنسرت‌های موسیقی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. براساس آمارهای منتشر شده از سوی دفترخانه موسیقی از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم سالانه به‌طور میانگین ۳۹درصد به تعداد کنسرت‌ها اضافه شده و تعداد ۹۲۴ عددی کنسرت‌های موسیقی در سال ۹۲ به بیش از ۱۸۰۰ کنسرت در سال ۹۴ و طبق تخمین‌ها به بیش از ۲۲۰۰ کنسرت در سال ۹۵ رسیده است. از این تعداد حدود نیمی از کنسرت‌ها در تهران و در پنج سالن اصلی اجرای موسیقی برگزار شده است.به‌طور میانگین هر کنسرت نیز حدودا در دو سانس اجرا شده و با این حساب می‌توان گفت در سال گذشته هنرمندان حوزه موسیقی کشور حدود ۴۵۰۰ بار روی صحنه رفته‌ و برای مخاطبانشان برنامه اجرا کرده‌اند. برآورد درآمد کنسرت‌ها در این سال‌ها کار دشواری است. زیرا اطلاعات کامل و در دسترسی از قیمت بلیت‌ها، ‌تعداد صندلی‌های سالن‌ها، تعداد بلیت‌های به فروش رفته به تفکیک قیمت، تعداد بلیت‌های اضافه بر ظرفیت که فروش رفته‌اند و... وجود ندارد. با این حال با تخمین‌های دقیق می‌توان ارزیابی کلی از وضعیت درآمدی کنسرت‌ها در سال‌های مختلف ارائه کرد. بدیهی است که این برآوردها اگرچه دور از ذهن نیست اما خالی از خطا هم نخواهد بود، با این حال تصوری قابل اتکا برای بررسی و مقایسه روند برگزاری کنسرت‌ها در سال‌های اخیر ارائه می‌دهد.

برای مثال در سال ۱۳۹۳، طبق آمار رسمی ۳۶۵۱ مجوز برای اجراهای صحنه‌ای صادر شده است. در بخش فروش اینترنتی بلیت اجراها تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد از طریق سایت رسمی فروش ایران-کنسرت انجام شده و قابل محاسبه است. بنابر اعلام رسمی این سایت درآمد حاصل از اجراهای زنده در همان سال رقمی حدود ۷۰میلیارد تومان محاسبه شده‌است که با احتساب سایت‌های دیگر فروش بلیت و محاسبه فروش‌ حضوری بلیت اجراها، می‌توان عددی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را برای فروش سراسری بلیت کنسرت‌ها تخمین زد. جدول روبه‌رو مقایسه جالب توجهی از آمار برگزاری کنسرت‌های موسیقی را در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ نمایش می‌دهد.رقم‌های نمایش داده شده در جدول مورد اشاره صرفا اجراهای موسیقی به صورت زنده را در نظر گرفته است. این در حالی است که با اضافه کردن درآمدهای فروش آلبوم‌ها که البته روندی کاهشی داشته است، می‌توان به هر یک از برآوردها ۱۰ تا ۱۵ درصد اضافه و به تخمین درآمد سالانه صنعت موسیقی در ایران دست پیدا کرد. بر این اساس می‌توان تخمین زد که در سال ۹۵ درآمد حوزه صنعت موسیقی ایران از فروش بلیت کنسرت‌ها و آلبوم‌ها حدودا ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. بر فرض این تخمین‌ها می‌توان گفت که بازار ۱۸۰ میلیارد تومانی موسیقی پس از بازار ۲۰۰ میلیارد تومانی کتاب دومین بازار بزرگ فرهنگی و هنری ایران در سال ۹۵ بوده است. بازار سینما که در سال گذشته پررونق‌ترین سال تاریخش را تجربه کرد با فروشی در حدود ۱۶۰ میلیارد تومان در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

آغاز پررونق سال 96 برای موسیقی

هنرمندان حوزه موسیقی امسال، سال پررونقی را آغاز کرده‌اند. برگزاری تعداد بسیار قابل توجهی کنسرت موسیقی در سراسر کشور و تداوم اجرای آنها در روزهای اخیر، نوید بخش رکوردزنی سال ۹۶ در تعداد کنسرت‌ها است. اما این همه ماجرا نیست. گویا در قیمت بلیت‌ها نیز کار به رکوردشکنی رسیده است. درحالی‌که در هفته منتهی به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۳۶ خواننده در ۱۴ شهر ۶۹اجرا دارند، ۸ کنسرت روز گذشته در شهرهای مختلف برگزار شده و از امروز تا ۲۵ اردیبهشت نیز، ۲۸ کنسرت دیگر برگزار خواهد شد که برنامه اجرای آنها را در ادامه خواهید دید.در این میان جالب آن است که رضا یزدانی در خانه همایشِ تهران با قیمت بلیتی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان سقف قیمت را شکسته است. این نخستین بار است که یک کنسرت موسیقی با چنین قیمتی برگزار می‌شود. این اتفاق به احتمال زیاد می‌تواند میانگین قیمت بلیت کنسرت‌های آینده را تغییر دهد.در جدول بالا برنامه کنسرت‌های متعدد خوانندگان شناخته شده کشور را در این روزها از نظر خواهید گذراند.

واکاوی بازارکنسرت‌ها در دولت یازدهم