وداع کلاه قرمزی با «دنیا»

دنیای اقتصاد- شایان ربیعی: ۲۵ سال از زمانی که کلاه قرمزی به دنیای تلویزیون آمد گذشته و این عروسک در تمام این مدت هر روز محبوب‌تر شده و هواداران بیشتری پیدا کرده است. او شاید پردوام‌ترین سوپراستار ایرانی باشد که بیشتر از ربع قرن توانسته گیشه‌های سینما را فتح کند و استقبال عمومی از تلویزیون را در هر دوره‌ای افزایش دهد. اما حالا در جهان این عروسک محبوب، اتفاق ناگواری رخ‌داده است. دنیا فنی زاده که در ۲۵ سال گذشته عروسک گردان ثابت کلاه قرمزی بود، صبح روز گذشته بر اثر بیماری «سرطان عضله دست‌ راست» از دنیا رفت و برای همیشه با «بچه‌های توی خونه» خداحافظی کرد.«دنیای کلاه قرمزی» دختر بازیگر مطرح و شورانگیز سینما، مرحوم پرویز فنی زاده بود و روز گذشته در سن ۵۰ سالگی سرانجام تسلیم بیماری مزمن‌اش شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی در سطح بسیار گسترده‌ای به خبر درگذشت او واکنش نشان دهند و پیام تسلیت بنویسند.

کلاه قرمزی پسر بزرگم است

فنی‌زاده پیش از این در قالب یک گفت‌وگوی تلفنی در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» گفته بود: «من اکنون ۱۰ سال است که درگیر این بیماری هستم و حدود ۲ تا ۳ سال است که وضعیتم سخت‌تر شده و دست راستم لمس شده و درگیر شیمی درمانی هستم. سال گذشته هم توانستم با دست چپم عروسک گردانی کنم؛ چون تا جایی که بتوانم عروسکم را به کسی نمی‌دهم؛ چون کلاه قرمزی پسر بزرگ من است و فرزندان من از او کوچک‌تر هستند» عروسک گردان کلاه قرمزی که تا پیش از انتشار خبر بیماری‌اش، گمنام و ناشناخته مانده بود، برای نخستین بار در سال ۱۳۶۴ عروسک‌گردانی را تجربه کرد و پس از آن تجربه‌های عروسک‌گردانی متعددی را از سر گذراند. این هنرمند به توصیه پدرش هرگز بازیگر سینما نشد و زمانی هم که بهرام بیضایی، کارگردان برجسته سینمای ایران از او برای ایفای نقشی در یک فیلم دعوت کرد، به خاطر توصیه پدرش نپذیرفت.هنر او در عروسک‌گردانی کلاه قرمزی و هماهنگی کم‌نظیرش با صدای حمید جبلی به‌عنوان صدا پیشه، باعث شد تا این کاراکتر بازیگوش - که حتی قرار نبود در تک برنامه «صندوق پست» هم یک کاراکتر ماندگار باشد- به محبوب‌ترین عروسک تاریخ سینما و تلویزیون ایران تبدیل شود.دنیا فنی‌زاده در حالی گروه عروسک‌های مجموعه کلاه قرمزی را تنها گذاشته که این گروه برای تولید برنامه نوروزی خود که از تلویزیون پخش خواهد شد، آماده می‌شوند. به هر حال اگر نوروز امسال مجموعه کلاه قرمزی روی آنتن برود، جای قدیمی‌ترین عروسک‌گردانش خالی خواهد ماند.

می‌توان کار خوب انجام داد و دیده نشد

فنی زاده در روز ۲۶ آبان ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. پس از درگذشت او، پیام‌های تسلیت بسیاری از سوی چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون منتشر شد. اما مهم‌ترین پیام تسلیت، با امضای کسانی نوشته شده بود که ربع قرن در کنارش برای بچه‌های توی خونه برنامه ساختند؛ حمید جبلی و ایرج طهماسب. این دو هنرمند در پیامشان نوشتند: «روزی که خداوند مهربان انسان نازنینی به نام دنیا فنی زاده را سر راه ما قرار داد، تا با همکاری او عروسکی دوست داشتنی و شیرین خلق شود، فکر نمی‌کردیم به این زودی او را از دست بدهیم. اما از آنجا که مالک اصلی انسان، خداوند مهربان است، اشک‌های خود را پاک می‌کنیم و به این اندوهِ بزرگ تسلیم می‌شویم. دنیا فنی‌زاده روش فرشته‌ها را در پیش گرفت. شریف و نجیب، با مهارتی مثال‌زدنی در حرفه و شغل خود و بی‌هیچ چشمداشتی کار کرد. پشت عروسک‌ها خود را پنهان کرد تا به ما آموزش دهد که می‌توان کار خوب انجام داد و دیده نشد. عشق عجیبی به کودکان و دنیای آنها داشت و همواره لبخند کودکان او را شاداب می‌کرد. شاید هیچ کودکی او را نشناسد، اما تاثیر او بر کودکان تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. دنیا فنی زاده، فرزند پرویز فنی زاده همچون پدرش هنرمند، انسان و مهربان بود. هرچه درباره‌اش بگوییم بر میزان اشک‌های خود افزوده‌ایم. روانش شاد و یادش همواره گرامی باد. روح بزرگ و زیبای او قرین رحمت خداوند باشد.»

ستاره‌های پشت ابر

برای درگذشت دنیای کلاه قرمزی پیام‌های تسلیت متعددی نوشته شد؛ پیام‌هایی از سوی رامبد جوان، مجید صالحی، سارا خوئینی‌ها، محمد بحرانی، ‌مریم سعادت، خانه سینما و... گرامیداشت یاد و خاطره دنیا فنی زاده نه صرفا به خاطر توانمندی‌ها و خاطره‌سازی‌های هنرمندانه کم نظیرش بلکه برای تقدیر از حضور و «بودن» کسانی است که بی چشمداشت شهرتی، در زندگی نسل‌های این سرزمین تاثیرگذارده‌اند. فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و پسر خاله» در سال ۱۳۷۳ پای بیش از دو میلیون و یکصد هزار نفر را به سینماها باز کرد و رونق به پرده سینما و آنتن تلویزیون بخشید و روزگار بسیاری از کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان این سرزمین را با خنده‌های بلند بلند ، خوش ساخت.