بازار کساد موسیقی در فصل بهار

گروه فرهنگ و هنر: آلبوم‏های موسیقی در فصل بهار چندان که تصور می‌شد، بازار گرمی نداشتند. امسال هم مثل هر سال، تعداد آلبوم‏های پاپ بیش از دو برابر آلبوم‏های موسیقی ایرانی بود. چهره‏های مطرحی هم در این مدت آلبوم منتشر کردند. اما چنان‌که گفته شد، نه آلبوم‏های پاپ فروش چندانی داشت و نه آلبوم‌های موسیقی ایرانی. به هر حال بسیاری از کارشناسان و هنرمندان حوزه موسیقی اعتقاد دارند که کپی آلبوم‏ها و انتشار آنها در فضای مجازی به‌ویژه در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مثل تلگرام، استقبال مخاطبان را از خرید آلبوم‌ها کاهش داده است. با این وجود به نظر می‌رسد که این دلایل چندان هم متقن نباشد. آلبوم اخیر محسن چاوشی با نام «امیر بی‌گزند» که در زمان کوتاهی از انتشارش به شیوه بسیار عجیب و غریب و پرشماری در فضای مجازی کپی و بازانتشار شد، در بازار هم فروش قابل‌توجهی داشت.به هر حال به نظر می‌رسد که استقبال مخاطبان موسیقی از آلبوم‌های پاپ بیشتر از آلبوم‌های موسیقی ایرانی و دیگر انواع موسیقی بوده است. بهار امسال هفت آلبوم پاپ و تنها دو آلبوم موسیقی ایرانی منتشر شد.در گزارش زیر مروری کیفی و توصیفی از آلبوم‌های منتشر شده و میزان فروش آنها داریم که از نظر می‌گذرانید.

موسیقی پاپ

امیر بی‏گزند : آلبوم جدید محسن چاوشی به نام «امیر بی‏گزند» پس از کش‏وقوس‏های فراوان سرانجام هفته پیش به بازار آمد. در آلبوم «امیربی‏گزند» از اشعار بزرگان شعر و ادب پارسی از قبیل مولانا و سعدی استفاده شده و در کنار شعرهای این بزرگان، ترانه‏هایی از حسین صفا، علی‏اکبر یاغی‏تبار و پدرام پاریزی نیز قرار گرفته است. همه ملودی‏های آلبوم جدید چاوشی از ساخته‏های خود این هنرمند است و بهروز صفاریان، کوشان حداد، فرشاد حسامی، عادل روح‏نواز و بابک نقوی نیز به همراه خود محسن چاوشی تنظیم قطعات آلبوم «امیر بی‏گزند» را بر عهده داشته‏اند.بهروز صفاریان به‌عنوان مدیر هنری این آلبوم معرفی شده است و مهدی معزی نیز مدیر اجرایی آلبوم است. سینا سرلک هم در قطعه «پریشان» با چاوشی همخوانی کرده است. عادل روح‏نواز و احسان نی زن از جمله نوازندگانی هستند که در این آلبوم ساز زده‏اند.این آلبوم توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد. گرچه برخی از دوستداران چاوشی معتقدند که این آلبوم به لحاظ ملودی و ریتم به تکرار کارهای قبلی رسیده است اما بخش اعظم هواداران وی آن را یکی از شاهکارهای چاوشی توصیف کرده‌اند.

چمدون تو: دومین آلبوم رسمی مهدی یغمایی به نام «چمدون تو» خردادماه منتشر شد. این اثر به تهیه‏کنندگی سپهر صاحبی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. «چمدون تو» شامل ۱۴ قطعه به نام‏های «بهترین حس»، «تنهایی بی‏رحمه»، «عشق»، «مهمون»، «عاشق نبودی»، «هرچی شد»، «شب رویایی»، «کجا از یاد من میری»، «تو نیستی»، «تو با منی»، «چمدون»، «نگاهم می‏کنی»، «کنار تو» و «از من بگریزید» است. این آلبوم فروش مناسبی در بازار نداشته است. یه عاشق: نخستین آلبوم رسمی رحمان پاپ‌خوان جوانی است که این روزها در حال نام‌جویی است. این خواننده که با حضور در یک مسابقه خوانندگی و کسب مقام نخست در آن مورد توجه قرار گرفت و بعد از بازگشت به ایران با انتشار چند تک‏آهنگ مخاطبان زیادی پیدا کرد، پس از مدت‏ها انتظار توانست آلبوم رسمی خود با نام «یه عاشق» را روانه بازار موسیقی کشور کند.حامد رجبی و مسعود محمدی، کامران رسول‏زاده، حسین غیاثی، علیرضا حسینی و علی احمدیان ترانه‏سراهای آلبوم و مدوید لطیفی، کامران رسول‏زاده، پدرام کشتکار، مهران خلیلی، علی راد، حامد حسینی و سعید رضایی در بخش موسیقی آن همکاری داشته‏اند. از فروش این آلبوم اطلاع چندانی در دست نیست اما برخی از فروشندگان محصولات فرهنگی می‌گویند چنین آلبومی را ندیده‌اند.

معجزه: بهنام صفوی چهارمین آلبوم رسمی‏اش را به بازار ارائه کرد. این اثر که «معجزه» نام دارد به همت شرکت «اکسیر نوین» به مدیریت محمدرضا خانزاده تهیه شده و از سوی شرکت پخش «دنیای هنر» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. «کافیه»، «وقته عشقه»، «معجزه»، «دنیامو عوض کن»، «چه حال خوبیه»، «زیر یک سقف»، «شوخی ندارم»، «حسود»، «چه سودی می‏بری»، «دنیا به من نیومده»، «حیف»، «فرصت کمه» و «خدا» عناوین ۱۳ قطعه معجزه است. این آلبوم هم فروش خوبی در بازار نداشته است. حالم خوبه: هشتمین آلبوم بابک جهانبخش به تهیه‏کنندگی شرکت «اکسیر نوین» به مدیریت محمدرضا خانزاده اردیبهشت‏ماه منتشر شد. این اثر ۱۰ قطعه به نام‏های «حالم خوبه»، «تصمیم»، «تو رو دوست دارم»، «پاییز»، «جاذبه»، «شاید»، «خاص»، «هرگز»، «باید برم» و «می‏ترسم» دارد که آهنگسازی آنها بر عهده بابک جهانبخش، بابک وزیری، پیام هوشمند، آصف بایرام‏زاده و امیرعلی زمانیان بوده است. آلبوم جهانبخش بی‌مخاطب نبوده و فروش قابل قبولی داشته اما گویا نتوانسته چنان‌که باید و شاید بفروشد و رکوردهای قبلی را تکرار نکرده است. دقیقه‏هام: این آلبوم هم مثل آلبوم یه عاشق، نخستین آلبوم مستقل یک خواننده است. آلبوم علیرضا طلیسچی با نام «دقیقه‏هام» به تهیه‏کنندگی شرکت «آوای فروهر» برای نخستین بار وارد بازار شد و بازار امیدوار کننده‌ای نداشت.

این اثر با ۹ قطعه به نام‏های «کسی که دیگه رفت»، «دلخوشم به چیت»، «دقیقه‏هام»، «وقتی هستی»، «اتفاقی»، «حقمه»، «منو دریاب»، «ناراحته قلبم» و «۱۷۵» منتشر شده که خود طلیسچی تمامی ترانه‏ها و ملودی‏ها را سروده و ساخته است. دیوونه‏وار: ششمین آلبوم رسمی حمید عسکری به تهیه‏کنندگی جواد طوسی فروردین‏ماه منتشر شد. به هر حال حمید عسکری همواره مخاطبان و هواداران خاص خودش را دارد و آلبومش هم چندان کم فروش نبوده است.ترانه‏های هر ۹ قطعه آلبوم «دیوونه‏وار» توسط علی ایلیا سروده شده و ملودی‏ها هم همگی از ساخته‏های حمید عسکری است.شهاب اکبری هم با ۶ تنظیم پررنگ‏ترین عضو تیم تولید «دیوونه‏وار» در این بخش بوده است. کوشان حداد برای سومین بار پیاپی همکاری با حمید عسکری را تجربه کرد اما این بار هم فقط یک قطعه یعنی «رویا» را تنظیم کرده است. مهران عباسی و مهران خالصی دو چهره دیگری هستند که هر کدام یک اثر در آلبوم دارند.

موسیقی ایرانی

لیلی نامه: «لیلی نامه» عنوان تازه‏ترین آلبوم موسیقایی داوود آزاد در مقام آهنگساز و خواننده است توسط کانون فرهنگی هنری «نی داوود» در دسترس علاقه‏مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.این آلبوم در ۱۲ قطعه به نام‏های «بی‏نشان»، «کاندر غلطم»، «هوالاول هوالاخر»، «فن دیوانگی»، «یارلیلی»، «چون تو هستی همه هست»، «آنِ خرابات»، «که هنوز من نبودم»، «عشق است»، «اثری نیست مرا»، «من نه منم» و «مشق نام لیلی» به علاقه‏مندان ارائه شده است. غالب اشعار از مولاناست، به‌جز چند قطعه. بیات اصفهان، نوا و شور نیز از جمله دستگاه‏های این اثر است. فروش آلبوم آزاد، چنگی به دل نزده است. از تنهایی گریه مکن:‏ اولین آلبوم سالار عقیلی در سال ۹۵ به تهیه‏کنندگی موسسه فرهنگی هنری «صدای هنر» و از سوی شرکت پخش «دنیای هنر» در بازار توزیع شد. ابوالفضل صادقی‌نژاد آهنگساز قطعات این آلبوم است. اشعار توسط محمدرضا یار سروده شده و غلامرضا صادقی هم به‏عنوان تنظیم‏کننده در این آلبوم حضور دارد. «از تنهایی گریه مکن»، «گلرخ»، «دوستت دارم»، «آتش»، «مرا رها مکن»، «اندیشه وطن» و یک قطعه‌‏ سازی هفت اثری هستند که در این مجموعه شنیده می‏شوند و اغلب مضامین عاشقانه دارند. این آلبوم هم نتوانست فروش خوب آلبوم‌های قبلی عقیلی را تکرار کند.

موسیقی راک

دوئل در آینه: دهمین آلبوم رسمی رضا یزدانی به نام «دوئل در آینه» به تهیه‏کنندگی علی اوجی و از سوی شرکت پخش «تصویرگستر پاسارگاد» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. یزدانی در این آلبوم ۱۶ قطعه به نام‏های «بی‌غروب»، «برزخ»، «تونل کندوان نگاه تو»، «می‏ترسم از خودم»، «رادیو»، «تاریخ تکراری»، «تحریف تاریخ»، «توریست»، «روزای دلگیر»، «گریم»، «ترانه آوانگارد»، «هفته دلتنگی»، «این روزا»، «رفت که رفت»، «پرواز کن» و «دوئل» را به مخاطبانش ارائه کرده است.گویا یزدانی هم در این آلبوم به تکرار رسیده و نتوانسته هوادارانش را راضی نگه دارد. فروش این آلبوم کمتر از آلبوم‌های گذشته این خواننده راک بوده است.