دنیای اقتصاد: نخستین‌بار در سال ۹۱ بود که برگزاری نخستین دوره حراج بزرگ تهران و فروش بیش از دو میلیارد تومانی در همان دوره نخست، ارزش بازار تجاری آثار هنری را دوباره به تاجران آثار هنری یادآوری کرد. رشد سه‌برابری فروش در دوره دوم این حراج که به فاصله یک‌سال برگزار شده بود، توجه هنرمندان و به‌ویژه نام‌های آشنای هنرهای تجسمی را بیشتر به بازار فروش داخلی جلب کرد. دوره سوم با فروش بیش از ۱۳ میلیارد تومانی، حجت را تمام کرد تا نسخه‌های دیگری از این حراج در کشور برگزار شود. برگزاری نخستین دوره حراج ملی با عرضه آثار تجسمی هنرمندان اعصار گذشته در ادامه دوره سوم حراج تهران برگزار و همزمان نمایشگاه ۱۰۰ اثر ۱۰۰ هنرمند لیلی گلستان نیز با پوست‌اندازی به شیوه رسانه‌ای‌تری برپا شد.

افزایش تعداد حراج‌های هنری در ایران و توسعه آنها در سال‌های اخیر همواره با روی خوش خریداران مواجه بوده و استقبال بیش ازپیش دوستداران و تاجران آثار هنری را به دنبال داشته است. در همین راستا سال گذشته دومین دوره حراج ملی با عرضه آثار کلاسیک تجسمی، بیش از ۶ میلیارد تومان فروش کرد و فعالان هنری بازار تجسمی را به این فکر انداخت که با تفکیک آثار هنری، تعداد برنامه‌های حراجی را افزایش دهند. بنابراین از همین‌رو بوده است که امسال دو حراجی بزرگ یکی برای فرش ایرانی و دیگری برای آثار خوشنویسی (با عنوان ترانه باران)‌ به‌صورت مجزا و منفک از حراج ملی و حراج بزرگ تهران برگزار شدند.

نخستین حراج آثار خوشنویسی با عنوان «حراج باران» که توسط گالری «ترانه باران» تدارک دیده شده بود جمعه شب برگزار شد و ۶۶ اثر ایرانی و سه اثر از کشورهای ترکیه و لبنان را در این حراج با مجموع فروش دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ارائه کرد. شهرام شکیبا که این حراج را چکش می‌زد قیمت آثار را از ده درصد پایین‌تر از قیمت کمینه تعیین شده آغاز می‌کرد تا در نهایت با رقم پیشنهادی خریداران به ثبت برسد.در این حراج چهار اثر بالای ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد و برای این حراج اثری به خط میرعماد با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان رکورددار شد.

همچنین اثری از محمدحسین شیرازی به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان، اثری از رضا رینه‌ای با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان و اثری به خط نصرالله افجه‌ای به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان رکوردداران بعدی این حراج بودند.محبوبه کاظمی مدیر نگارخانه «ترانه‌باران» پیش از این گفته بود: بیشتر تاکید ما در این حراج روی ارائه آثار کلاسیک است به گونه‌ای که ۲۵ درصد آثاری که ارائه می‌شود مربوط به قدمایی چون میرعماد و میرزا غلامرضا درویش است و از ۷۵ درصد آثار باقیمانده سهم عمده به خطوط کلاسیک اختصاص دارد و آثار نقاشی- خط درصد کمی را شامل می‌شود. یکی از اصلی‌ترین اهداف ما ترغیب هنرمندان خوشنویسی به خلق آثار اصیل ایرانی و تغییر ذائقه مخاطبی است که این روزها به سمت آثار مدرن گرایش پیدا کرده است.

آغاز با «بسم‌الله»

حراج با تابلوی «بسم‌الله الرحمن الرحیم» علی شیرازی که در سال ۱۳۸۹ خلق شده، آغاز شد که با قیمت تخمینی ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان در حراج شرکت و با قیمت ۲۱ میلیون تومان در اولین دوره حراج باران چکش خورد.تابلوی عبدالصمد صمدی نیز به عنوان دومین اثر با قیمت تخمینی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در حراج شرکت داده شد و با قیمت ۱۴ میلیون تومان در اولین دوره حراج باران چکش خورد.اثر یدالله کابلی خوانساری با قیمت ۲۲ میلیون تومان، تابلوی «برو ‌ای گدای مسکین» اثر علی تن با قیمت ۱۲ میلیون تومان، خوشنویسی علی‌اکبر گلستانه با قیمت ۲۰ میلیون تومان، آثار بعدی بودند که در این حراج چکش خوردند.

چکش حراج بر آثار قدما

در ادامه این حراج چهار تابلو در سایزهای کوچک و در یک مجموعه متصل از محمدرضا کلهر با قیمت نهایی ۴۴ میلیون تومان چکش خورد که قیمت پایه این تابلو ۴۰ الی ۴۵ میلیون تومان تخمین زده شده بود. اثری از میرزا آقاجان پرتو اصفهانی که مربوط به سال ۱۲۷۸ بود با قیمت تخمینی ۴۰ تا ۴۵ میلیون در حراج وارد شد و با قیمت ۴۲ میلیون تومان به فروش رسید.اثر میرزا کوگک‌اصفهانی هم که مربوط به اوایل قرن نوزدهم بود با احتساب قیمت کمینه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در حراج شرکت داده شد و با قیمت ۱۰ میلیون تومان به فروش رسید.یک نقاشی خط مربوط به دوره عثمانی از مصطفی الکریدی اثر بعدی بود که با قیمت ۸ تا ۱۰ میلیون تومان وارد حراج شد و بدون خریدار در گنجینه حراج محفوظ ماند.چکش بعدی حراج بر نقاشی خط علیرضا اسکندری با قیمت تخمینی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان زده شد که با قیمت ۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی غلامحسین امیرخانی اما شوروحال حراج باران را دوباره گرم کرد. این اثر با قیمت ۳۲میلیون تومان به فروش رسید درحالی‌که با قیمت تخمینی ۲۰ میلیون تومان در حراج شرکت داده شد.اثر محمد کاشانی‌آزاد با قیمت ۱۰ میلیون تومان و نقاشی خط مهرناز قربان‌پور با قیمت ۶میلیون تومان، آثار بعدی بودند که در این حراج چکش خوردند.در ادامه این حراج نقاشی- خط سالار احمدیان که با قیمت تخمینی ۲۰ تا ۲۵ میلیون وارد حراج شده بود، به‌صورت تلفنی و با قیمت ۴۰ میلیون تومان به خریداری ایتالیایی فروخته شد. اثر ذبیح‌الله لولویی‌مهر هم با قیمت، ۱۶ میلیون تومان چکش خورد.

بازارهای جدید در هنر ایران