تهران تا صبح بیدار است

گروه فرهنگ و هنر:فصل اکران یکی از عواملی است که روی فروش یک فیلم تاثیر مستقیم دارد. با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، قرار است تعدادی فیلم‌های سینمایی جدید در این زمان اکران شوند. در سال‌های گذشته طرحی به نام «افطار تا سحر» یا «اذان تا اذان» از سوی مسوولان سینمایی کشور اجرا شد که با وجود بی نظمی‌هایی که داشت با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد، هرچند مخالفانی را نیز با خود همراه داشت. طرح اکران ماه رمضان با نمایش فیلم‌هایی که روی پرده هستند به‌صورت نیم بها و در ساعات پایانی شب ادامه پیدا می‌کند.این طرح امسال با فروش فیلم‌هایی که نوروز ۹۵ روی پرده رفتند و از آنها استقبال خوبی شد رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد و انتظار می‌رود در ماه رمضان هم مردم شب‌های خود را تا صبح در سینماهای پایتخت بگذرانند.

اذان تا اذان از چه زمانی آغاز شد؟

طرح «اذان تا اذان» رمضان ۸۸ در سینماهای کشور کار خود را آغاز کرد. براساس این طرح فیلم‌های سینمایی که روی پرده بودند، در ماه مبارک رمضان در سانس‌های شبانه نیز به نمایش درمی‌آمدند. از آن جا که در آن سال سینما فروش خوبی نداشت استقبال تماشاگران از این طرح و فروش نسبی سینما موجب شد «اذان تا اذان» مورد توجه سینماگران قرار بگیرد. سال بعد خروج سینماهای حوزه هنری از این طرح و کاهش تعداد سینماهای اجراکننده از یکسو و همکاری نکردن صدا و سیما در پخش تبلیغات فیلم‌های حاضر در طرح از سوی دیگر موجب استقبال نکردن مردم از طرح «اذان تا اذان» شد.

صاحبان فیلم‌ها به این اکران علاقه دارند

محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران درباره برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها در ماه رمضان و اخذ مجوزهای لازم برای این کار گفت: شورای صنفی نمایش برای طرح اکران ویژه رمضان برنامه‌ریزی می‌کند. ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می‌دهیم و ارشاد هم به‌طور مکتوب از نیروی انتظامی درخواست مجوز می‌کند. برای اجرای این طرح باید از نیروی انتظامی درخواست کنیم که مانند سال‌های گذشته با ما همکاری کند. نیروی انتظامی درگذشته کمک‌های شایانی به سینما کرده و امیدواریم امسال هم این کار تداوم پیدا کند تا اکران موفقی داشته باشیم. وی افزود: در طرح اکران ویژه رمضان -که فیلم‌ها در فاصله افطار تا سحر به نمایش در می‌آیند- به فیلم‌ها و سالن‌ها کمک زیادی می‌شود، برنامه‌ریزی خوبی هم در این زمینه شده و در طرح شورای صنفی، کمک‌های ویژه‌ای برای صاحبان فیلم‌ها در نظر گرفته شده تا فیلم‌های‌شان را در این ماه اکران کنند.او تصریح کرد: به‌طور مسلم سینماداران نیز از این اکران ویژه راضی هستند، در گذشته در ماه رمضان فیلم‌های ناموفقی داشتیم و صاحبان فیلم‌ها، حاضر به اکران در این ماه نبودند. در نتیجه فیلم‌های خوبی اکران نمی‌شد و همیشه با کمبود مخاطب مواجه بودیم، اما در سال‌هایی که این طرح ویژه انجام می‌شود، موفق بوده و صاحبان فیلم‌ها تمایل بیشتری دارند که فیلم‌شان در ماه رمضان اکران شود. رئیس انجمن سینماداران با بیان اینکه سینماداران چون فروش خوبی دارند و تا پاسی از شب به مخاطبان خدمات می‌دهند از این اکران راضی هستند، پیش‌بینی کرد با توجه به اینکه فیلم‌های خوبی در نوبت اکران هستند و برنامه‌ریزی هم مناسب بوده است، در طرح و آیین‌نامه اکران کمک‌هایی برای فیلم‌های ماه رمضان در نظر گرفته شده و در نهایت هم مردم از آن استقبال کنند. ‌

بالاخره طرح اذان تا اذان تصویب شد

سخنگوی شورای صنفی نمایش از اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان از تاریخ ۱۶ خردادماه خبر داد.غلامرضا فرجی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره مصوبات این شورا در جلسه ۱۰ خرداد ماه توضیح داد: به موجب طرح ویژه ماه مبارک رمضان، پردیس‌های سینمایی می‌توانند فیلم‌هایی را که سال ۹۵ اکران شده‌اند و ۱۰ هفته نوبت نمایش‌شان به پایان رسیده، با اخذ حواله خارج از سانس موظف، در طرح ویژه این ماه اکران کنند.او در پاسخ به این پرسش که اکران بامدادی فیلم‌ها در ماه رمضان تا چه ساعتی ادامه خواهد داشت، گفت: این موضوع بعدا از طریق وزارت ارشاد به سینماها ابلاغ می‌شود.

فرجی اضافه کرد: قیمت بلیت در ماه رمضان در کلیه سینماها تا قبل از افطار نیم‌بها است و بعد از افطار، قیمت بلیت کامل خواهد بود.سخنگوی شورای صنفی نمایش همچنین از اکران سه فیلم تازه خبر داد و افزود: از روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه فیلم‌های «عادت نمی‌کنیم» در گروه اریکه ایرانیان، «ایستاده در غبار» در گروه زندگی و «ننه نقلی» در گروه ماندانا اکران می‌شوند.به گفته او، قرارداد اکران فیلم «آبنبات چوبی» هم ثبت شد و این فیلم بعد از «دراکولا» در گروه کورش به نمایش در می‌آید. در ادامه به فیلم‌هایی می‌پردازیم که در اکران «اذان تا اذان» روی پرده می‌روند.

عادت نمی‌کنیم

فیلم سینمایی «عادت نمی‌کنیم» دومین ساخته ابراهیم ابراهیمیان در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن در نقش سیما و احمدرضا در فیلم «عادت نمی‌کنیم» بازی می‌کنند. داستان این فیلم درباره احمدرضا مقدم، استاد برجسته دانشگاه است که به واسطه شک مهتاب همسرش، مسیر تازه‌ای پیش روی خود می‌یابد، این شک در بستر خانواده ریشه می‌دواند و به آرامی همه داشته‌های احمدرضا را تحت الشعاع قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاری این فیلم برعهده شرکت روشن مهر بوده است. «عادت نمی‌کنیم» مضمونی اجتماعی و شهری دارد و درباره به وجود آمدن تنش میان دو خانواده از دو طبقه مختلف اجتماعی است. «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه»، ساخته قبلی ابراهیم ابراهیمیان در بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. به گفته ابراهیم ابراهیمیان، «عادت نمی‌کنیم» بسیار متفاوت از «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» است و کاملا مطابق با سلیقه مخاطب ساخته شده و رویکردی مردمی دارد. پیش از این قرار بود نیکی کریمی به جای هدیه تهرانی در فیلم «عادت نمی‌کنیم» بازی کند. او حتی در جلسات دورخوانی فیلمنامه نیز شرکت کرده بود اما در نهایت از این پروژه جدا شد. محمدرضا فروتن درباره فیلم «عادت نمی‌کنیم» گفت: «این فیلم روابط آدم‌ها و عکس‌العمل کاراکترها در مقابل اتفاقاتی که می‌افتد را نشان می‌دهد، ضمن اینکه ارتباط موضوع فیلمنامه با رشته تحصیلی‌ام (روانشناسی) برایم جذاب بود و جذابیت آن هم شاید از این جهت بود که فکر می‌کنم آدم‌ها کمتر اشکالات و ایرادهای خود را می‌خواهند بدانند و وقتی مشکلی پیش می‌آید آن را گردن دیگری می‌اندازند و سهم خود را در اتفاقاتی که به‌وجود می‌آید، کمتر می‌بینند.»

ایستاده در غبار

فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» اولین ساخته محمدحسین مهدویان در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه اول سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «ایستاده در غبار» زندگی حاج احمد متوسلیان، فرمانده جاویدالاثر لشکر محمد رسول الله (ص) از دوران کودکی تا سال‌های حضور در جبهه‌های جنگ و مفقود شدنش را روایت می‌کند. این فیلم محصول سازمان هنری و رسانه‌ای اوج است. در «ایستاده در غبار» از صدای بسیاری از شهیدان که از زمان جنگ به جا مانده استفاده شده است. محمدحسین مهدویان ساخت فیلم‌های مستند استخوان لای زخم، ثنا و آخرین روزهای زمستان را در کارنامه خود دارد.نحوه روایت این فیلم با همه فیلم‌های حاضر در جشنواره فرق داشت. تماشاگران در این فیلم روایت متفاوتی را تجربه کردند که با همه الگوهای مرسوم روایت در سینمای ایران متفاوت بود. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر را به دست آورد. هادی حجازی‌فر بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان درباره ایفای این نقش گفت: «این پیشنهاد برایم خیلی غیر منتظره‌ بود چون فکر می‌کردم هیچ شباهتی با آقای متوسلیان ندارم و خیلی تردید داشتم. اما گفتند به‌دلیل نگاه‌ها و ژست‌هایم مرا برای این نقش انتخاب کرده‌اند. هرچند با تردید آمدم اما وقتی قرار شد نقش را بازی کنم، سعی کردم با تمام وجودم حضور داشته باشم و خوشبختانه جواب داد.»

ننه نقلی

فیلم «ننه نقلی» به کارگردانی پرویز صبری، فیلمی در گروه سنی کودک است که پیش از این در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش در آمده است.این فیلم در سال ۹۰ ساخته شده است و بازیگران آن رابعه اسکویی، احمدرضا اسعدی، رضا عظیمی و اسدالله یکتا هستند.