ادامه سریال جابه‌جایی مدیران در صداوسیما سازمان صدا وسیما در روزهای اخیر با تغییرات گسترده‌ای روبه‌رو شده است

گروه فرهنگ و هنر: این روزها مهم‌ترین سریال‌ صدا وسیما، سریال جابه‌جایی مدیران است. سریالی که از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا امروز ادامه داشته است. عبدالعلی علی عسکری که با افزایش حاشیه‌های عجیب و غریب محمد سرافراز و استعفای وی، بر کرسی ریاست صدا و سیما نشست، در سه ماه گذشته سعی کرده است تا همه تغییرات سرافراز در تیم عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق رسانه ملی را بی‌اثر کرده و به حالت قبل برگرداند. سرافراز از آبان سال ۹۳ تا اردیبهشت ۹۵ رئیس صداوسیما بود در این مدت عملکرد غیرقابل دفاعی از خود نشان داد اما با این همه چیزی که وی را مجبور به استعفا کرد حاشیه‌های دنباله‌داری بود که گویا زندگی خصوصی و کاری‌اش را به هم مربوط می‌کرد.

به هر حال علی عسکری در سه ماه اخیر به صورتی آهسته و پیوسته دارد آثار و نشانه‌های یک‌سال و نیم ریاست سرافراز را از سازمان پاک می‌کند و جالب‌تر آنکه این رئیس جدید سعی دارد تا مدیران برکنار شده دوران ضرغامی را دوباره به پست‌های حساس سازمان منصوب کند.

بازگشت معاون سیاسی

روز گذشته در ادامه تغییرات مدیران ارشد سازمان، رئیس رسانه ملی، در حکمی پیمان جبلی، معاون سابق سیاسی صدا وسیما را به سمت معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما و در حکمی دیگر مجید اخوندی را جایگزین جبلی در معاونت سیاسی کرد. مجید آخوندی پیش از ریاست محمد سرافراز بر صداوسیما به مدت ۹سال معاونت سیاسی این سازمان را بر عهده داشت.

روز یکشنبه ششم شهریورماه سال ۱۳۸۴ بود که این خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت: «مجید آخوندی معاون سیاسی سازمان صدا و سیما شد.» این حکم یکی از مهم‌ترین، خبرسازترین و البته پایدارترین احکام سیدعزت‌الله ضرغامی در رسانه ملی بود، حکمی که با وجود برخی تغییرات در مدیران صدا و سیما طی ۱۰ سال مدیریت ضرغامی، تا پایان پا بر جا ماند و نقش ویژه‌ای در ارائه چهره رسانه ملی به مخاطبان داخلی و خارجی داشت. پیش از آخوندی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر فعلی کشور، معاونت سیاسی سیما را برعهده داشت. اعتماد ضرغامی به این مدیر در حدی بود که در سال ۹۲، همزمان با معاونت سیاسی، ریاست ستاد هدفمندی یارانه‌ها در صداوسیما نیز از سوی ضرغامی به وی واگذار شده بود.پایگاه خبری تحلیل ایران، در روز برکناری آخوندی از معاونت سیما، نوشت: دوره کاری و مدیریت آخوندی از آن جهت که با اتفاقات سیاسی بسیار مهمی همراه بود عملا در معرکه آزمون بزرگی قرار گرفت که تحلیل و بررسی منصفانه و دقیق آن مجالی مفصل می‌طلبد؛ به‌گونه‌ای که بتوان به درستی نتیجه گرفت که آیا آخوندی مطابق با این بند از حکم عزت‌الله ضرغامی خطاب به او که گفت: «سازمان صدا و سیما خانه امن آحاد ملت و جایگاه حضور قانونمند تمامی سلایق بوده و تثبیت سیاست چندصدایی در آن ازجمله رویکردهای غیرقابل تغییر است» حرکت کرد یا خیر.

به هر حال سرافراز در یکی از نخستین تغییرات عمده در سازمان صدا وسیما، آخوندی را از سمت ۹ ساله‌اش برکنار کرد و پیمان جبلی را جایگزین وی کرد و حالا پس از گذشت چند ماه از استعفای سرافراز و رئیس شدن یکی از مدیران نزدیک به ضرغامی، بار دیگر چرخه جابه‌جایی مدیران ارشد سازمان اوج گرفته تا یکی‌یکی مدیران برکنار شده ضرغامی به سمت‌های ارشد صدا وسیما برگردند.

قائم‌مقام صداوسیما: بحث دوران ضرغامی نیست

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم‌مقام رئیس سازمان روز گذشته در حاشیه آیین تکریم و معارفه رئیس بسیج سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران درباره بازگشت مجید آخوندی به سمت معاون سیاسی رئیس سازمان صداوسیما و بازگرداندن عنوان «معاونت سیاسی» که در دوره محمد سرافراز به معاونت خبر تغییر کرده بود، توضیح داد: بخش عمده افرادی که در رسانه ملی فعالیت می‌کنند جوان هستند که اندوخته‌های فراوانی دارند اما با توجه به اینکه سازمان در این مقطع بنای توسعه در بخش‌های مختلف را دارد این ضرورت وجود دارد که از مدیران مجرب استفاده شود؛ ضمن اینکه سیاست جوان‌گرایی در سازمان صداوسیما ادامه دارد. اما اینکه ساختار معاونت خبر توسعه پیدا خواهد کرد این گونه نبوده است. این توسعه در عنوان از معاونت خبر به معاونت سیاسی بوده است. اما معاونت همان معاونت است و ساختار آن خیلی گسترش پیدا نکرده است که مغایر با کوچک‌سازی و چابک‌سازی شود.

وی همچنین درباره اینکه عنوان می‌شود تغییر و تحولات جدید، سازمان صداوسیما را به دوران ریاست سیدعزت‌الله ضرغامی برگردانده است، اظهار کرد: بحث دوران آقای ضرغامی نیست، بلکه هدف استفاده از مدیران مجرب است که باتجربه باشند. به هر حال مجید آخوندی جایگزین پیمان جبلی در معاونت سیما شد تا جبلی که سابقه سفیر بودن را هم در کارنامه داشت، به معاونت برون‌مرزی سازمان برود. گویا مهم‌ترین وظیفه آخوندی در معاونت سیاسی بازگرداندن اعتماد عمومی به رسانه ملی است. چنان‌که عسکری در حکم آخوندی بر «ارتقای اعتماد به رسانه ملی از طریق افزایش سرعت، دقت، صحت و کیفیت در تولید و انعکاس اخبار » تاکیده کرده و ارتقای ضریب نفوذ رسانه ملی به‌عنوان رسانه خبری مرجع در میان آحاد ملت و نخبگان جامعه و... را ازجمله مهم‌ترین ماموریت‌های این معاون توصیف کرده است.

دیگر تغییرهای جدید مدیران سازمان

تغییر و تحول مدیران سازمان و همچنین رویکردهای تولید برنامه در شبکه عریض و طویل سازمانی صدا وسیما در چند روز گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است. بخش اعظمی از انتصاب‌های سازمان صداوسیما را مرتضی میرباقری معاون سیما بر عهده داشت که از جمله آنها می‌توان به انتصاب مجید شعبانپور به سمت رئیس مرکز تولید و فنی سیما که روز ۲۳ مرداد انجام شد، اشاره کرد. اما به هر حال این جابه‌جایی‌ها تنها عزل و نصب یک مدیر را شامل نمی‌شود بلکه به جابه‌جایی‌های ضربدری دو مدیر گروه یا تغییرات ساختاری‌تر رسیده است تا جایی که یک شبکه مثل «تهران» که با بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی در بستر اچ دی معرفی شد در یک دگرگونی ساختاری منحل شد یا شبکه‌ای که پیش از این حذف شده به سازمان بازگشته است. در ادامه تغییر و تحولات سازمانی سطح عزل و نصب‌ها به مدیرگروه‌های شبکه‌ها نیز رسید. پورحسین سرپرست شبکه چهار محسن زندیه را به عنوان مدیر پخش، حمید ابراهیمی را به عنوان مدیر گروه ادب و هنر و اسرافیل علمداری را به عنوان مدیر تامین برنامه منصوب کرد.

در شبکه مستند نیز سیدسلیم غفوری در حکمی مهدی مینایی را به عنوان مدیر جدید تامین و پخش شبکه مستند سیما منصوب کرد و همچنین اعضای جدید اتاق فکر شبکه نیز منصوب شدند. اعضای این اتاق فکر عبارت است از نادر طالب‌زاده، مهدی همایونفر، محمد علی فارسی، حامد شکیبانیا، محسن یزدی و حسین افشار که از این پس در جلسات اتاق فکر شبکه مستند حضور خواهند داشت. در کنار این تغییرات جابه‌جایی دو مدیر نیز قابل تامل بود که مهدی روشن روان مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما به شبکه سه رفت و غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما به شبکه پنج رفت.

شبکه یک نیز از این تغییرات بی نصیب نماند و برازش مدیر این شبکه در حکمی کامبیز اخوان صفا را به‌عنوان قائم‌مقام شبکه و حجت‌الاسلام حسین رحیم زاده خراسانی را به سمت مدیر گروه معارف اسلامی منصوب کرد. امیرحسین آشتیانی پور نیز توسط معاون سیمای رسانه ملی به سمت مدیرگروه فیلم و سریال شبکه یک سیما منصوب شد. اینها احکام صادره و رسمی رئیس رسانه ملی و مدیران زیرمجموعه وی تا امروز است که می‌توان گفت همه بخش‌های اصلی و فرعی از محتوایی تا فنی سازمان صداوسیما را شامل می‌شود. اینکه خروجی این تغییرات چه سمت و سویی خواهد داشت، هنوز مشخص نیست اما آنچه در وهله اول در ذهن هر مخاطبی به‌وجود می‌آید نوعی بازگشت صداوسیمای سال‌های قبل به زمان کنونی است. امید است که با وجود گستره‌ای از رسانه‌ها و مدیوم‌های رسانه‌ای و همچنین وسعت شبکه‌های مجازی که هر روز مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کنند همه تغییرات رسانه ملی در راستای بهتر شدن و به روز شدن این رسانه در راستای جذب مخاطبان بیشتر باشد.