آثار علینقی وزیری دیجیتالی میشوند
آلبرشت ویدمن، تکنسین صدا و مدیر آرشیو فونوگراف موزه مردم شناسی برلین با حضور در موسسه فرهنگی هنری ماهور تعدادی از استوانههای فونوگراف موسیقایی به جای مانده از دهههای پیشین موسیقی ایرانی از جمله کلنل علینقی وزیری را برای اولین بار در ایران مجهز به سیستم دیجیتال کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه شرایلی نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر و عضو گروه تحقیق پروژه «دیجیتال کردن استوانههای فونوگراف» در توضیح این پروژه بیان کرد: استوانههای فونوگراف یکی از اولین اختراعات برای ضبط و پخش صداست که بیش از ۱۰۰ سال قبل توسط توماس ادیسون اختراع شد و این امری طبیعی است که با این قدمت تاریخی تمامی دستگاههایی که در این زمینه در همه جای دنیا وجود دارد فرسوده شود.
آلبرشت ویدمن، تکنسین صدا و مدیر آرشیو فونوگراف موزه مردم شناسی برلین با حضور در موسسه فرهنگی هنری ماهور تعدادی از استوانههای فونوگراف موسیقایی به جای مانده از دهههای پیشین موسیقی ایرانی از جمله کلنل علینقی وزیری را برای اولین بار در ایران مجهز به سیستم دیجیتال کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه شرایلی نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر و عضو گروه تحقیق پروژه «دیجیتال کردن استوانههای فونوگراف» در توضیح این پروژه بیان کرد: استوانههای فونوگراف یکی از اولین اختراعات برای ضبط و پخش صداست که بیش از ۱۰۰ سال قبل توسط توماس ادیسون اختراع شد و این امری طبیعی است که با این قدمت تاریخی تمامی دستگاههایی که در این زمینه در همه جای دنیا وجود دارد فرسوده شود.
از طرفی هم به دلیل قدمت استوانهها این خطر وجود داشته و دارد که استوانههای برجای مانده از موسیقی کشورمان نابود شده و هیچ سند دیگری هم مانند آن وجود نداشته باشد. البته برخی از مجموعهداران و افرادی که مالکیت این استوانهها را برعهده دارند طی سالهای اخیر تلاشهایی برای استخراج اصوات این استوانهها داشتند که در اغلب آنها توفیقی حاصل نشده است. سرپرست بخش پژوهش پروژه دیجیتال کردن استوانههای صوتی با معرفی برخی از آثاری که قرار است در دسترس دوستداران موسیقی قرار گیرد، گفت: انتشار قطعههای صوتی از اولین ضبطهای کلنل علینقی وزیری در طول مدت اقامتش در آلمان، آواها و نواهای محلی مردمان شمال کشور از منطقه انزلی تا استرآباد که سال ۱۳۰۶ توسط یک کارشناس آلمانی انجام گرفته و مجموعهای از آوازهای یک خواننده محلی به نام زاهد زاهدانی برگرفته از فرهنگ موسیقایی تهران و اصفهان آثاری هستند که در فاز اول پروژه منتشر میشوند و فکر میکنم دارای تنوع و رنگارنگی جالب توجهی هستند که میتواند تاثیراتی در حوزه پژوهشی موسیقی داشته باشد. محمد موسوی مدیر موسسه فرهنگی هنری ماهور نیز توضیح داد: هنوز نام دقیقی برای این پروژه انتخاب نشده، اما دوست داریم با توجه به پشتوانههای تاریخی و علمی این پروژه، فضای کار را به شکلی آماده کنیم که اثر طی ۳ تا ۴ ماه آینده روانه بازار موسیقی شود.
ارسال نظر