پرستاره‌ترین شب موسیقی سال

گروه فرهنگ و هنر: شاید بتوان گفت که جشن اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، پرستاره‌ترین شب هنری دست کم در دو، سه دهه اخیر بوده است. شبی که تقریبا همه بزرگان موسیقی ایران را در کنار هم و در تالار وحدت دور هم جمع کرد.البته این جشن غایبان بسیار بزرگی هم داشت؛ محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، کیهان کلهر و... اما تعداد بزرگان حاضر در جشن به قدری قابل توجه بود که گاه گاه فراموش می‌شد جای چه اساطیری خالی است. به هر حال آیین پایانی جشنواره موسیقی در شرایطی آغاز شد که امسال، برای اولین بار طی سه دهه اخیر، دعوت‌شدگان به مراسم اختتامیه با عبور از فرش قرمز وارد تالار وحدت می‌شدند. البته فقط عده‌ای از اهالی موسیقی برای حضور یافتن در مراسم اختتامیه از روی فرش قرمز عبور کردند و برخی دیگر نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت بودند.

تالار وحدت برای اجرای مراسم پایانی جشنواره سی و یکم، اندکی کوچک به نظر می‌رسید. این سالن گنجایش تمامی دعوت‌شدگان به این مراسم را نداشت و عده‌ای ناگزیر سرپا ایستاده و برنامه‌های تدارک دیده‌شده را تماشا می‌کردند. اولین سخنران مراسم اختتامیه جشنواره، فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد بود که جشنواره امسال را بسیار امیدوارکننده توصیف کرد. پس از او حمیدرضا نوربخش، مدیر جشنواره نیز درباره این دوره از جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.گروه فیض علی فیض که به موسیقی قوالی پاکستان می‌پردازد، در میان سخنرانی‌ها چند دقیقه‌ای را به اجرای موسیقی پرداخت. پس از اجرای این قوال پاکستانی، از سه هنرمند پیشکسوت کشورمان، رافائل میناسکانیان، ملک محمد ملک مسعودی و داوود گنجه‌ای، در حضور علی جنتی و علی مرادخانی تقدیر شد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که در تمامی مراسم‌های اختتامیه جشنواره امسال نظیر فیلم، تئاتر و شعر حضور یافته بود در سخنرانی کوتاهی اظهار امیدواری کرد در آینده کیفیت برگزاری این جشنواره ارتقای قابل توجهی پیدا کند. با پایان یافتن صحبت‌های وزیر ارشاد، اعضای گروه تلفیقی چارتار برای اجرای موسیقی روی صحنه آمدند که مدتی پس از اجرای این گروه، نوبت به اهدای جوایز باربد رسید. جایزه باربد، در جشنواره امسال برای اولین بار به خوانندگان، آهنگسازها و آلبوم‌های برگزیده در بخش‌های مختلفی از جمله موسیقی ایرانی، پاپ، نواحی و تلفیقی اهدا شد.در میانه اهدای جوایز نیز گروه سهراب پورناظری قطعاتی را برای حاضران در سالن اجرا کرد. این آهنگساز و نوازنده حرفه‌ای تنبور و کمانچه نیز گفت: سه سال پیش و در زمانی که دولت تدبیر و امید تازه به روی کار آمده بود، از رئیس‌جمهور محترم خواستم که راه حوزه موسیقی را باز کند، ولی ظاهرا در این سه سال کاری از دستشان برنیامده است، اما از دست من برمی‌آید که اجرای امشب را به محمدرضا شجریان تقدیم کنم.

انتخاب‌های حاشیه‌دار

طبق معمول همه جشنواره‌ها، داوری جشنواره امسال موسیقی فجر نیز حاشیه ساز شد. در واقع جشنواره امسال موسیقی فجر با حضور گسترده بسیاری از موسیقیدانان ایرانی همراه بود که در این میان حضور خانواده کامکارها نیز در میان داوران بیش از همه به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسید که یک دستی و هماهنگی آرا در میان داوران باعث شده بود تا انتخاب‌ها در میان گروه داوران هر بخش با کمترین مخالفت‌ها انجام شود.یکی از حاشیه سازترین انتخاب‌ها به انتخاب آلبوم‌های برتر موسیقی مربوط می‌شد که در آن آلبوم حاشیه ساز و البته پرفروش «ناگفته» اثر حافظ ناظری که فروش کم‌نظیری در جهان موسیقی داشته است در گروه موسیقی «فیوژن» مورد داوری قرار گرفت و جالب‌تر آنکه جایزه هم نگرفت. این در حالی است که این آلبوم در بازار موسیقی جهانی در گروه کلاسیک «به عبارت دقیق‌تر ترادیشنال کلاسیک» دسته‌بندی شده بود.همچنین به نظر می‌رسید که در سایر بخش‌های جوایز نیز انتخاب‌ها به‌گونه‌ای بود که برخی از چهره‌های قابل پیش‌بینی، ناراحت از سالن خارج نشوند. به هر روی شرح تفصیلی جوایز را در ادامه گزارش می‌خوانید.

بخش موسیقی ایرانی

بهترین آلبوم بخش موسیقی ایرانی: آلبوم «یقین گمشده» اثر اردشیر کامکار

بهترین خواننده بخش موسیقی ایرانی: علیرضا قربانی برای آلبوم «قطره‌های باران» بهترین آهنگساز بخش موسیقی ایرانی: هوشنگ کامکار برای آلبوم «کوچ بنفشه‌ها»

بهترین آلبوم با کلام بخش موسیقی ایرانی: آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» اثر تهمورس پورناظری و همایون شجریان

بخش موسیقی نواحی

بهترین آلبوم موسیقی نواحی: «شمال خراسان» اثری از سهراب محمدی

بخش موسیقی کلاسیک

بهترین آلبوم بخش موسیقی کلاسیک: شهرداد روحانی با آلبوم «باغ ایرانی»

بهترین آهنگساز بخش موسیقی کلاسیک: امین هنرمند برای آلبوم «شکوه‌های بی‌کلام»

بخش موسیقی پاپ

بهترین آلبوم بخش موسیقی پاپ: «عشق یعنی» اثری از فریدون آسرایی و بهروز صفاریان

بهترین آهنگساز موسیقی پاپ: چارتار برای آلبوم «باران تویی»

بهترین خواننده موسیقی پاپ: محمد اصفهانی برای آلبوم «شکوه»

بخش موسیقی تلفیقی

بهترین آلبوم بخش موسیقی تلفیقی: ماه و ماهی اثر حجت اشرف زاده امیر و آرش بیات.

بهترین آهنگساز بخش موسیقی تلفیقی: گروه دارکوب به سرپرستی همایون نصیری برای آلبوم نوکوب.

همچنین در بخش ویژه ایران فرهنگی، از سهراب پورناظری و روبیک آرتزویان برای اثر «شبگردی کولی باد»، از سعید نایب محمدی برای اثر «ری تا روم» و از افشار نامور و فیروز ویسانلو برای اثر «هزار توی قفقاز» تقدیر شد. حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، تقدیرکنندگان از این افراد بودند.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله دیگر سخنرانان آیین پایانی جشنواره موسیقی فجر بود.او گفت: از سخنگوی دولت یازدهم آقای نوبخت، آقای فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر تمام زحماتی که در این یک سال برای ما کشیدند صمیمانه قدردانی می‌کنم؛ چراکه می‌دانم امسال، سال بسیار سختی به لحاظ امکانات و بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ اما خوشحالم که این نوید را بدهم بودجه حوزه موسیقی برای سال آینده دو برابر شده و این باعث مسرت و خوشحالی ما است که توانستیم به این توفیق دست پیدا کنیم.در پایان مراسم، گروه «کامکارها» به‌عنوان آخرین اجرا در قالب آیین اختتامیه جشنواره، به روی صحنه رفتند. مجید درخشانی، ارسلان کامکار، اردوان کامکار، خشایار اعتمادی، محمد اصفهانی، لوریس چکناواریان، محمد سریر، داوود گنجه‌ای، سهراب پورناظری، ارسلان کامکار، قشنگ کامکار، میلاد درخشانی، حمید حامی، کیخسرو پورناظری، علیرضا قربانی، امید حاجیلی، داریوش پیرنیاکان، فرمان فتحعلیان، بیژن کامکار، نجمه تجدد، هانا کامکار، علی تفرشی، رافائل میناسکانیان، عبدالحسین مختاباد، شهرداد روحانی، هوشنگ کامکار، اردوان کامکار، پشنگ کامکار، نیما دهقان، گلاب آدینه، نادر مشایخی، فریدون اسرایی، ژیوار شیخ الاسلامی، شروین مهاجر، اردشیر کامکار، هنگامه اخوان، علی اکبر مرادی و فرهاد اصلانی از جمله چهره‌های سرشناسی بودند که برای شرکت در مراسم اختتامیه در تالار وحدت حضور یافتند.