شهرام ناظری معرف غنای فرهنگ ایران است

«شب شهرام ناظری با یونسکو» شامگاه شنبه در مجموعه سعدآباد برگزار شد. در ابتدای این مراسم و پس از پخش موزیک ویدئوی «ایران جوان» با صدای شهرام ناظری، بیوک موسوی - مدیر مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد - گفت: یونسکو از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی است که توجه ویژه‌ای به جریان‌های فرهنگی - هنری جهان داشته و دارد. حضور دفتر یونسکو در مجموعه سعدآباد با توجه به جایگاه جهانی آن، اتفاقی است مبارک.

به گزارش «ایسنا» سپس استر کیش لاروش - رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران - گفت: رسالت یونسکو ایجاد صلح، ریشه‌کنی فقر، توسعه پایدار و گفت‌وگو بین تمدن‌ها از طریق آموزش، علوم فرهنگ و ارتباطات و اطلاعات است. موسیقی و هنر، نقش مهمی در فعالیت‌های ما ایفا می‌کند.او با تاکید براینکه موسیقی راه بی‌مانندی برای گذر از موانع ارتباط بین انسان‌ها، نسل‌ها، فرهنگ‌ها و جنسیت‌ها به شیوه‌ای قدرتمند و شخصی است، بیان کرد: ما امشب برای حضور استاد شهرام ناظری، اسطوره آواز ایران به خود می‌بالیم. آثار شهرام ناظری به شیوه‌های مختلف، معرف غنا و گوناگونی فرهنگ ایران و موسیقی سنتی است. او با موسیقی، مولانا و فردوسی را به شنوندگان سراسر دنیا معرفی کرده و آثارش دربرگیرنده قومیت‌های مختلف است. ما افتخار می‌کنیم که او دعوت یونسکو را برای اجرای امشب پذیرفته است.

لاروش افزود: شهرام ناظری در حال تولید آلبوم جدیدی است. این پروژه تصاویری از زیباترین پایگاه‌های میراث فرهنگی در شهر اصفهان را با موسیقی سنتی ایرانی، با نمایش فرهنگ غنی و تنوع مذهبی در هم می‌آمیزد.شهرام ناظری نیز در این مراسم روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه گفت: امروز اتفاقاتی پیش آمد که من را مقداری اذیت کرد. با توجه به اینکه قبلا در بزرگداشتی که یونسکو برای حافظ در پاریس برگزار کرده بود حضور داشتم، تصور می‌کردم برنامه‌های یونسکو تنش و مشکل نداشته باشد اما ظاهرا این‌طور نیست. طبیعتا اینها چیزهایی است که در ایران هست و اینجا محیطی پر از تناقض است و این کش و قوس‌ها همیشه بوده است. همه با این داستان آشنا هستیم و می‌دانیم کجا زندگی می‌کنیم، اما همه ما عاشق آن هستیم و همین باعث شده که ما امروزه در ایران بمانیم. من اهل این نیستم که برایم بزرگداشت برگزار کنند؛ اما زمانی که با خانم لاروش آشنا شدم و دیدم که او شخصیتی فرهنگی است که مثبت کار می‌کند، قبول کردم. امیدوارم از هنرمندان دیگر نیز قدردانی شود. شوالیه آواز ایران در ادامه و درحالی‌که سه‌تار می‌نواخت، شعری از شفیعی کدکنی را با نام «حلاج» خواند. او پیش از این کار، رو به مخاطبان گفت که پیش از مراسم مشکلاتی برایم پیش آمده که صدایم گرفته است.