گره‌های کور برگزاری کنسرت در ایران

گروه فرهنگ و هنر: سه سال است که ماجرای لغو کنسرت‌ها هر روز پیچیده‌تر می‌شود و ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. وقتی حرف از لغو کنسرت می‌شود، دیگر فرقی میان انواع موسیقی نیست. هم کنسرت شوالیه آواز ایران، شهرام ناظری لغو می‌شود، هم کنسرت‌های دیگر از سالار عقیلی گرفته تا محسن یگانه و... درباره ماجرای لغو کنسرت‌ها همه مسوولان مربوطه حرف زده‌اند، ‌از رئیس جمهور و وزیر ارشاد و معاون هنری وزیر گرفته تا دادستان و... چندی پیش با گذراندن یک مصوبه در دولت، قرار شد که نیروی انتظامی جز در برقراری امنیت کنسرت‌ها، دخالتی در برگزاری این مراسم هنری نداشته باشد اما نیروی انتظامی با این مصوبه مخالفت کرد. در یکی، دو روز گذشته نیز اتفاق‌های تازه‌ای رخ داده است که احتمالا داستان رمان‌گونه لغو کنسرت‌ها را وارد فاز تازه‌ای خواهد کرد.

ابتدا کنسرت سالار عقیلی که قرار بود در شهر سبزوار برگزار شود، با ممانعت دادستانی استان مواجه و لغو شد. این برای چندمین بار بود که کنسرت‌های مجوزدار موسیقی در استان خراسان رضوی، از سوی قوه قضائیه لغو شدند. دستور کتبی ممانعت از برگزاری کنسرت سالار عقیلی در نامه‌ای از سوی آقای سیدمحمد حسینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سبزوار خطاب به رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان ابلاغ شده بود. در این نامه آمده بود: «پیرو دستور موکد و صریح دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان از اجرای کنسرت... ممانعت به عمل آید.» این نامه در ۱۳ مرداد ابلاغ شده و تاکیدات زیادی در آن وجود دارد که به سرعت اجرایی و نتایج ممانعت از برگزاری کنسرت گزارش داده شود. اما این موضوع واکنش‌های متعددی در پی داشت و حتی وزیر ارشاد را هم به واکنش واداشت تا بار دیگر ماجرای لغو کنسرت‌ها به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شود. اما شاید مهم‌ترین این اتفاق‌ها، خبری بود که درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی منتشر شد.

کنسرت فعلا ممنوع!

ظهر روز جمعه خبرگزاری مهر در گزارشی از قول غلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی نوشت: مشکلاتی که در محتوا و اجرای کنسرت‌ها و همچنین نحوه حضور شرکت‌کنندگان وجود داشت و سوابق آن نیز موجود است، باعث شد که از ناحیه اقشار مختلف مردم، حوزه علمیه و علما گلایه‌های مختلفی در مورد اجرای کنسرت‌ها در پایتخت معنوی کشور به دادستانی اعلام شود. بررسی‌های دادستانی نیز نشان داد که این گلایه‌ها قابل تایید است و متاسفانه تاکنون اتفاقات اخلاقی ناگواری در حین اجرا یا بعد از اجرای کنسرت‌ها رخ داده است.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی تصریح کرد: پس از اعلام این گلایه‌ها از سوی اقشار مختلف و همچنین بررسی‌های صورت گرفته، دادگستری استان خراسان رضوی تصمیم بر این گرفت تا برای پیشگیری از آسیب‌های موجود، فعلا کنسرت‌ها اجرا نشوند تا زمانی‌که در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی موضوع مطرح و چارچوبی برای برگزاری کنسرت مشخص شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منتظر تشکیل شورای فرهنگ عمومی برای بررسی این موضوع هستیم، گفت: هر تصمیمی که شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گرفت، علی‌القاعده اجرا خواهد شد ولی تا قبل از آن به خاطر اجراهای توام با مشکلات اخلاقی بنا بر این است که کنسرتی اجرا نشود.صادقی در رابطه با گلایه‌هایی که از ناحیه مردم در رابطه با لغو کنسرت‌ها مطرح می‌شود، یادآور شد: موضوع عدم برگزاری کنسرت‌ تا تصمیم‌گیری در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، به دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل ارشاد و ادارات ارشاد شهرستان‌ها اعلام و اطلاع‌رسانی شده است تا از صدور مجوز یا فروش بلیت یا اعلام این مراسم خودداری کنند؛ اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها به هر دلیلی که خودشان می‌دانند ممنوعیت در اجرای کنسرت‌ها را رعایت نمی‌کنند و با فروش بلیت و اخذ پول از مردم توقعی را برای آنها ایجاد می‌کنند و خود این دستگاه‌ها باید پاسخگوی گلایه‌های مردم باشند.

واکنش سالار عقیلی به لغو کنسرتش

سالار عقیلی نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» در واکنش به لغو این کنسرت گفت: مطلع شدم که این کنسرت به دستور دادستانی لغو شده است، من از این موضوع بسیار ناراحتم، وقتی که مردم عزیز کشورمان به یک هنرمند اعتماد می‌کنند و می‌آیند بلیت کنسرت او را با عشق می‌خرند، چنین اتفاقاتی باعث سرخوردگی آنها و بی‌اعتبار کردن هنرمند می‌شود. وی افزود: چرا وقتی کنسرتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارد، باید با این مسائل روبه‌رو شود؟ من در این ارتباط با معاون وزیر هم گفت‌و‌گو کردم و ایشان هم گفتند که همه مجوزها را ما صادر کرده‌ بودیم، اما با وجود این مجوز، یک مقام می‌آید و به آسانی کنسرت ما را لغو می‌کند. این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: ما تکلیف‌مان را نمی‌دانیم باید از ارشاد مجوز بگیریم یا از دادستانی؟ یا اگر نیازی به مجوز دادستانی است، دیگر چرا از ارشاد باید مجوز بگیریم. آنچه مسلم است، این است که مردم گناهی نکرده‌اند که پول بلیت داده‌اند و از راه‌های دور می‌خواستند خودشان را به محل برگزاری کنسرت برسانند. عقیلی در پایان گفت: من از دکتر جنتی خواهش می‌کنم این موضوع را پیگیری بکنند تا هنرمندان با موارد اینچنینی مواجه نشوند. موسیقی من یک موسیقی سنتی است که از هر جهت مورد تایید است. وقتی مجوزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود، یعنی قانون، حکم برگزاری یک رویداد را داده است، اما متاسفانه ما شاهد هستیم که در اینجا ایالتی برخورد می‌شود و هر شهر قانون مختص خود را دارد. من در پایان فقط می‌توانم بگویم که به خاطر مردم عزیز ایران ناراحتم.

واکنش مسوولان فرهنگی استان خراسان

محمد علی‌آبادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در گفت‌وگویی که با «ایرنا» در این باره داشته، گفته است: کنسرت سالار عقیلی دارای تمام مجوزهای قانونی بوده است و لغو آن بدون اطلاع و بی‌دلیل بوده است.همچنین محسن سمیع، سرپرست اداره موسیقی استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از آنجا که برای برگزاری کنسرت در سالن‌های زیر ۱۲۰۰ نفری مجوز لازم از سوی خود مدیرکل دفتر موسیقی و وزارت ارشاد این استان صادر می‌شود، مجوز کنسرت سالار عقیلی هم منوط به همین مصوبه از سوی دفتر موسیقی و مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان رضوی صادر شده و قانونی و بی‌نقص بوده است.وی می‌افزاید: طبق مکاتبات صورت گرفته، پلیس اطلاعات و اماکن نیروی انتظامی به صورت مکتوب موافقت خود را برای برگزاری کنسرت اعلام کردند. پس از آن هم فرماندار شهر سبزوار با برگزاری کنسرت موافقت کرد و براساس دو هماهنگی صورت گرفته، مجوز کنسرت سالار عقیلی صادر شد.

واکنش وزیر به استدلال دادستانی خراسان

در همین رابطه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم واکنش نشان داده است.به گزارش «ایلنا»، علی جنتی، روز گذشته در حاشیه مراسم روز خبرنگار و جشن فارغ‌التحصیلی ادوار دانشکده خبر؛ در پاسخ به این سوال که با عدم حل مشکل لغو کنسرت‌ها به نظر می‌رسد تقابلی بین قانون و روحانیت را شاهد هستیم، گفت: روحانیون ما با قانون مشکلی ندارند و قانون در زمینه مجوز کنسرت نیز بسیار روشن و شفاف است. منتها برخی از روحانیون و مراجع براساس احساس وظیفه شرعی که دارند گاهی در خصوص مجوز کنسرت‌ها نظرات خود را اعلام می‌کنند. روحانیون و مراجع محترم و عزیز به‌خصوص نمایندگان ولی فقیه باید دقت داشته باشند که ما در امر مجوزها کاملا براساس فتواها و نظرات رهبری اقدام می‌کنیم و نظرات ایشان نیز کاملا درباره موسیقی روشن و شفاف و در اختیار همه است. اساسا نظام یک حاکمیت واحد دارد و زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شود پس باید به نظر ولی فقیه در تمامی موارد احترام گذاشت.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح فتواهای رهبری درباره موسیقی نیز یادآور شد: موسیقی حلال و حرام در فتواهای رهبری کاملا از هم متمایز شدند و از نظر ایشان تنها موسیقی غنایی حرام است که برای مجالس لهو و لعب استفاده شود یا محتوا و مضامین شعرهای آن تحریک‌آمیز باشد و انسان را از راه خدا دور کند.