رایزنی‌ها برای عید 95

گروه فرهنگ و هنر: اسفندماه هر سال فرصتی است برای رقابت جدی پخش‌کنندگان فیلم‌های سینمایی برای به دست آوردن یکی از فرصت‌های مناسب نمایش عمومی فیلم‌های سینمایی، ‌یعنی اکران نوروزی. امسال نیز همین روند ادامه دارد تا زمانی که شورای صنفی نمایش اسامی قطعی فیلم‌ها را اعلام کند. بخش اعظمی از تولیدات سینمای ایران و تعداد انگشت‌شمار تولیدات سال گذشته با حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به رقابت پرداختند و سیمرغ‌ها را بین خودشان تقسیم کردند. البته فیلم‌هایی هم بودند که به جشنواره راه پیدا نکردند و این روزها یا مراحل پایانی را پشت سر می‌گذارند یا آماده نمایش هستند. این توضیح به این خاطر بود که بگوییم بعد از پشت سر گذاشتن کورس رقابت جشنواره فیلم فجر حالا اهالی سینما در تکاپوی رقابت برای حضور در اکران نوروز ۹۵ هستند. رقابتی که برنده آن را تا حدودی می‌توان حدس زد.

فیلم اولی‌ها رقیب بزرگان

همیشه پیش از اعلام رسمی اسامی فیلم‌ها فرصتی برای گمانه‌زنی‌ها فراهم است؛ اینکه کدام‌یک از فیلم‌های موفق جشنواره یا فیلم‌هایی که احتمالا راه به جشنواره نیافتند ممکن است در نوروز روی پرده نمایش بروند. مدیران سینمایی با بررسی و انتخاب دقیق فیلم‌ها خوراک فصل استراحت و استقبال خوب مخاطبان از سینما را تامین می‌کنند. برای این انتخاب چند نکته اهمیت دارد و سلیقه تماشاگران یکی از این موضوعات مهم است که باید به آن توجه شود.در جشنواره فیلم فجر امسال جدا از در نظر گرفتن کیفیت آثار شاهد تنوع هم بودیم و کارگردان‌های جوان و پیشکسوت آثار متنوعی را به نمایش گذاشتند البته طبق نظرات کارشناسان، جوان‌ها موفق‌تر ظاهر شدند. در این میان فیلم‌هایی چون «ابد و یک روز»، «ایستاده در غبار»، «برادرم خسرو»، «لاک قرمز» و «من» نسبت به دیگر فیلم‌های بخش نگاه نو مورد استقبال قرار گرفت و در بخش سودای سیمرغ فیلم‌های «بارکد»، «اژدها وارد می‌شود» و «بادیگارد» توانستند از نگاه مردم و اهالی رسانه مورد استقبال بیشتری نسبت به دیگر فیلم‌ها قرار بگیرند. با این تفاسیر باید نشست و دید خوراک اکران نوروزی سینما را چه فیلم‌هایی تامین می‌کنند و چه فیلم‌هایی موفق به حضور در این برهه زمانی خواهند شد. از میان فیلم‌های جشنواره فجر؛ «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی با ژانر ملودرام اجتماعی بیشترین سیمرغ جشنواره را از آن خود کرد و سیمرغ نگاه مردمی را نیز از دیگر فیلم‌ها ربود. «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا با ژانر اکشن، «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی با ژانر معمایی - جنایی، «بارکد» با ژانر کمدی اجتماعی، «رسوایی ۲» با ژانر ملودرام اجتماعی، «ایستاده در غبار» با ژانر دفاع مقدس، «من» با ژانر اجتماعی، «امکان مینا» با ژانر درام انقلابی شانس بیشتری برای حضور در اکران نوروزی دارند. «دراکولا»ی رضا عطاران با ژانر وحشت و «پنجاه کیلو آلبالو» ساخته دیگر مانی حقیقی با اینکه در جشنواره فجر حضور نداشتند اما یکی از گزینه‌های احتمالی برای اکران هستند. همچنین ممیزی‌های احتمالی را نیز باید در نظر گرفت که شاید باعث عقب افتادن یا متوقف شدن فیلمی از کورس رقابت عید شود.


گزینه‌هایی که بیشتر قطعی به نظر می‌رسد

اکران سه فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو»، «بادیگارد» و «ابد و یک روز» در نوبت نوروزی قطعی‌تر از گزینه‌های دیگر است. به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به اینکه این روزها بحث مشخص شدن فیلم‌های مدنظر برای اکران نوروزی مطرح است به نظر می‌رسد سه فیلم سینمایی «کفش‌هایم کو» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی نزدیک‌ترین گزینه‌ها برای نوروز ۹۵ هستند. با توجه به اینکه فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده بود، نمایش این فیلم در نوبت اکران نوروزی قطعی است.


«آخرین بار کی سحرو دیدی؟» در اکران دوم نوروز

فرزاد موتمن کارگردان مطرح سینما که با فیلم سینمایی«آخرین بار کی سحرو دیدی؟» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، گفت: این اثر سینمایی احتمالا در اکران دوم نوروز روی پرده می‌رود. کارگردان فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» در گفت‌وگو با سینماپرس افزود: خوشبختانه بعد از اتمام جشنواره پخش‌کننده‌های زیادی پیشنهاد پخش این فیلم را دادند که این روزها در حال مذاکره و رایزنی با آنها هستم ولی هنوز با هیچ کدام قراردادی امضا نکرده‌ام. وی ادامه داد: «آخرین بار کی سحرو دیدی؟» فیلمی است که مخاطب را به سوی خود جذب کرده و بحث‌های زیادی را برای مخاطب ایجاد می‌کند. از این رو می‌تواند در زمان اکران با استقبال خوب مخاطبان مواجه شود و من هیچ گونه نگرانی بابت فروش آن ندارم.

سال‌ قبل چه اتفاقی افتاد؟


البته در فیلم‌هایی که از آن نام بردیم قاعده اکران نوروزی سینمای ایران بر پایه برخی مسائل از جمله حفظ ژانر کمدی، در نظر گرفتن بازیگران و کارگردان‌های مطرح، فیلم‌های سفارشی و... رعایت شده است. قاعده‌ای که اگر دقت کنید در اکران نوروزی سال گذشته با نمایش فیلم‌هایی چون «ایران برگر»، «رخ دیوانه»، «طعم شیرین خیال»، «استراحت مطلق» و «روباه» شاهد بودیم. با نگاهی به فیلم‌های نوروزی سال گذشته می‌توان فهمید که از فیلم‌های بخش نگاه نو استفاده نشده اما از فیلم «استراحت مطلق» که در بخش مسابقه حضور نداشته استفاده کرده‌اند. این سوال پیش می‌آید آیا مسوولان امر با توجه به موفقیت بخش نگاه نو در جشنواره سی و چهارم قصد دارند از فیلم‌های این بخش در اکران نوروزی استفاده کنند؟نزدیک به یک ماه دیگر اکران نوروزی سینمای ایران آغاز می‌شود و مخاطبان و اهالی دوستدار سینما منتظر دیدن فیلم‌ها و تولیدات جدید هستند تا شاید با فروش بالا سالن‌های سینما را مملو از سینمادوستان کند.