دنیای اقتصاد: اکران چهار فیلم سینمایی از چهار کارگردان شناخته‌شده و مطرح سینمای ایران، روز هشتم جشنواره را به لحاظ کیفیت آثار از سایر روزها متمایز کرد و بار دیگر امید را به سی‌وپنجمین دوره فیلم فجر برگرداند. اکران این چهار فیلم در برج میلاد که با استقبال اهالی رسانه همراه بود، باعث شد تا روزهای باقی مانده از جشنواره با جدیت بیشتری دنبال شود. این در حالی است که روزهای گذشته اکران فیلم‌های متوسط رو به پایین رمق را از منتقدان و روزنامه‌نگاران جشنواره گرفته بود. روز هشتم جشنواره در کنار روز هفتم، تنها روزهایی هستند که در آنها فیلم‌اولی‌ها برنامه اکران نداشتند. نکته جالب در نشست خبری فیلم «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت‌الله آن بود که لیلا حاتمی در واکنش به اتفاقات سال گذشته بین او و برخی از خبرنگاران گفت: من منظورم همه خبرنگاران نبودند، آنهایی که در پشت صحنه فیلم رگ خواب آمدند، عده‌ای بدون آنکه آماده باشند عملا مزاحم می‌شوند و خودشان می‌دانند جایشان آنجا نیست و من نیز به‌دلیل ارزشی که آدم‌ها برایم دارند آن افراد را ادب می‌کنم و این کار را تا همیشه و ابد خواهم کرد. در نشست خبری فیلم «رگ خواب» حمید نعمت‌الله به‌عنوان کارگردان حضور نداشت چون مشغول فیلمبرداری بود اما تلفنی دقایقی صحبت کرد.

ماهایا پطروسیان که سال‌ها بود در سینما کار نمی‌کرد برای بازی در فیلم «خفگی» به کاخ جشنواره آمد که تاکید هم کرد، کمتر پیش می‌آید که از بازی‌های خودش راضی باشد! از مشکلاتی که در این روزها برای اهالی رسانه در کاخ جشنواره پیش آمده فشردگی جدول نمایش‌هاست که نشست‌های خبری با فیلم‌ها تداخل زیادی پیدا کرده و فرصتی برای استراحت و حتی غذا خوردن باقی نمی‌ماند. همین فشردگی برنامه و ساعت‌های نمایش پی در پی باعث شد عده‌ای اصلا نتوانند ژتون شام دریافت کنند. در روز هشتم جشنواره، هنرمندان زیادی به تماشای فیلم‌ها نشستند که به سعید سهیلی، محمد بزرگ‌نیا، شهداد روحانی، امیرعلی دانایی، مهران غفوریان، ابراهیم داروغه‌زاده، رضا رویگری، محمدرضا شریفی‌نیا، بهرام عظیمی، امین تارخ، آتیلا پسیانی، اکرم محمدی و... می‌توان اشاره کرد.

همچنین همزمان با آغاز نهمین روز جشنواره فیلم فجر، شش فیلم برتر جشنواره از نگاه تماشاگران این دوره اعلام شدند. فهرست شش‌گانه فیلم‌ها بدون اولویت در ترتیب عبارت است از «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی، «گشت ارشاد ۲» به کارگردانی سعید سهیلی، «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «بیست ویک روز بعد» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان و «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان. نخستین بار فیلم‌های برتر از نگاه تماشاگران روز سوم جشنواره در قالب یک فهرست ۹ فیلمه اعلام شد که با گذشت زمان تعداد فیلم‌های باقی مانده در گردونه رقابت کاهش یافته است.

مرورفیلم‌های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز هشتم

یک روز بخصوص

همایون اسعدیان، پس از یک دوری چهارساله از سینما به جشنواره بازگشته است. فیلم جدید او مضمون اجتماعی دارد. همایون اسعدیان علاوه‌بر کارگردانی این فیلم، وظیفه نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را نیز شخصا برعهده داشته است. نویسنده دیگر این فیلم ۱۰۴ دقیقه‌ای نیز مجید قیصری است.

قصه فیلم: حامد یک روزنامه‌نگار مقید و درستکار است که باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است. او در شرایطی قرار گرفته است که چاره‌ای جز انتخاب راه غیرانسانی در پیش ندارد.

بازیگران: مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی، شیرین یزدان‌بخش.

نقد فیلم: «یک روز بخصوص» هم جزو آن دسته فیلم‌هایی است که می‌توان در گروه فیلم‌های اخلاق‌گرا و به‌ویژه مساله انتخاب اخلاقی قرارش داد؛ اما فرق فیلم اسعدیان با نمونه‌های مشابهش در این است که اسعدیان موقعیتی را ترسیم می‌کند که نه‌تنها بسیار محتمل است، بلکه اساسا مساله انتخاب را زیر سوال می‌برد. بیننده در جریان مشاهده وضعیت حامد (مصطفی زمانی) استیصال وی را به خوبی درک می‌کند. مصطفی زمانی تاکنون چنین بی‌پروا و جسور ظاهر نشده است. بی‌شک نقش حامد بهترین نقش آفرینی وی تا امروز است. او به خاطر این فیلم ممکن است یکی از نامزدهای سیمرغ سی و پنجم باشد.

رگ خواب

حمید نعمت‌الله را با فیلم‌های روان و ضرباهنگ و تمپوی بالای قصه‌هایش می‌شناسند. فیلم جدید او هم بر همین روال است. رگ خواب هم مانند آرایش غلیظ با صدای همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری همراه است. این فیلم ۱۰۴ دقیقه‌ای را معصومه بیات نوشته و تهیه‌کنندگی کار هم بر عهده کارگردان بوده است.

قصه فیلم: مینا دختری تنها در تهران است که در جریان تلاش برای پیدا کردن کار با کامران آشنا می‌شود. او در حالی از کامران باردار می‌شود که کامران با زن دیگری درارتباط است و مینا را به کلی فراموش کرده است. قصه فیلم حول تنهایی‌های مینا می‌چرخد.

بازیگران: لیلا حاتمی، کوروش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی و حمیدرضا آذرنگ.

نقد فیلم: این فیلم همچون دیگر آثار نعمت‌الله فیلم خوش‌ساختی است. ریتم و ضرباهنگ مناسبی دارد. بازی کم نظیر لیلا حاتمی در نقش مینا شاخص‌ترین نکته مثبت فیلم است. افزون بر این تدوین مناسب و دکوپاژ خوب نعمت‌الله باعث شده تا ریتم فیلم به خوبی حفظ شود. اما فیلمنامه ضعف‌های همیشگی فیلم‌های ایرانی را دارد. منطق روایت در داستان مخدوش است و علت مشخصی برای کمرنگ شدن رابطه مینا و کامران ارائه نمی‌شود. فراز و فرود فیلم علت منطقی ندارد و فیلم با کمک بازی لیلا حاتمی ادامه پیدا می‌کند. دیالوگ‌های مینا در فیلمنامه از نقاط قوت فیلم است.

خفگی

فریدون جیرانی اثر جدید خود را در بی‌خبری مطلق ساخته است که فیلم متفاوتی به‌شمار می‌آید. این فیلم سیاه و سفید تولید شده و با مدت زمان ۱۱۴ دقیقه یکی از طولانی‌ترین فیلم‌های جشنواره‌ است. جیرانی همزمان با کارگردانی، فیلمش را نوشته و تهیه کرده است. جیرانی پیش از این فیلم‌های شاخصی مانند «من مادر هستم» و «پارک وی» و مجموعه تلویزیونی «مرگ تدریجی یک رویا» را ساخته بود.

قصه فیلم: زندگی رئیس بخش یک تیمارستان با ورود بیمار جدید و آشنایی با شوهر او، دستخوش اتفاقات عجیبی می‌شود. او در عین کمک به بیمار با شوهرش عقد می‌کند و سرانجام بیمار را به قتل می‌رساند اما خودش نیز قربانی اتفاقی می‌شود که رقم زده است.

بازیگران: نوید محمدزاده، الناز شاکردوست، پردیس احمدیه، غلامحسین لطفى، ماهایا پطروسیان و پولاد کیمیایى.

نقد فیلم: خفگی یک فیلم متفاوت با قاب‌بندی و فضاسازی منحصربه‌فرد است. فیلمی نیست که عموم مخاطبان سینما دوستش داشته باشند اما با این حال دکوپاژ دقیق، میزانسن و حرکت درست دوربین، نورپردازی و ریتم متناسب با فضای حسی فیلم از آن یک اثر ممتاز و قابل توجه ساخته است. این فیلم برای سه بازیگر نام‌آشنای سینمای ایران یعنی شاکردوست، پطروسیان و محمدزاده یک کارنامه متفاوت در بازیگری است. با حذف سه، چهار سکانس و اصلاح برخی دیالوگ‌ها می‌توان گفت که آخرین فیلم جیرانی، ‌اثری در حد و اندازه‌ فیلم‌های استاندارد جهانی است.

کارگر ساده نیازمندیم

کارگردان پرفروش‌ترین فیلم کمدی سال؛ «من سالوادور نیستم»، با یک فیلم جدی و تلخ به جشنواره سی‌وپنجم آمده است. فیلمنامه را پدرام کریمی نوشته و منوچهر هادی همزمان با کارگردانی، ‌تهیه‌کنندگی فیلم را هم بر عهده داشته است. این فیلم ۹۷ دقیقه است.

قصه فیلم: «قدم» در مغازه «رحمت» شاگردی می‌کند و عاشق «مونس» دختر رحمت است. پس از مرگ رحمت «جهان» از موقعیت استفاده می‌کند و دختر ۱۶ ساله رحمت را در ازای طلبش از مادرش خواستگاری می‌کند، قدم از این بابت عصبانی می‌شود و...

بازیگران: آتیلا پسیانی، سیامک صفری، بهرام افشاری، یکتا ناصر، سحر قریشی، روژین رحیمی، مهران احمدی، سیروس همتی و مجید اصغری.

نقد فیلم: فیلم جدید منوچهر هادی به لحاظ خطوط داستانی با دو فیلم اولش متفاوت است و اینجا با داستانی روبه‌رو هستیم که شخصیت‌های زیادی را در بر می‌گیرد. شخصیت‌هایی که هرکدام گرهی متفاوت را با خود به متن آورده‌اند و ریتم فیلم به همین دلیل تند شده است. این سبک قصه‌گویی اگرچه باعث شده فیلم ریتمی تند پیدا کند و به شکل پیوسته شخصیت‌ها را در التهاب نگه دارد اما فرصت شخصیت‌پردازی و تامل روی روابط به کل از بین رفته است. گرچه داستان با تعلیق‌‌های متعدد تماشاگر را درگیر می‌کند اما درنهایت این فیلم یک فیلم متوسط است.