وداع با تئوریسین برجسته موسیقی ایران

«مصطفی کمال پورتراب» تئوریسین برجسته موسیقی ایران صبح روز گذشته چشم از جهان فروبست. به گزارش «ایسنا»، این تئوریسین صاحب‌نام موسیقی در سن ٩٢ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. این در حالی است که او تا آخرین لحظات عمر دست از تدریس موسیقی نکشید. مصطفی کمال پورتراب متولد ۱۳۰۳، آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی بود. او از اعضای هیات موسس و نایب‌رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. او از سال ۱۳۲۴ تدریس موسیقی را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر ایران را به عهده گرفت. همچنین در فاصله ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی ایران شد. پدر کمال پورتراب از افسران نظامی شوروی بود که بعد از انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۷ به ایران آمد و ازدواج کرد. او فرزند اول خانواده بود و در پنج‌ سالگی، پدرش یک فلوت برای او خرید و پورتراب با آن برای بچه‌های محله آهنگ‌هایی را که شنیده بود می‌نواخت.

همچنین او در زمینه ترجمه آثاری چون «کن‍ترپوان به‌زبان ساده»، نوشته اچ. سی. ال. استاک، «تج‍زیه و تح‍لی‍ل موسی‍قی برای جوانان»، نوشته ل‍ئ‍ونارد برنستاین، «هارمونی روی شستی‌های پیانو»، نوشته کارل پدرن، «تک‍الی‍ف و حل مس‍ائ‍ل ت‍ئ‍وری موسی‍قی و تع‍لی‍م خط و خوشن‍ویس‍ی»، نوشته اتوره پوتس‍ولی، «آموزش کن‍تر پوان مدال (مق‍امی)»، نوشته مارسل دوپر، «هارمونی کلاسی‍ک»، نوشته سی. اچ. کی‍تس‍ون، «موسیقی مدرن»، نوشته موریس لورو، «موتس‍ارت»، نوشته یان مک لی‍ن، «زندگی پراضطراب چایک‍وفس‍کی»، نوشته هربرت ولس‍توک، «هانون»، نوشته شارل لویی، «هارمونی مدرن (توضی‍ح و کاربرد آن)»، نوشته ایگ‍لف‍یل‍د هال و «هماهنگی علمی و عملی»، نوشته هانری سارلی را منتشر کرده است. لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر درپی درگذشت مصطفی کمال پورتراب، اظهار کرد: بسیار متاسفم. او استاد بزرگ موسیقی بود و خدمت بزرگی به موسیقی این کشور کرد. وجود ایشان، الهام‌بخش بزرگی برای همه موسیقیدانان بود. او با کتاب‌هایش خدمت بزرگی به موسیقی و شاگردهایش کرد و زنده می‌ماند. همچنین نادر مشایخی،‌ آهنگساز و شاگرد پورتراب در واکنش به خبر درگذشت او ضمن ابراز تاسف و تاثر بسیار گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که من در مدت شاگردی نزد پورتراب به آن پی بردم، همین بود که هیچ مطلبی صد درصد و قاطع نیست و از راه‌های مختلفی می‌شود به یک هدف مشترک رسید.

دکتر محمد سریر، پیشکسوت حوزه موسیقی، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، آذر هاشمی، پیشکسوت حوزه موسیقی و نمایندگانی از حوزه‌های مختلف هنری و جمعی از شاگردان و دوستداران پورتراب، در ابتدای روز گذشته و قبل از انتقال پیکر ایشان، در خانه‌اش حضور یافتند.مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مصطفی‌کمال پورتراب ساعت ۹ صبح فردا از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.