تثبیت بازار‌های هنری در ایران

گروه فرهنگ و هنر: پنج، شش سال بیشتر نیست که رسانه‌ها، خبرهای برگزاری نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» را در گستره وسیع، بازتاب می‌دهند. از این رو شاید کمتر کسی خبر داشته باشد که امسال این نمایشگاه ۲۴ساله شده است. قدمت این نمایشگاه و استمرار برپایی آن توسط یک گالری خصوصی، می‌تواند یک رکورد در تاریخ تجسمی ایران به شمار بیاید، رویدادی که سال ۱۳۷۱ در فضای کوچک گالری گلستان و با حضور تعداد محدودی هنرمند آغاز شد، امروز به یک اتفاق مهم هنری در حوزه تجسمی تبدیل شده است که تعداد هنرمندان متقاضی شرکت در آن، دو تا سه برابر عددی است که در عنوان نمایشگاه وجود دارد. ارزش ریالی فروش آثار ارائه شده در این رویداد هنری در چند سال اخیر روندی افزایشی داشته است. سال گذشته رقم کل فروش آثار به حدود ۶۷۰ میلیون تومان رسید که در مقایسه با سال‌های گذشته نشان‌دهنده رشد نسبی بود.

این در حالی است که سال ۹۲ در بیست و یکمین دوره رویداد صد اثر، صد هنرمند با فروش ۴۲ اثر هنری تنها در روز افتتاحیه، مجموع رقم فروش به ۵۲۰ میلیون تومان رسید که رکورد بی‌نظیری در تمام دوره‌های برگزاری این رویداد است.کنار هم قرار گرفتن دو حراج مطرح آثار تجسمی در ایران یعنی حراج تهران از یکسو و نمایشگاه صد اثر، صد هنرمند از سوی دیگر ، پویایی و روزآمدی هنرهای تجسمی در ایران را تسریع کرده است. افزایش تعداد نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در طول سال و مهم‌تر از آن افزایش تعداد گالری‌های خصوصی در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران نویدبخش توسعه هرچه بیشتر، از گونه هنرها است. کما اینکه در سال‌های اخیر حضور هنرمندان و آثار ایرانی در حراج‌های بزرگ بین‌المللی جهان به‌رغم وجود حواشی مختلفی از جمله ارائه آثار تقلبی، حضور موفق و اثرگذاری بوده است.

به هر حال به‌طور کلی در چند سال اخیر و به‌ویژه با روی کار آمدن مدیران فرهنگی دولت جدید، بازار فروش آثار تجسمی در ایران جان گرفته و توانسته است در میان علاقه‌مندان هنر کشور جایگاهی ویژه به دست بیاورد. افزایش فروش بیش از ۷۰ درصدی در حراج بزرگ تهران به نسبت سال گذشته و فروش میانگین نزدیک به ۸۰ درصدی آثار ارائه شده در نمایشگاه صد اثر، صد هنرمند به خوبی می‌تواند کشش و میل بازار هنری را به سوی هنرهای تجسمی تبیین و تصدیق کند. این در حالی است که در یکی، دو سال گذشته کمتر گالری و نگارخانه‌ای در تهران وجود داشته که خالی از آثار هنری ایرانیان یا هنرمندان خارجی باشد. همچنین همزمان بازار دیگر هنرها از جمله تئاتر، موسیقی و سینما نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این امر نشان‌دهنده پا گرفتن و شعله کشیدن دوباره آتشی است که در چند سال اخیر زیر خاکستر پنهان شده بود؛ یعنی بازگشت رونق به بازار هنرهای ایرانی.

آغاز دوره بیست‌وچهارم

به هر حال اول مرداد انگار همه راه‌های تهران به دروس، گالری گلستان و نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» ختم می‌شد. ترافیک شدید اطراف این منطقه و موج جمعیتی که به گالری گلستان آمد و رفت می‌کرد بار دیگر ثابت کرد مردم نمایشگاه صد اثر، صد هنرمند را دوست دارند و غیر از پشتکار و همت لیلی گلستان باید شوق مردم را در ۲۴ ساله شدن این رویداد فرهنگی - اقتصادی سهیم دانست. عصر جمعه اول مرداد ۱۳۹۵ با وجود گرمای ۴۰ درجه‌ای تهران، اقشار مختلف مردم به گالری گلستان آمدند که از کف تا سقف غرق در آثار هنری است. در افتتاحیه بیست و هشت اثر هنری اصل خریداری شد: ۲۶ نقاشی و دو مجسمه. که این میان سهم هنرمندان جوان قابل توجه بود. خوشحالی بزرگ لیلی گلستان اما استقبال چشمگیر مردم است.

جزئیات آماری نمایشگاه

در این دوره از نمایشگاه همچون بسیاری از دوره‌های پیشین، تنوع سبک آثار بیش از هرچیز دیگری به چشم می‌خورد، تابلوها و مجسمه‎های متعددی از آثار واقع‌گرا تا آبستره در سبک‌های مختلف به معرض فروش گذاشته شده‌اند.وجود چند اثر یکصد و دویست هزار تومانی، فراوانی آثار چند میلیونی و معدودی آثار گران‌قیمت که با ارزش‌ترینش به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان مثل همیشه به سهراب سپهری تعلق دارد. کنار هم نشستن ۲۲۰ نقاشی و مجسمه از ۱۹۵ هنرمند از تهران، اصفهان، شیراز، بابل، کرمانشاه، قم، مشهد، رشت و همچنین سه هنرمند مقیم پاریس، دو هنرمند مقیم میلان و دو هنرمند مقیم آلمان فضای حسی خاصی را در این گالری ایجاد کرده است.از مجموع ١٩٥هنرمند حاضر در این نمایشگاه ١٣٠ هنرمند زن و ٦٥ هنرمند مرد هستند که بیش از ٣٠ مجسمه و افزون بر ١٩٠ نقاشی و نقاشیخط است.

در این نمایشگاه آثاری از آیدین آغداشلو، منیر فرمانفرمائیان، فریده لاشایی، ناصر اویسی، هوشنگ پزشک‌نیا، سیراک ملکونیان، حسین محجوبی، محمدعلی ترقی‌جاه، بهرام دبیری، جلال شباهنگی، محمدحسین عماد، رضا مافی، مش اسماعیل، عبدی اسبقی، بهمن نیکو و... و از جوان‌ترها شهره مهران، گلناز قدیری، حسین چراغچی، شمس‌الدین غازی و.... به معرض تماشا و فروش گذاشته شده است. مانند همیشه در صد اثر، صد هنرمند، آثار فروخته شده از روی دیوار برداشته می‌شوند و اثری دیگر از همان هنرمند روی دیوار می‌رود. بیست و چهارمین «صد اثر، صد هنرمند» تا ٢٧ مرداد در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان کماسایی پلاک ۳۴ دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه (غیر از پنج‌شنبه‌ها) ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن و خرید کنند.